۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 18 April , 2024
شناسه خبر : 16417
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, اقتصاد کلان, اقتصادی, انرژی, تولید و تجارت, تیتر یک, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, علم و فناوری, عمران و اشتغال, محیط زیست تاریخ انتشار : 15 مارس 2022 - 10:32 |

پاسخ‌های شهردار مشهد به رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا

امروز شهردار در صحن علنی شورا به سوالات رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی پاسخ داد.
پاسخ‌های شهردار مشهد به رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا

مشهد نیوز ،سید عبدالله ارجائی امروز، ۲۳ اسفند ماه، در سی‌امین صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در پاسخ به سوال ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، مبنی بر توقف عملیات اجرای پروژه‌های شهری و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران، علت نقص عهد، بی‌توجهی و ناراضی‌سازی سرمایه‌های انسانی شهرداری مشهد، توقف عملیات پروژه‌های شهری و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرمایه‌گذاران اظهار کرد: در این ۶ ماه برخی مدیران، فعالان سیاسی و اجتماعی، دلسوزان تشکلات فرهنگی، کارکنان شهرداری و اعضای شورا به بنده می‌گفتند چرا سکوت می‌کنید و بسیاری از مسائل را منعکس نمی‌کنید؟ بسیاری از سکوت، لبخندها و ردشدن‌ها در محافل، صداوسیما و خبرنگاران در جهت حفظ آرامش و پرهیز از ورود شهرداری به مسائل سیاسی و دوقطبی است. در این جلسه نیز تلاش می‌کنم بر همین منوال عمل کنم تا رفتار و کردار بنده مورد رضایت خداوند باشد.

برای تبدیل وضعیت ایثارگران فقط ۲۰۰ پست خالی در شهرداری وجود دارد

وی در پاسخ به تذکر حسن کریمداد، رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد، مبنی بر تاخیر در تبدیل وضعیت ایثارگران افزود: جنابعالی به ریز شاهد پیگیری‌های شهرداری در این زمینه هستید. بنده بارها اعلام کرده‌ام که شهرداری مشکلی برای تبدیل وضعیت ۳۰۰۰ کارمند با قراردادهای حجمی و… به رسمی ندارد اما فقط ۲۰۰ پست خالی در شهرداری وجود دارد.

شهردار ادامه داد: شما بگویید با چه شاخصی باید افراد را انتخاب کنیم؟ چرا به مکاتبه ما برای شاخص‌بندی جواب نمی‌دهید؟ اگر ۳۰۰۰ پست سازمانی ایجاد شود، در کمتر از ۶ ماه مقدمات اداری این کار را فراهم می‌کنیم اما بدون پست سازمانی و شاخص چگونه این کار را انجام دهیم؟

دوره تصمیمات غیرکارشناسی، پشت درهای بسته، داخل جلسات و خارج از شهرداری تمام شده است

شهردار مشهد در خصوص‌ عدم توجه به سرمایه انسانی در این مجموعه نیز بیان کرد: توجه به سرمایه انسانی چند ملاک دارد؛ نخست محترم شمردن نظر کارشناسی است. امروز همه در شهرداری می‌دانند و به این باور رسیده‌اند که نوبت اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی، پشت درهای بسته، داخل جلسات و خارج از شهرداری تمام شده و تصمیم باید از بدنه شهرداری رویش و مراحل خود را برای اجرا بگذراند.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مختلف با کارشناسان، استفاده از جوانان و نیروهای مومن شهرداری در پست‌ها و سمت‌های گوناگون از جمله اقدامات ما در این دوره مدیریت شهری است.

ارجائی بیان کرد: ۳۰ انتصاب اول مجموعه شهرداری را نسبت به دوره قبل را ملاحظه کنید و ببینید که چند درصد انتصابات داخلی بوده است؟ چند درصد جوانان شهرداری توانستند بار مسئولیت به دوش بکشند و علی‌رغم تمام فشارها و محدودیت‌ها موفق هستند؟ در بدنه پهن‌پیکری همچون شهرداری با ۲۸ هزار کامند برخی کارها شدنی نیست اما این دوره برای اولین بار سیستم مکانیزم انتخاب عدالت‌محور مبتنی بر آزمون دقیق کارشناسی خارج از مجموعه شهرداری و نظر شهرداری در خراسان رضوی ملاک انتخاب همکاران قرار گرفته است.

