۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 23139
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاست خارجی تاریخ انتشار : 14 ژانویه 2024 - 23:23 |

آکسیوس: نتانیاهو کاسه صبر بایدن را لبریز کرده است

مقامات آمریکایی می‌گویند با خودداری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از عمل به خواسته‌های اصلی دولت بایدن درباره جنگ غزه، کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، بیش از پیش، از تلاش‌های خود برای همکاری تل‌آویو با واشنگتن در زمینه برنامه‌های آن برای غزه پسا جنگ دل‌سرد شده‌اند. به گزارش مشهدنیوز  مقامات رسمی آمریکایی می‌گویند «جو بایدن» […]

آکسیوس: نتانیاهو کاسه صبر بایدن را لبریز کرده است

مقامات آمریکایی می‌گویند با خودداری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از عمل به خواسته‌های اصلی دولت بایدن درباره جنگ غزه، کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، بیش از پیش، از تلاش‌های خود برای همکاری تل‌آویو با واشنگتن در زمینه برنامه‌های آن برای غزه پسا جنگ دل‌سرد شده‌اند.

به گزارش مشهدنیوز  مقامات رسمی آمریکایی می‌گویند «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی بیش از پیش از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رد کردن بیشتر درخواست‌های اخیر دولت آمریکا درباره جنگ غزه ناامید و دل‌سرد شده‌اند.

پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی آکسیوس با نقل این مطلب از چهار مقام رسمی آمریکایی در این باره گزارش کرد: از زمان وقوع حمله حماس در ۷ اکتبر که ۱۰۰ روز از آن می‌گذرد، بایدن، به رغم لطمه‌های سیاسی از سوی حزب خود در سال انتخاباتی، با ارائه کمک‌های نظامی و دیپلماتیک، حمایتی تمام‌عیار از اسراییل کرده است. به گفته مقامات یادشده، این حمایت تا حد زیادی به طور علنی ادامه یافته است اما در پشت پرده، بیش از پیش، نشانه‌هایی از لبریز شدن کاسه صبر بایدن وجود دارد.

یکی از این مقامات به آکسیوس گفته است «وضعیت واقعا بد است و ما گیر افتاده‌ایم. کاسه صبر رییس جمهور دارد لبریز می‌شود.»

«کریس ون هولن» سناتور آمریکایی که ارتباط نزدیکی با مقامات آمریکایی درباره جنگ غزه داشته است، به این پایگاه خبری-تحلیلی گفت که نتانیاهو در هر موقعیت بحرانی به بایدن بی‌محلی کرده و دولت بایدن «به ائتلاف نتانیاهو التماس می‌کند اما هر بار فقط تودهنی می‌خورد.»

آکسیوس در ادامه می‌‎نویسد: بایدن پس از مکالمه‌ای تند با نتانیاهو در ۲۳ دسامبر که در پایان آن گفته بود «دیگر حرفی نزنیم»، ۲۰ روز است که با گفت‌وگویی نداشته است و آن‌ها در ۲ ماه اول جنگ، تقریبا هر روز گفت‌وگو می‌کردند.

نتانیاهو پیش از آن که بایدن تماس را قطع کند، درخواست او برای آزادسازی منابع مالیاتی فلسطین را رد کرده بود که در اختیار رژیم صهیونیستی است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه، در جمع خبرنگاران تلاش کرده بود این کاهش تماس‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهد و گفته بود این نشان‌دهنده چیزی درباره وضعیت روابط نیست.

اما یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید نشانه‌های بیشتری در حال بروز است و «دل‌سردی زیادی حس می‌شود.»

 

آکسیوس: نتانیاهو کاسه صبر بایدن را لبریز کرده است
ویرانی‌های گسترده در غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی

 

در ادامه این مطلب آمده است: محرک اصلی بروز این دل‌سردی در بایدن، مقاومت نتانیاهو در برابر آن‌ دسته از درخواست‌های آمریکا است که برای آن در اولویت قرار دارند.

افزون بر مسئله درآمد مالیاتی فلسطین، بایدن و مشاورانش عقیده دارند که اقدامات رژیم صهیونیستی برای اجازه دادن به راه یافتن کمک‌های بشردوستانه به غزه کافی نیست.

آن‌ها همچنین از اکراه نتانیاهو نسبت به بحث جدی درباره برنامه‌ها برای دوران پساجنگ و رد کردن طرح آمریکا مبنی بر نقش داشتن تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده فلسطین در «غزه پسا حماس» از نتانیاهو دل‌سرد شده‌اند.

مقامات آمریکایی در حال حاضر، بیش از پیش نگرانند که با توجه به وضعیت غزه و در استان جنوبی خان یونس، رژیم صهیونیستی مطابق بازه زمانی خود برای گذار به عملیات کم‌شدت در غزه عمل نکند.

