۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 26 April , 2024
شناسه خبر : 20775
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, جام حذفی, خانواده, سلامت, شهری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, والیبال, ورزشی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 07 ژانویه 2023 - 11:17 |

نگاهی به حواشی ورزش ایران و جهان/ از قرارداد رونالدو با النصر تا شرایط جدید سرخابی‌ها

ورزش ایران همواره آبستن حوادث غیر مترقبه بوده و هست. نگاه غیرحرفه‌ای به این مقوله باعث شده است تمامی مسایل حول و حوش این مقوله نیز در هم آمیخته و نتایج مطلوبی حاصل نگردد. در واقع در مقوله ورزش به خصوص رشته‌هایی که اقبال همگانی دارند،
نگاهی به حواشی ورزش ایران و جهان/ از قرارداد رونالدو با النصر تا شرایط جدید سرخابی‌ها

مدیریت، اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت در پایین تر سطح خود بوده و اغلب مشاهده می‌گردد، نتایج و خروجی غیر ورزشی مورد نظر بوده و در این شرایط نباید به موادری چون پیشرفت، قهرمانی و حتی پهلوانی امیدوار بود. با  این مقدمه نگاهی به حواشی چند روز اخیر ورزش جهان و ایران خواهیم انداخت:

نگاهی به قرارداد رونالدو با النصر

هرچند بعید به نظر می‌رسید ستاره پرتغالی فوتبال جهان ادامه فوتبالش را در لیگ عربستان بگذراند و مطرح شدن نام او در عربستان را بیشتر مانور تبلیغاتی این کشور تلقی می‌کردند. اما با تمام این تفاسیر کریستیانو رونالدو شماره هفت النصر عربستان را بر تن کرد. رونالدو و خانواده‌اش پس از ورود به عربستان  در محل اقامت پرطمطراق خود ساکن شدند و ستاره فوتبال جهان در ورزشگاه خانگی النصر مقابل 35 هزار تماشاگر عربستانی به هواداران فوتبال جهان معرفی شد. نکته مهم در این انتقال نه قرارداد نجومی او و نه شرایط ویژه رونالدو در النصر و نه حتی رضایت اجباری جلال‌الدین ماشاریپوف برای تحویل پیراهن شماره هفت به وی بود، بلکه گام بلند عربستان و به خصوص فوتبال باشگاهی آنان برای جهانی شدن بیشتر از هرچیزی دراین انتقال به ذهن متبادر می‌گردد. بی‌گمان حضور ستاره‌های فوتبال در هر کشوری انگیزه مضاعفی برای بازیکنان آن کشور ایجاد کرده و موجب بالا رفتن سطح کیفی و اندیشه حرفه‌ای آنان خواهد شد.

سرانجام مسی

لونل مسی که به ادعای سران باشگاه النصر قبل از رونالدو گزینه این باشگاه بود، به واسطه قهرمانی در جام جهانی در مسیر تازه‌ای قرار گفته است. حالا دیگر او در باشگاه‌های بزرگ جهان از جمله بارسلونا خواهان داشته و بزودی سرانجام مسی در فصل نقل و اتقالات مشخص خواهد شد. با این حال گفته شده است: این  ستاره آرژانتینی، برای تمدید قراردادش با پاری سن ژرمن با مدیران این باشگاه به توافق رسیده است. روزنامه اسپانیایی مارکا خبر داده است: تمدید قرارداد مسی با پاری سن ژرمن قریب الوقوع است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، دو طرف در همین هفته قرارداد جدیدی را به امضا خواهند رساند. در این بین مسی نیز که مایل نیست همچون همتای خود از فوتبال اروپا دور شود، احتمالا با شرایط باشگاه فرانسوی موافقت کرده و در این تیم خواهد ماند. نکته حایز اهمیت در مورد سرانجام مسی شرایط مطلوبی است که قهرمانی در جام جهانی برای او رقم زده و لزوم توجه ویژه به این رویداد بزرگ را گوشزد می‌کند.