علی‌رغم مشکلات مالی اجازه ندادیم به بدنه شهرداری فشاری وارد شود

شهردار مشهد ادامه داد: علی‌رغم مشکلات مالی اجازه ندادیم به بدنه شهرداری فشاری وارد شود و تاکنون مشکلی در پرداخت حقوق و اضافه‌کار کارکنان نداشتیم که این هم نتیجه تلاش زیاد مجموعه شهرداری است. چرا کارگری که یک سال تلاش کردند، از عیدی پایان سال او ۵.۵ میلیون تومان باید کم شود؟

وی در خصوص عیدی کارگران گفت: مصوبه‌ای توسط دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود و بعد از چند سال یک دستگاه ملی یادش می‌آید که این مصوبه را ابلاغ کند. قرار است دی ماه این مصوبه به سراسر کشور ابلاغ شود و بر این اساس عیدی کارگران باید همچون کارمندان پرداخت شود؛ در صورتی که عیدی باید ۲ برابر حقوق دریافتی باشد، برخی در کشور این موضوع را فرصت تلقی و سریعا عیدی را بر این اساس پرداخت کردند.

ارجائی با بیان اینکه در شهرداری مشهد چه اتفاقی رخ داد، گفت: اگر ما توجهی به سرمایه انسانی نداشتیم که در همان روزهای اول عیدی را براساس مصوبه پرداخت می‌کردیم اما ما ۲ کار را به صورت همزمان پیگیری کردیم؛ اول اینکه یک تیم حقوقی را به تهران فرستادیم تا تمام تلاش خود را برای ابطال ابلاغیه انجام دهند. همچنین یک تیم کارشناسی در شهرداری تشکیل دادیم تا راهکارهای جایگزین را شناسایی کند.

شهردار مشهد اضافه کرد: جالب است بدانید دقیقا روزی که کمیته منابع انسانی راهکار جایگزین را تصویب و ابلاغ کرد، تیم تهران نیز ابطال ابلاغیه را دریافت کرد. این کار هوشمندانه و به نفع منابع انسانی نیست؟

وی تصریح کرد: تمایلی ندارم فضای شهرداری سیاسی شود اما در طرح سوال از ۲ مصوبه نام بردند که ما نسبت به آن بی‌توجه بودیم اما سوال من این است که اگر ۲ مصوبه مذکور عملیاتی و قابل اجرا بود، چرا در جلسات پایانی شورا آن را مصوب و ابلاغ کردند؟ یکی از مصوبات مربوط به فروردین ۱۴۰۰ و دیگری مربوط به آخرین جلسه شورای دوره پنجم است. تکنینکی که برخی شهرداری‌ها در سراسر کشور انجام می‌دهند، سیاست زمین سوخته و در دام انداختن دوره بعدی شهرداری است که این ماجرا کار خوبی نیست.

حق بیمه تکمیلی تاکسیرانان با دولت بوده نه شهرداری 

وی ادامه داد: حق بیمه تکمیلی تاکسیرانان که از سال ۹۴ وظیفه دولت بوده، از سال ۹۵ پرداخت نشده است. چرا شهرداری باید این کار را انجام دهد؟ دولت چه مشکل مالی دارد که شهرداری ندارد؟ این باری بر دوش دولت قبل بوده و نمی‌دانم چرا در آخرین جلسات شورای پنجم مصوب می‌کنند که دوره مدیریت شهری جدید باید آن را پرداخت کند؟

شهردار مشهد اظهار کرد: آنچه که قابلیت اجرا دارد، نوسازی و بهسازی است که ۱۲۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و صدور پیش‌فاکتور توسط خودروسازان چند روزی است که متوقف شده است. یکی از مشکلات ما در خصوص وام ۱۲۰ میلیونی شهرداری این است که اولا سقف آن کم و دوم اینکه مشکلاتی ناشی از دوره قبل برای انسداد حساب‌های شهرداری ایجاد شده است. من خواهش می‌کنم فضایی ایجاد نشود که ما این مسائل را بیان و تقابل و دوقطبی دوره جدید و قدیم را تعریف کنیم.

