Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 19120
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, ایران, تیتر یک, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, علم و فناوری, ویژه تاریخ انتشار : 20 ژوئن 2022 - 12:03 |

کرونا فروکش کرد، ۵۵۰ پرستار در مشهد تعدیل شدند

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد گفت: برآوردی در سطح کشور توسط نظام پرستاری انجام شد و افرادی که قراردادشان تمدید نشده یا در شرف تعدیل شدن هستند، وضعیت خود را اعلام کردند. طبق این برآورد در مشهد حدود ۵۵۰ پرستار تعدیل شدند.
کرونا فروکش کرد، ۵۵۰ پرستار در مشهد تعدیل شدند

این روزها شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم اما شیرینی کاهش این آمار با خبر تعدیل ۵۰۰۰ پرستار به کام مردم ایران تلخ شد.حدود ۲ هفته پیش رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: در ایام کرونا مسئولان تعداد زیادی از پرستاران را به صورت تمدید طرح، قرارداد موقت و شرکتی جذب کردند اما با فروکش کردن کرونا به تعدیل نیروهای جذب شده پرداختند. طبق آماری که طی هفته گذشته به دست آوردیم، حدود ۵۰۰۰ نیروی پرستار تعدیل شده است.موضوع تعدیل پرستاران در حالی مطرح شده که استخدام ۱۰۰ هزار پرستار در سطح کشور در گرو تایید مجوز از سوی سازمان امور اداری و استخدامی است. با پخش خبر تعدیل پرستاران و وجود نگرانی‌ها در این خصوص وضعیت پرستاران را از رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد جویا شدیم.محسن گچ‌پزان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تعداد پرستاران طرحی که در دوران کرونا فعالیت می‌کردند، اظهار کرد: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی طرحی هستند. این روال در دانشگاه همیشه وجود داشت و حتی در دوران قبل از کرونا بر حسب نیاز گاها مدت قرارداد پرستاران طرحی تمدید می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که قرارداد چند پرستار در مشهد پس از سبک شدن بار کرونا تمدید نشده، افزود: برآوردی در سطح کشور توسط نظام پرستاری انجام شد و کسانی که قراردادشان تمدید نشده یا در شرف تعدیل شدن هستند، وضعیت خود را اعلام کردند. طبق این برآورد در مشهد حدود ۵۵۰ پرستار تعدیل شدند.رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه مدت خدمت طرحی‌ها با توجه محل خدمت آن‌ها متفاوت است، تصریح کرد: همیشه کمبود نیرو داشته‌ایم و کماکان نیز کمبود داریم. شاخص جهانی نسبت پرستار به تخت در هر کشور با توجه به امکانات متفاوت است. این شاخص در کشورهای متوسط ۲.۵ تعریف شده اما در کشور ما این عدد ۱.۸ است؛ یعنی یک بیمارستان ۱۰۰ تخت‌ خوابی باید ۱۸۰ پرستار داشته باشد.گچ‌پزان ادامه داد: متوسط کشوری این نسبت حتی در مشهد زیر یک و حدود ۰.۹ است؛ یعنی ما ۵۰ درصد کمبود نیرو داریم. در دوران کرونا این کمبود نیرو نمود بیشتری پیدا کرد و پرستاران طرحی و حتی کسانی که طرح آن‌ها تمام شده بود، فراخوان شدند. با کسانی که طرحشان تمام شده بود به صورت شرکتی پیمان بسته شده و با حدود ۵۰ نفر نیز به صورت ۸۹ روزه قرارداد بسته شد.

وی عنوان کرد: حال که بار کرونا سبک‌تر شده، این همکاران در حال تعدیل شدن هستند. یعنی قراردادها و طرح افرادی که طرحشان تمام شده، تمدید نمی‌شود. فعلا پیگیر این موضوع هستیم. همچنین امیدواریم تمام این افراد به عنوان اولویت در طرح استخدام که شامل حدود ۱۷ هزار نفر است، قرار بگیرند.رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد گفت: بعضی از کسانی که با سهمیه ایثارگری استخدام شدند، جایگاه سهمیه آنان محفوظ است اما این پرستاران خود ایثارگر بوده و زمانی که ما به‌ دلیل کرونا حتی از خانواده‌های خود فراری بودیم، به میدان آمدند. امیدواریم که وضعیت این افراد نیز تغییر کند. گچ‌پزان در خصوص آمار مهاجرت پرستاران پس از سبک شدن بار کرونا یادآور شد: سروصدای مهاجرت پرستاران زیاد است اما تعداد آن خیلی نیست. در همین لحظه در مشهد حدود ۱۰ نفر را می‌شناسم که مهاجرت کرده‌اند. باید توجه داشت اگر اولویت قرار دادن پرستاران طرحی و قراردادی صورت نگیرد، بدون شک این افراد از کشور مهاجرت خواهند کرد. وی اضافه کرد: کشورهای دیگر متقاضی جذب این پرستاران هستند زیرا کمبود پرستار موضوعی جهانی است. به عنوان مثال شنیده‌ام در حال حاضر بین کشورهای همسایه عمان در حال تبلیغ و جلب پرستاران ایرانی است. پرستاران ایرانی بسیار باسواد و خبره هستند و به همین دلیل اگر از این افراد حمایت نشود، امکان دارد که آینده خوبی نداشته باشیم و نیروهای جوان و در عین حال باتجربه خود را از دست دهیم.رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد بیان کرد: بیمارستان‌های تابع و اطراف دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۵۰۰۰ نیروب پرستار دارند اما ما باز هم با کمبود ۵۰ درصدی نیرو مواجه هستیم. سهم خراسان رضوی از استخدام ۱۰۰ هزار پرستار در کشور ۱۰ هزار نفر است. البته باید به زمان‌بر بودن فرایند جذب این نیروها نیز توجه داشت. گچ‌پزان با بیان اینکه تقریبا تمام مراکز درمانی خصوصا مراکز دولتی زیان‌ده است، عنوان کرد: مراکز برای گرفتن نیرو اعتبارات داخلی خود را در نظر می‌گیرند. اخیرا معاونت پرستاری وزارت بهداشت از استخدام ۱۷ هزار پرستار خبر داده است. تمرکز و تاکید ما بر استخدام نیروی‌های طرحی و قراردادی است که در دوران پیک کرونا کار کردند. هفته گذشته از طرف رئیس کل سازمان نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال شد تا این موضوع در دستورالعمل‌ها و تخصیص اعتبارات مد نظر قرار بگیرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.