گزینه‌های هدایت تیم ملی

اعضای فدراسیون فوتبال روز سه شنبه اولین جلسه بعد از جام جهانی را برگزار کرده و محور اصلی این جلسه سرنوشت تیم ملی بزرگسالان و تیم ملی امید و تعیین مربیان این دو تیم بود. با توجه اینکه اولین بازی تیم ملی در فروردین ماه سال 1402 برگزار خواهد شد، اهمیت انتخاب سرمربی تیم ملی و تعیین برنامه او برای حضور قدرتمند در مسابقات جام ملت‌های آسیا بیشتر از هروقتی نمایان شده است. با این حال به نظر می‌رسد اعضای فدراسیون تمایل بیشتری به گزینه خارجی دارند اما تامین منابع مالی برای جذب مربی سطح یک جهان دشوار بوده و به همین جهت نام‌هایی چون امیر قلعه نویی، فرهاد مجیدی و حتی یحیی گلمحمدی، علی دایی و جواد نکونام نیز مطرح شده است.  در این بین اگر اعضای فدراسیون روی گزینه داخلی به اجماع برسند، احتمال انتخاب قلعه نویی که هم به لحاظ تجربه و هم کسب موفقیت بر دیگر گزینه‌ها برتری داشته، بیشتر به نظر می‌رسد. در انتهای جلسه سه شنبه احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: “در این خصوص همکاران در حال گفتگو هستند.” گفتگویی که امیدورایم ختم به خیر گردد.

سرخابی‌ها همچنان بلاتکلیف

شرایط واگذاری 51 درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در هیئت عالی واگذاری بورس تصویب شده است و در صورت محقق شدن این موضوع ساختار مدیریتی و اداری هردو باشگاه دچار تغییرات بزرگی خواهد شد و در عین حال وزارت ورزش دیگر مالک این دو قطب ورزشی ایران نخواهد بود. در سال‌های اخیر  این دست اخبار و وعده و وعیدهای خوشحال کننده در خروجی سایت‌ها و تیتر اخبار بسیار دیده شده، اما با گذشت زمان یا انکار شده و یا عقیم مانده است. با این وصف انتشار اینگونه خبرها نمی‌تواند ذهنیت مثبتی به علاقمندان میلیونی این دو تیم منتقل نماید. نکته ظریف این موضوع اینست که  آیا خریداران با توجه به شرایط دو باشگاه به میدان رقابت خواهند آمد.؟  آیا سرمایه‌گذاری آنها با کمترین ریسک همراه خواهد بود.؟ موضوعی که می تواند تکلیف مسائلی چون حق پخش تلویزیونی و مالکیت ورزشگاه را  روشن کرده و سرخابی‌ها از بلاتکلیفی محض بیرون آورد.

هفته سرنوشت ساز پانزدهم

قهرمانی نیم فصل نمی‌تواند تضمینی برای قهرمانی در انتهای فصل باشد، اما روحیه تیم قهرمان را برای ادامه لیگ که به مراتب سخت‌تر می‌باشد، بالا خواهد برد. با این حال هفته پانزدهم و پایانی نیم فصل از روز چهارشنبه آغاز و شامگاه پنجشنبه به اتمام خواهد رسید. تقابل دو تیم استقلال تهران و تراکتور تبریز که در فاصله کمتر از ده روز دیگر در جام حذفی تکرار خواهد شد و مصاف دوستان و همکاران قدیم روی نیمکت پرسپولیس و نساجی مازندران جذابیت‌ها و همچنین سرنوشت هفته پایانی نیم فصل بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران را بیشتر و غیر قابل پیشبینی تر از گذشته کرده است. با این حال با توجه به بازی عقب افتاده گل‌گهر با آلومینیوم اراک ونیز فاصله دو امتیازی تیم‌های دوم و سوم با صدر جدول( البته با این فرض که گل‌گهر بازی عقب افتاده خود را با پیروزی پشت سر بگذارد) نتایج هفته پایانی را در معرفی صدرنشین تعیین کننده خواهد کرد. پرسپولیس در صورت برد و یا حتی مساوی صدرنشین باقی خواهد ماند و باخت این تیم فرصت را برای قهرمانی استقلال و گل‌گهر مهیا کرده، هرچند در احتمالی ضعیف گل‌گهر با تساوی پرسپولیس  نیز قادر به صدرنشینی خواهد بود.

