۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 18 April , 2024
شناسه خبر : 13910
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 29 دسامبر 2021 - 10:13 |
طرح اختصاص بنزین به افراد به جای وسایل نقلیه واکنش‌های مختلفی را از سوی مردم در پی داشته است.

واکنش ها به طرح «بنزین برای همه» چیست؟

چند روزی است که بحث از تغییر در نحوه ارائه یارانه بنزین برای دستیابی به عدالت در توزیع این یارانه، توسط مسئولان مختلف دولتی مطرح می‌شود. بر اساس این طرح که قرار است به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش آغاز شود، سهمیه بنزین به جای اختصاص یافتن به وسایل نقلیه، به افراد اختصاص […]

واکنش ها به طرح «بنزین برای همه» چیست؟

چند روزی است که بحث از تغییر در نحوه ارائه یارانه بنزین برای دستیابی به عدالت در توزیع این یارانه، توسط مسئولان مختلف دولتی مطرح می‌شود.

بر اساس این طرح که قرار است به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش آغاز شود، سهمیه بنزین به جای اختصاص یافتن به وسایل نقلیه، به افراد اختصاص می‌یابد. جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در این باره گفت: در طرح جدیدی که برای سهمیه سوخت تعبیه شده و به صورت آزمایشی در قشم و کیش اجرایی شده، سهمیه‌های مانده در کارت‌های سوخت حفظ خواهد شد.

او گفت: سهمیه خودرو‌های عمومی به حساب بانکی صاحبان خودرو واریز می‌شود و در خصوص خودرو‌های شخصی هم سهمیه ۱۵ لیتری تمامی افراد خانواده را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کنیم. امکان خرید و فروش، بازگردانی و جا به جایی نیز وجود دارد.

سالاری با بیان اینکه در طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به ازای هر نفر [چه صاحب خودرو باشد چه نباشد] ماهانه ۱۵ لیتر بنزین واریز می‌شود، اضافه کرد: خانوار‌های صاحب خودرویی که مجموع سهمیه نفرات آن‌ها کمتر از سهمیه فعلی ۶۰ لیتر می‌شود در طرح پایلوت بررسی می‌شود که سهمیه ۶۰ لیتر آن‌ها حفظ شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه بنزین امکان مبادله دارد و می‌تواند هم به صورت کارت به کارت و هم در سامانه مبادله جا به جا شود. به عبارت دیگر، سهمیه بنزین یک اعتبار است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و آن‌ها می‌توانند این اعتبار را استفاده کنند یا بفروشند.

مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان درباره این طرح دیدگاه‌های موافق و مخالفی داشته اند که در انتهای گزارش «آخرین خبر‌ها از تغییر در سهمیه بندی بنزین» که روز گذشته در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد، مطرح کرده اند.

این نظرات در جدول زیر دسته بندی شده اند:

موافق مخالف
افرادی که عقیده دارند این طرح خوبی است، اما نیاز به پختگی بیشتری دارد و قیمت بنزین آزاد نباید در این طرح همچنان ۳ هزار تومان برای هر لیتر باقی بماند:

  • «یک گزینه هم میتواند این باشه که بنزین سهمیه‌ای با همان قیمت سابق وامابنزین ازاد به قیمت کشور‌های همسایه تا هم مردم راضی باشندوهم قاچاق مقرون به صرفه نباشد ودرامد دولت ازفروش بنزین ازاد زیادتر شده وانهاییکه بیشترازحد مجاز استفاده میکنند هزینه اش را بپردازند»
  • «بعد از اختصاص بنزین به کارت ملی باید قیمت بنزین به قیمت بین المللی برگرده یعنی بشه لیتری دو دلار یا به عبارتی ۶۰ هزار تومان و در پمپ بنزین‌ها به صورت آزاد عرضه شود. اونوقت من که ماشین ندارم و پنج نفریم ۷۵ لیتر بنزینمون رو میتونیم بفروشیم به ماشین دار‌ها لیتری ۵۰ تومن، که میشه تقریبا ۴ میلیون تومن، که خودش یه حقوقی هست، اونوقت قیمت ماشین میاد پایین و همه میخوان ماشینهاشون رو بفروشن و من میتونم برم ماشین بخرم.»
افرادی که عقیده دارند با این طرح بر تورم و گرانی‌ها افزوده خواهد شد:

