۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 21155
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, ایران, تیتر یک, خانواده, دولت, سلامت, سیاسی, شهری, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 05 آوریل 2023 - 13:23 |

گزارشی از جلسه ارائه برنامه‌ نامزدهای شهرداری مشهد

۸ گزینه تصدی پست شهرداری مشهد امروز در شورای شهر به ارائه برنامه می‌پردازند.
گزارشی از جلسه ارائه برنامه‌ نامزدهای شهرداری مشهد

در ابتدای این جلسه که از صبح امروز ۱۶ فروردین ماه در تالار شهر مشهد، بدون حضور خبرنگاران در حال برگزاری است و تنها بخش ارائه برنامه نامزدها در فضای مجازی پخش می‌شود، جواد اصغری، سرپرست شهرداری مشهد اظهار کرد: برنامه‌هایی که تدارک دیده شده در ۸ محور شامل تصمیم‌سازی بر مدار حاکمیت ارزش‌های اسلامی مبتنی بر تفکر انقلابی و جهادی، عقلانیت و خرد جمعی در تصمیم‌گیری و بودجه‌ریزی، رعایت عدالت‌محوری و مبارزه با فساد، رانت و اشرافی‌گری، ارتقای رعایت حقوق زائر و مجاور و مشارکت و نظارت عمومی، آرمان‌گرایی واقع‌بینانه، وظیفه‌گرایی توام با نتیجه در برنامه‌ریزی شهری، تحول‌گرایی مبتنی بر مشهد جهانشهر برکت و کرامت، الهام‌بخشی مبتنی بر زیارت و ارتقاء جایگاه و پیشرفت مدیریت شهری مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در شهرداری‌های کشور و به ویژه کلان‌شهرها مطرح بوده، تامین منابع مالی است. امسال براساس مصوبه شورا، بودجه شهرداری ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان آن درآمدهای عمومی، ۱۹ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های مالی است. امسال به عنوان سال مهار تورم نام‌گذاری شده، بنابراین در مدیریت شهری این موضوع را به صورت جدی مدنظر قرار می‌دهیم.

این گزینه شهرداری مشهد ادامه داد: برای کسب منابع درآمدهای عمومی از ظرفیت‌های طرح تفصیلی که به تازگی ابلاغ شده، استفاده خواهیم کرد. مهمتر از این تکیه بر توانمندی نیروهای متخصص در مجموعه شهرداری است. یکی دیگر از برنامه‌های ما مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی و دولت است. پیگیری درآمدهای تعقیبی نیز برای ما مهم است. ما تنها به درآمدهای انتظاری و مراجعات مردم برای اخذ مجوز در گروه پروانه اکتفا نمی‌کنیم. در حوزه تملک دارایی‌های مالی استفاده از ظرفیت اوراق تسهیلات و اسناد خزانه در دستور کار ما قرار خواهد داشت. در زمینه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نگاه جدی به استحصال اراضی داریم.

اصغری افزود: برای تامین منابع به دنبال هزینه برای عمران، آبادانی، خدمات‌رسانی و ایجاد رفاه برای شهروندان هستیم. در حوزه‌های عمرانی برنامه اول تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. بهره‌برداری از فاز میانی خط سه قطار شهری حد فاصل میدان شهدا با محوریت حرم به پایانه مسافربری باید انجام شود. تعریف پروژه‌های جدید کلان مقیاس براساس برش برنامه‌ای و طرح‌های تفصیلی، تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)، ساماندهی مبادی ورودی شهر، تکمیل شبکه‌های بزرگراهی و نهضت آسفالت از دیگر برنامه‌های ما است.

سرپرست شهرداری مشهد با بیان اینکه موضوعی که در شورای ششم کلید خورده پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر است، عنوان کرد: فاز دوم، سوم و فازهای تکمیلی باید با قدرت و همت زیادی دنبال شود. توسعه ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نگهداری و ایمن‌سازی تجهیزات شهری از جمله هوشمندسازی بحث‌های ترافیکی باید مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی افزایش نشاط اجتماعی باید از طریق توسعه ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی در اولویت قرار گیرد. توجه به شورای محلات و محله‌محوری، تعریف پروژه‌های فرهنگی و ورزشی متناسب با نیاز شهروندان به ویژه جوانان، واسپاری بزرگداشت‌ها، مناسبت‌ها و استفاده از طرفیت‌های مردمی از دیگر برنامه‌ها در حوزه فرهنگی است.