سفر دلاری فتح الله زاده

وضعیت استقلال به لحاظ بدهی‌های زیاد به خصوص بدهی سنگین به استراماچونی بحرانی تر از هر وقتی شده است. ساپینتو در حالی برای ترمیم نقاط ضعف خود خوستار جذب دو یا سه بازیکن تراز اول شده که پنجره نقل و انتقالات این تیم همچنان بسته است. اتمام مهلت پرداخت بدهی مربی ایتالیایی و عدم پرداخت آن گمانه زنی‌ها در مورد محرومیت و حداقل بسته ماندن پنجره تا انتهای فصل را رقم زده است. با این حال گفته شده است: علی فتح الله زاده خویی مدیرعامل استقلال با سفر به ترکیه موفق گردیده چند هزار دلار را از باشگاه فنرباغچه بابت انتقال الهیار صیاد منش دریافت کند و گویا قرار است این مبلغ صرف پرداخت مطالبات یامگا، ساپینتو و سیلوا شود. سفر دلاری مدیرعامل هرچند بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی باشگاه را مرتفع خواهد ساخت اما لازم است فتح الله زاده که تجربه خوبی در ترکاندن بمب‌های دقیقه نود دارد، برای پرداخت بدهی‌های باشگاه و بخصوص بستن پرونده استراماچونی تلاش کرده تا ضمن باز کردن پنجره نقل و انتقالات زمستانی استقلال، بازیکنان جدید مورد نظر سرمربی را نیز به خدمت بگیرد.

برخورد نامناسب با ستاره‌ها

حرمت آدم‌ها همواره مهم  بوده  ودر این بین حفظ شان انسان‌هایی که باعث سربلندی ایران شده‌اند واجب است. ایران اسلامی برای حفظ موجودیت خود بهای بزرگی داده و خون شهداء ضامن صلابت و استوری این مرز بوم است. از طرفی بزرگان ورزش کشور همچون مرحوم جهان پهلوان تختی و بسیاری از بزرگان دیگر رسم پهلوانی را به ورزشکاران ایران آموخته اند. انتشار فایلی که در آن به علی دایی ستاره بی بدیل فوتبال ایران بی احترامی شده است، یقینا مورد تایید هیچ ایرانی نبوده و خارج ازمناسبات اجتماعی و سیاسی باید گفت: حرمت علی دایی و دیگر بازیکنانی که شور و شادی و افتخار را برای ورزش ایران به ارمغان آورده‌اند بر همگان ضروری است.

استیضاح وزیر ورزش

ورزشی ترین وزیر ورزش ایران استیضاح شد. هرچند در خبرها  آمده است: پس از استماع توضیحات وزیر ورزش در صحن مجلس، توضیحات او برای نمایندگان مردم اقناع کننده نبود، اما دو نکته در مورد وزرات ورزش قابل ذکر است. ابتدا اینکه صرف ورزشی بودن وصرف تحصیلات آکادمی تضمین کننده موفقیت در وزارت مهمی چون وزرات ورزش نیست. دوم اینکه آیا امکانات و رویکرد و نگاه ملی به ورزش به آن نقطه رسیده است که بتوان از وزیرورزش کشور انتظار موفقیت داشت.؟ “محورهای مطرح شده در  استیضاح وزیر ورزش عبارت بود از  نابسامانی‌ها در فدراسیون‌های ورزشی و عدم ثبات در فدراسیون‌ها، عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی در شهرها و استان‌ها؛ عدم توجه به قهرمانان ملی و حل مشکلات آن‌ها و عدم توجه به جوانان و مشکلات آن‌ها و درست اجرا نکردن قانون جوانی جمعیت.” پرداختن به این مقوله‌ها را باید با کدام زیر ساخت دنبال کرد؟ و آیا نمایندگان محترم مردم قبل از استیضاح وزیر به این موارد و چگونگی رفع نیاز آن اندیشه‌اند.؟

 

 

نویسنده : حسن صانعی پور
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.