ارجائی در خصوص اتوبوسران‌ها با طرح این سوال که سازمان اتوبوسرانی چند کارمند دارد، بیان کرد: چرا فقط به ۴۲۱ نفر حق جذب داده شده است؟ چرا اتوبوسران حذف و فقط به کارمندان ستادی داده شده است؟ اگر قرار نبود تنش ایجاد شود چرا اینگونه برخورد کردند؟ این رقم ماهانه حدود یک میلیارد و ۳۰۰ و سالانه حدودا ۱۵ میلیارد تومان براساس اعداد و ارقام ۱۴۰۰ است.

شهردار ادامه داد: ما برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم که بشود به تمام کارکنان تعمیم داد. در سازمان اتوبوسرانی حق سفر و عیدی مشکل داشت که پرداخت شد. کاری که بشود برای همه انجام داد را انجام می‌دهیم. چه تفاوتی میان کارکنان سازمان اتوبوسرانی و سایر سازمان‌ها وجود دارد؟ این حق جذب بازار سرمایه است. من در حسن ظن و دلسوزی عزیزان شکی ندارم و معتقدم که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید با هم کار را مدیریت کنیم اما از همه خواهش می‌کنم مسایل را به گونه‌ای پیگیری کنیم که قابل اجرا باشد.

پارک ۷۳ هکتاری را می‌توانید با تانکر آب دهید؟

وی در خصوص موضوعات عمرانی شهر مشهد افزود: ریاست کمسیون عمران تاکید داشت که پروژه‌های فاقد مطالعه یا دارای ضعف مطالعه حدف شود. آیا پارک ۷۳ هکتاری می‌تواند منبع آبی نداشته باشد و ممکن است چنین پارکی را با تانکر آبیاری کنیم؟ آیا راه دسترسی ورودی باید با سه پل هوایی باشد؟ پارک ۷۳ هکتاری باید کجای شهر واقع شود؛ در منطقه مسکونی با غیرمسکونی؟ همه می‌دانند سیاست این دوره توسعه به شرق است.

ارجائی افزود: در طرحی که با آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی و وزارت راه و شهرسازی تهیه شده مبنی بر ۶۰۰ هکتاری که باید به محدوده الحاق شود، این ۷۳ هکتار هم جزو آن است. آیا نباید تا تعیین تکلیف طرح ۶۰۰ هکتاری که این ۷۳ هکتار جز آن است، صبر کنیم؟

شهردار مشهد گفت: پروژه جلوخان پایانه با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم و طی چهار ماه فاز یک آن آماده افتتاح خواهد بود. دسترسی رسالت و طبرسی آماده افتتاح و پروژه خلیج‌ فارس و چپ‌گرد آزادی نیز افتتاح شده است. همکاران در حوزه عمران و خدمات شهری شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است. ۱۴ پروژه سرمایه‌گذاری که سال‌ها مشکل داشت، حل و فصل شد. همچنین ۲۳ پروژه که برخی ۲۰ سال دارای مشکل بود، حل و فصل شده است. علاوه بر این تجمع و تحصن روزانه پیمانکاران با مدیریت همکاران و صبر پیمانکاران تمام شده است.

عملیات اجرایی پروژه‌های زیادی در این دوره از مدیریت شهری متوقف شد یا سرعت اجرای آن کاهش یافت

در ادامه ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان طرح‌کننده سوال نیز پس از توضیحات شهردار گفت: همه ما عهد بسته‌ایم که آنچه می‌گوییم و انجام می‌دهیم، در راستای وظایف و به منظور اعتلای مشهد باشد. باید توجه داشت سوال از شهردار جنبه سیاسی ندارد؛ هر گونه برداشت و اعمال نگاه سیاسی نسبت به این امر را رد می‌کنم و وارد فضای تقابل نشده‌ایم.