  • «کسی که اتومبیل ندارد، آیا از حمل و نقل به شکل های دیگر استفاده نمی‌کند؟ در هر صورت موج گرانی کشنده در راه است»
  • «این طرح با توجه به این که پولی را در اختیار اشخاص فاقد خودرو قرارمی دهد، باعث افزایش نقدینگی و ادامه تورم می‌شود، بنابراین طرح اشتباهی است و با افزایش یارانه‌ها هیچ فرقی ندارد.»
  • «همان مبلغ از جیب دولت کم میشه، اضافه کردن یارانه‌ای وجود نداره، از جیب یک عده میریزن تو جیب دیگر افراد یعنی یک عده که ماشین ندارن بنزین کمتر میگیرن و آن‌ها که ماشین نداشتند بنزین میگیرند، لازمش اینه که جنگ بین مردم است ماشین دار کرایه میبره بالا بنزین دار هم بنزین را، البته جون بی ماشین محتاج ماشین است، ولی ماشین دار محتاج بنزین بی ماشین نیست در آخر به ضرر بی ماشین تمام خواهد شد. دولت هم برنده این شوی تبلیغاتی خواهد شد.»
  • «
    ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند ایا کرایه ماشین هم نمیدهند ۱۵ لیتر سهمیه ۱۵۰۰ تومانی چند تومان میشه آیا جوابگوی تورم و افزایش نرخ کرایه ها میشه»
افرادی که عقیده دارند، درآمد حاصل از این طرح باید در فعالیت های خاصی صرف شود:

  • «طرح بسیار خوبی هست، ولی با توزیع یارانه، تورم باز بیشتر میشود بهتر است صرفه جویی حاصله را صرف بهداشت و درمان ملت کنید طوری که کلا مراجعه و درمان در کلیه بیمارستان‌ها کلا رایگان شود و همچنین آموزش کاملا رایگان طبق قانون اساسی»
افرادی که عقیده دارند این میزان سهمیه ۱۵ لیتری که دولت برای افراد در نظر گرفته، کافی نیست:

  • «یعنی اون‌هایی که ماشین ندارند با این طرح می‌توانند با پس انداز کردن سهمیه بنزینشون، طی یکی دوسال ماشین بخرند؟ خوشبحال اون‌هایی که ماشین ندارند از حالا به بعد ماهی ۴۵هزار تومان به سرمایشون اضافه میشن ضمنا فقر هم ریشه کن میشه»
  • «سهم من از نفت بیشتر ازاین‌ها بود، نه این ۱۵ لیتر»
  • «ما یه خانواده ۳ نفره هستیم ماشین هم یک دستگاه داریم با ماهی ۶۰ لیتر بنزین که کم هم میاریم حالا اگه نفری ۱۵ لیتر بنزین بدن میشه برجی ۴۵لیتر معلوم هست چه بسر مردم بیچاره میخوان بیارن»
  • «یعنی نفری ۲۲۵۰۰ تومان فقط میدن، مبارک صاحبش، الآن موتور دارم ۲۵ لیتر میگیرم میشه ۳۷۵۰۰ تومان»
افرادی که عقیده دارند این طرح می تواند کشور را به هدف اجرای عدالت اجتماعی نزدیک کند:

  • «قرار نیست بنزنین گرون بشه بلکه نوع سهمیه تغییر میکنه برای مثال تا الان ۶۰ لیتر ماهانه بود برای همه اونایی که ماشین دارن و این اخر نامردی در تقسیم یارانه ی بنزین بود الان کردن نفری ۱۵لیتر برای همه حتی اگه ماشین نداشته باشی، پس گول سیاه نمایی ضد ایران و ضد دولت و اپوزوسیون و منافقا و براندازا و اصلاح طلبها را نخورید ،این طرح واقعا طرح عالی هست درسته الان ۱۵لیتر سهمیه من نسبت به ۶۰ لیتر قبل کم شده ولی خیالی نیست مهم اینه همه از این موقعیت بهره ببرن»
  • «دقیقا چرا من که ماشین ندارم نباید بنزین داشته باشم»
افرادی که عقیده دارند پس از اجرای این طرح، مردم بیشتری ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد و ازدحام جمعیت بیشتری در این بخش ایجاد می‌شود:

  •  اگر از حمل و نقل عمومی داریم که استفاده کنند، ساعت کاری همه با تاخیر میشه دعوا و درگیری در مترو تاکسی اتوبوس بیشتر میشه»
افرادی که عقیده دارند تمام مردم باید از سرمایه های ملی مختلف مانند بنزین سهم یکسانی داشته باشند:

  • «آیا فقط بنزین سرمایه ملی است و تمام مردم سهم دارند؟
    بجز بنزین سایر محصولات نفتی و پتروشیمی چی؟ سهم مردم از معادن مس و آهن و طلا و اورانیوم و گوگرد و روی و منیزیوم و صد‌ها معدن دیگر را چرا نمیدهید؟»
  • «آقای اوجی، اگر استدلال شما درست باشد، پس، چون ۹۰ درصد مردم از هواپیما استفاده نمی‌کنند و از طرفی، چون دولت برای سوخت موتور هواپیما یارانه می‌دهد، پس دولت باید به این ۹۰ درصد مردم که از هواپیما استفاده نمی‌کنند پول یارانه بابت سوخت هواپیما پرداخت کند و یا بیش از ۷۰ درصد مردم از قطار مسافری استفاده نمی‌کنند پس دولت باید یارانه سوخت قطار رو به این ۷۰ درصد مردم پرداخت کند و بسیاری از این دست موارد که دولت باید یارانه آن‌ها رو به مردمی که از این خدمات استفاده نمی‌کنند، پرداخت کند»
  • «اگر این طور فکر کنیم خیلی فراورده نفتی به غیر بنزین داریم پس چرا ان‌ها را عادلانه نمی‌کنیم برای افراد کل جامعه -از بنزین بگیر گازوئیل بگیر- قیر بکیر روغن بگیر پس اگر راست می‌گویید از همه فراورده‌ها به کل جامعه سهمیه بدید از این‌ها که بگذریم معادن هم همینطور از فولاد گرفته تا المنیوم و خیلی چیز‌های دیگر پس سهمیه این‌ها را هم به کل مردم بدیدید»
افرادی که عقیده دارند این طرح به منظور کاهش میزان مصرف بنزین کشور مطرح شده و برای این منظور، کیفیت خودروها باید افزایش پیدا کند:

  • «واردات خودرو رو آزاد کنید، خودرو‌های تولید داخل مصرف سوخت بالایی دارند»
  • بخش زیادی از مردم ماشین ندارند. خب وقتی ماشین ندارند بنزین برای چه می‌خواهند؟ در ثانی مگر فقط یارانه بنزین است که همه از آن استفاده نمی‌کنند؟ تیم اقتصادی چگونه به این نتیجه رسیده؟ واقعا دغدغه عدالت دارند؟ خودرو را ورودش را مثل کشور‌های خلیج فارس آزاد کنند و بنزین را هم به قیمت جهانی بدهند به مردم. چرا نمی‌کنند؟ چرا خودرو را به قیمت ۲۰ برابر ارزش جهانی اون به مردم می‌فروشن»
  • « ماشین پر مصرف میدید انتظار چی دارید کم مصرف دارید
    هنوز ۴۰۵ و پارس ۶۰ سال پیش رو میدید»
  • «مصرف سوخت بالا نیست خودروهای که تولید میکنید و اسرار بر تولید دارید پر مصرف هستند. ما مردم چوب بی مسئولیتی شما ها را میخوریم.»
  • «خودرو داخلی پر مصرف بی کیفیت و ده برابر قیمت جهانی
    اگر یک عدد سمند را رایگان به یک فرد آلمانی بدهید سوار نمی شه بعد انتظار دارید مصرف بنزین پایین باشه؟ شما تویوتا کرولا یا ماشین هیبرید وارد کن با قیمت جهانی بعد بنزین روببر بالا»
افرادی که موافق طرح هستند، اما عقیده دارند که سهمیه‌ها نباید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود:

  • «کاش اون ۱۵ لیتر را هم به حساب هرکارت ملی واریز کنند نه سرپرست خانوار»

 

افرادی که از تناقض در اطلاع رسانی مسئولان گلایه‌مند هستند:

  • «اول هفته ۲۰ لیتر بود الان شد ۱۵ لیتر. فکر کنم تا بیان طرح رو اجرا کنن سهمیه هرنفر میشه ۱ لیتر در ماه بقیه بنزین رو لیتری ۵ هزارتومن بزنین»

گروه سوم از نظرات، مربوط به افرادی می‌شود که سوالاتشان، تاکنون از سوی مسئولان پاسخی نداشته است. سوالات این دسته از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان عبارت هستند از:

  1. آیا اگر کسی بخواهد بنزین خود را چند ماه مصرف نکده می شود ذخیره کرد؟
  2. تکلیف بچه‌های کوچک در خانواده چیست؟
  3. سهمیه حمل و نقل عمومی چجوری تغییر می کند؟ اون ها هم همین پانزده لیتر است؟؟؟
  4. گازوئیل هم مثل بنزین سرمایه ملی است من که تراکتورو کامیون ندارم چرابایدازسهمیه استفاده نکنم؟ / لطفا گازوئیل راهم سهمیه بندی کنیدمگرکم وسایل نقلیه گازوئیل سوزداریم؟

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش های مختلف برای پاسخدهی به این سوالات سراغ مسئولان خواهد رفت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.