سرپرست شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات و محیط زیست شهری نیز جدا از مباحث عمرانی و سایر فضاهای کاری شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه احداث پارک‌ها، توسعه فضای سبز، نگاه به کمربند فضای سبز مشهد، تعریف و احداث پروژه‌های جدید پارکی و فضای سبز، ارتقای سرانه فضای سبز و توجه به بانوان در شهر و اختصاص فضاها و احداث پارک‌های مختص بانوان را در برنامه قرار دادیم. باید از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات و نطارت بر خدمات را مدنظر داشته باشیم.

اصغری با اشاره به اینکه یکی از مصوبات در کارگروه ملی زیارت تخصیص اعتبار برای احداث سرویس‌های بهداشتی با تمرکز بر بافت پیرامونی حرم است، تصریح کرد: ارزان تمام شدن فعالیت‌ها و خدمات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها موضوع دیگری است. در بسیاری از فعالیت‌ها در بحث فضاآرایی از تکنولوژی خشک‌منظر در فضای سبز استفاده کردیم که کاهش هزینه‌ها و مصرف آب را به دنبال داشت. باید استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم و متناسب با اقلیم مشهد و اهتمام جدی به تولیدکنندگان بومی در تهیه گل و گیاه را مدنظر داشته باشیم.

سرپرست شهرداری مشهد گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم، توجه به حاشیه شهر و تداوم و اجرای فازهای بعدی در ارتباط با پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر است. ادامه و تکمیل عملیات بازسازی و مبلمان شهری در حاشیه شهر، افزایش تعداد خطوط تحت پوشش وسایل نقلیه عمومی در حاشیه شهر و خط سه و چهار قطار شهری، دادن امتیازت ویژه به حاشیه شهر در ارتباط با ساخت‌وساز، شناسایی زمین‌ها و اراضی برای ایجاد خدمات مورد نیاز در حاشیه شهر، اقدامات در زمینه آسفالت، حذف معابر خاکی، تعمیرات و نگهداری خیابان‌ها و پیاده‌روها در حاشیه شهر و توزیع عادلانه امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی، آموزشی و هنری از دیگر موضوعات مدنظر ما است.

وی خاطرنشان کرد: دفاتر پیشخوان یکی از مباحث مورد نظر ما است. در حال حاضر ثبت درخواست، آرشیو مدارک، بازدید و در برخی موارد نقشه‌برداری توسط دفاتر پیشخوان انجام می‌شود که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. باید از بستر فناوری اطلاعات بیشتر استفاده شود تا نیازی به حضور شهروندان به شهرداری نباشد.

این گزینه تصدی پست شهرداری مشهد افزود: موضوع مهم دیگر در حوزه شهرسازی که تعیین تکلیف نشده، محدوده و حریم اختلافی در غرب مشهد بوده که ظرفیت خوبی برای مشهد است. موضوعی نیز بین شهرداران کلان‌شهرها مطرح بوده که پیگیری برای انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده پنج به شهرداری است. پیگیری و اهتمام ویژه در بهسازی بافت پیرامون حرم و تلاش برای حفظ هویت تاریخی و مذهبی شهر مشهد باید مورد توجه قرار گیرد. هویت سیما و منظر و مبلمان شهری در مشهد و شفافیت در فرآیندهای شهرسازی به ویژه ضوابط و مقررات از جمله برنامه‌های دیگر ما است.

اصغری بیان کرد: ما بهترین نیروها را در مجموعه سازمانی در شهرداری داریم که این همکاران لایق بهترین خدمات هستند. باید جهت رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود. پیگیری جهت تعیین تکلیف استخدامی کارکنان، پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و تکمیل آن‌ها، پیگیری برای حقوق، مزایا و رفاهیات کارکنان و ایجاد دوره‌های آموزشی کاربردی در حوزه توانمندسازی از جمله اقدامات در حوزه نیروهای انسانی است.

سرپرست شهرداری مشهد ادامه داد: تدوین طرح عملیاتی و کاربردی جانشین‌پروری در شهرداری یکی از موضوعاتی است که براساس آن باید نیروهای مستعد شناسایی و بانک اطلاعاتی ایجاد شود. پیگیری برای یکسان‌سازی حقوق و مزایا، توسعه نرم‌افزار جامع منابع انسانی، تهیه برنامه جامع ارزشیابی پرسنل مبتنی بر شاخص‌های عملکردی همکاران، بازدیدهای دوره‌ای و نشست جلسات با پرسنل باید به صورت مداوم انجام شود.

ادامه دارد/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.