۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 14827
  پرینتخانه » استان ها, اقتصاد کلان, اقتصادی, بین الملل, سیاست خارجی, ویژه تاریخ انتشار : 07 فوریه 2022 - 14:25 |

پیش بینی دلار ۲۳ هزارتومانی/نوسان قیمت دلار در محدوده ۲۶ هزار تومان

دو طرف مذاکرات برجام برای نشان دادن حسن نیت خود بخشی از توافقات قبلی برجام را اجرا کردند و همین مساله باعث شده که قیمت ارز در ایران روندی نزولی به خود بگیرد و پیش بینی می شود تا کف کانال ۲۳ هزار تومان هم حرکت خواهد کرد.
پیش بینی دلار ۲۳ هزارتومانی/نوسان قیمت دلار در محدوده ۲۶ هزار تومان

دو طرف مذاکرات برجام برای نشان دادن حسن نیت خود بخشی از توافقات قبلی برجام را اجرا کردند و همین مساله باعث شده که قیمت ارز در ایران روندی نزولی به خود بگیرد و پیش بینی می شود تا کف کانال ۲۳ هزار تومان هم حرکت خواهد کند؛ هرچند روز یک شنبه بعد از اینکه به کف کانال ۲۶ هزار تومان رسید بار دیگر حرکت رو به بالایی را آغاز کرد، اما جو کلی بازار حکایت از این دارد که قیمت دلار دیگر قرار نیست وارد کانال های بالایی شود مگر اینکه خبر منفی مبنی بر لغو مذاکرات یا عدم حصول نتیجه از مذاکرات منتشر شود.

در شرایط کنونی دولت نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال آینده را ۲۳ هزار تومان تعیین کرده و با توجه به اینکه چشم انداز مذاکرات مثبت است و در گام های نخست دو طرف برای نشان دادن حسن نیت بخشی از محدودیت های تحریمی را برداشته اند، همین مساله یک شوک مثبت به بازار ارز ایجاد کرده است.

پیش بینی دلار ۲۳ هزارتومانی؛ مردم فروشنده ارز هستند
بازار میدان فردوسی نشان می دهد که بسیاری از مردم فروشنده ارز هستند زیرا چشم انداز مذاکرات رفع محدودیت های تحریمی و آزادسازی منابع بلوکه شده است. بنابراین به طور قطع قیمت ارز بسیار کمتر از نرخ های کنونی خواهد بود، هرچند در شرایط کنونی نمی توان پیش بینی کرد که قیمت ارز تا چه سطحی کاهش پیدا می کند اما افت آن قطعی است، از این رو در شرایط کنونی اگر دیده می شود که قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان رو به بالا پیدا می کند به دلیل وجود افرادی نوسان گیر و دلال در این بازار است و زمانی که قیمت ارز روندی نزولی دارد در هر مقطع با ایجاد یک جو مثبت به دنبال تلقین این مساله هستند که کف قیمت ارز همین جاست و باعث می شود عده را به سمت خرید ترغیب کنند و به محض اینکه دلارهای خود را با نوسانات مثبت فروختند بار دیگر اجازه می دهند تا قیمت دلار وارد کانال پایین تری شود.

در شرایط کنونی قیمت دلار در سنا حدود ۲۴ هزار تومان است و در نیما حدود ۲۶ هزار تومان و این اختلاف دو هزار تومانی باعث شده که همواره عده ای به دنبال نوسان گیری در بازار ارز باشند و اگر قرار باشد دولت به دنبال اجرای حذف ارز ترجیحی برود باید سیاست ارز تک نرخی را هم دنبال کند تا از این طریق دست نوسان گیرها و دلال ها از بازار ارز کوتاه شود و از این طریق تاثیر نوسان قیمت ارز بر روی کالاهای اساسی را به حداقل ممکن برساند.

بنابراین در شرایط کنونی اگر دولت قرار باشد ارز تک نرخی را در بودجه ۱۴۰۱ اجرایی کند روی همان نرخ ۲۳ هزار تومان مانور خواهد داد، هرچند این مساله مستلزم این است که چقدر از منابع ارزی ایران در سال جاری یا ابتدای سال آینده آزاد می‌شود و دولت نیز با تزریق چقدر از این منابع ارزی در بازار به دنبال ایجاد تعادل در قیمت ها باشد.

با توجه به اینکه در ابتدای سال جاری در یک مقطع زمانی قیمت ارز تا محدوده ۲۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کرده بود و از طرف دیگر تورم در کشور حدود ۴۰ درصد بوده به نظر می رسد که دولت برای کنترل این تورم روی کاهش قیمت ارز تمرکز بیشتری قرار دهد و اگر روی صادرات و سرمایه گذاری های اخیر کشور آسیبی وارد نشود بار دیگر قیمت ارز می تواند به زیر ۲۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.