وی در خصوص عدم اجرایی شدن مصوبات افزود: مصوبه مربوط به ارائه خدمات حمایتی به تاکسیرانان در تاریخ ۲۶ فروردین‌ ماه امسال در شورای پنجم و مصوبه مربوط به اتوبوسرانی نیز در آبان ماه امسال در زمان شورای ششم به تصویب رسیده است؛ اینکه مصوبات مربوط به اواخر دوره شورای پنجم بوده را رد می‌کنم و سوال همچنان برجاست که چرا این مصوبات اجرایی نشده‌اند؟

فرهمندی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه‌های زیادی در این دوره از مدیریت شهری متوقف شده و یا سرعت اجرای آن کاهش یافته است. از جمله آن می‌توان به تقاطع چهارسطحی آزادگان، تئاتر شهر، بازوی چهارم مصلی و پل راه‌آهن اشاره کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پارک با مقیاس شهری ۷۳ هکتاری پارکی مشابه پارک ملت است و این پارک نیز در زمان احداث شرایطی مشابه را داشته، به نحوی که نه در وسط بافت مسکونی بوده و نه جز چهار معبر شریانی اطراف و پل عابر پیاده دسترسی دیگری داشته است. عده‌ای از مردم با سرمایه‌های خرد و کلان در حوزه اتوبوسرانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از شهرداری مطالبات دارند؛ باید توجه داشت که سرمایه‌گذاران اتوبوسرانی از شهرداری طلبکارند و حقوق آن‌ها را پرداخت نمی‌کنید.

همچنین هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: وفق ماده ۶۷ آیین‌نامه داخلی و ماده ۸۳ قانون شوراها پس از اعلام تذکر از سوی عضو و اعلام آن به شهردار از سوی ریاست شورا در صورت عدم رعایت نکات مورد تذکر موضوع به صورت سوال مطرح می‌شود. این در حالی است که موضوع بند یک مطرح شده در سوال آقای فرهمندی در تذکر به شهردار مطرح نشده و به تبع آن اجرای فرآیند قانونی ماده ۸۳ فاقد وجاهت قانونی است.

وی افزود: در خصوص سوال مربوط به نقض عهد و رفتار خلاف تعهدات از جمله عدم اجرای مصوبات شورای شهر و پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان و همکاران شهرداری، به ویژه مصوبه ارائه خدمات حمایتی به تاکسیرانان، باید توجه داشت که این مصوبه دارای ۲ بخش است؛ اول در خصوص ماده واحده‌ای که طبق آن به شهرداری اجازه داده شده اقدامی را انجام دهد و تکلیف نشده است؛ پس شورا اختیار اجرا و یا عدم اجرا را بر عهده شهرداری گذاشته است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در خصوص تبصره ذیل این ماده واحده نیز شهرداری مکلف است در صورت اجرای ماده واحده آثار مالی اجرای مصوبه را در اصلاح بودجه منعکس نماید. با توجه به اینکه در ماده واحده شهرداری تکلیفی برای اجرا نداشته است، به تبع آن موضوع در اصلاح بودجه ۱۴۰۰ سازمان تاکسیرانی منعکس نشده است.

دائمی خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق نیز پیشنهاد آقای فرهمندی در این خصوص مورد پذیرش کمیسیون واقع نشده و طرح موضوع آن به عنوان نقض عهد از سوی شهردار جای تامل دارد.

قرار است به شهردار فرصت دهیم 

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چگونه از جواب شهردار قانع شده‌اید، گفت: هدف از سوالی که از شهردار پرسیده شده بود، احقاق حقوق همکاران و پیمانکاران شهرداری بود. پاسخ شهردار جامع نبود و بخشی از سوالات را پاسخ نداده بود. من هم اعلام عدم اقناع کردم.

وی افزود: اما بین ۲ جلسه امروز طی صحبت با برخی همکاران و شهردار، شهردار ضمن اینکه پذیرفت پاسخ ناقص بود و آن را تکمیل کرد، متعهد شد مطالبات را پرداخت کند و در اولویت کاری بگذارد. بنده نمی‌خواستم فضا به سمت تشنج و تنش برود چون این موضوع به نفع هیچکس نیست. قرار شد به شهردار فرصت بدهیم که برنامه‌ریزی کند تا مطالبات پرداخت شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.