اگر رژیم صهیونیستی به طور قابل ملاحظه‌ای از شدت و گسترده عملیات‌هایش در غزه نکاهد که مقامات آمریکایی نیز «با امید به کاهش تلفات فلسطینی برای انجام شدن آن پافشاری کرده‌اند»، احتمالا، کار دولت بایدن برای حفظ سطح کنونی حمایت‌ها از کارزار نظامی رژیم صهیونیستی دشوارتر خواهد شد.

این پایگاه خبری-تحلیلی در ادامه مطرح کرد: یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوال آکسیوس درباره موضوع دل‎سرد شدن گفت که دولت بر اطمینان‌یابی از این متمرکز است که اسراییل بتواند در قبال حماس از خود دفاع کند و به دنبال کمک‌های بیشتر به غزه است تا رنج غیرنظامیان فلسطینی را کاهش دهد و در حال همکاری با اسراییل برای اطمینان‌یابی از آزادی تمامی اسرا است.

یک مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش به آکسیوس گفت که سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به اراضی اشغالی در هفته گذشته، تنها موجب تشدید این دل‎سردی در کاخ سفید و وزارت امور خارجه شد.

 

آکسیوس: نتانیاهو کاسه صبر بایدن را لبریز کرده است
(از راست) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، ۹ ژانویه ۲۰۲۴ در تل‌آویو

 

نتانیاهو با اجازه دادن به ورود هیات سازمان ملل به شمال غزه برای ارزیابی نیازمندی‌های بازگشت آتی غیرنظامیان فلسطینی به این منطقه موافقت کرد بود اما این تمام چیزی بود که او حاضر بود بر سر آن با بلینکن توافق کند.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت که بلینکن در گفت‌‎وگوهایش با نتانیاهو و کابینه جنگ بسیار صریح بود و تاکید کرد بود برنامه کابینه رژیم صهیونیستی برای روز پس از جنگ «خواب‌وخیال» است.

این مقام آمریکایی افزود بلینکن که پیش از رفتن به اراضی اشغالی به اردن، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و قطر سفر کرده بود، همچنین به مقامات رژیم صهیونیستی گفته بود «هیچ یک از کشورهای عربی قرار نیست در صورتی که تل‌آویو اجازه ندهد تشکیلات خودگردان نقشی در غزه پساجنگ داشته باشد و افقی سیاسی برای فلسطینی‌ها قائل نشود، در زمینه بازسازی غزه و اداره آن به کمک رژیم صهیونیستی نخواهند آمد.

به گفته ۲ منبع مطلع از دیدارهای بلینکن در سفر اخیرش به منطقه، برای وزیر امور خارجه آمریکا و تیم او روشن شده بود که خودداری نتانیاهو از آزادسازی درآمد مالیاتی فلسطینی، مانع تلاش‌های آمریکا از اصرار بر ایجاد اصلاحاتی در تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود.

این منابع مطلع می‌گویند «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله به بلینکن گفته بود که آماده تشکیل دولتی جدید است اما تاکید کرد که این کابینه جدید بدون پول نمی‌تواند فعالیت کند و منابع مالیاتی بخش عظیمی از بودجه آن را تشکیل می‌دهد.

آکسیوس در بخش پایانی این گزارش نوشت: دولت بایدن در تلاش است با ازسرگیری تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی کلان با عربستان سعودی که شامل توافق صلحی تاریخی با اسراییل خواهد بود، در محاسبات نتانیاهو تغییراتی ایجاد کند.

 

آکسیوس: نتانیاهو کاسه صبر بایدن را لبریز کرده است
(از راست)«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگران فلسطین در دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ در رام‌الله

 

مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، پیش از این به آکسیوس گفته بودند که بلینکن به نتانیاهو گفته است عربستان سعودی هنوز خواهان عادی‌سازی روابط پس از اتمام جنگ است اما تنها در صورتی که تل‌آویو به اصل راهکار «۲ دولت» متعهد شود.

مقامات آمریکایی با اشاره به این که تصور موافقت نتانیاهو با توافقی که راهی به سمت کشوری فلسطینی باز می‌کند، «باورپذیر» نیست، می‌گویند می‌خواهند چشم‌انداز جایگزینی برای حالتی اعلام کند که بسیاری نگرانند ممکن است جنگی بی‌پایان در غزه باشد.

در عین حال، دولت بایدن برنامه بلندمدتی‌ دارد و در کانال‌های ارتباطی با دیگر بازیگران سیاسی در اراضی اشغالی را باز نگه داشته است.

بلینکن در سفر هفته‌ گذشته‌ خود به اراضی اشغالی، دیداری جداگانه با «بنی گانتس» از اعضای کابینه جنگ داشت که نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد در صورتی که انتخابات رژیم صهیونیستی امروز برگزار شود، به راحتی پیروز می‌شود.

او همچنین با «یائیر لاپید» رییس حزب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم و رقیب اصلی نتانیاهو در حزب لیکود دیدار کرد.

سناتور ون هولن به آکسیوس گفت که در حال حاضر، به نظر می‌رسد که «نتانیاهو بیشتر تمایل دارد به وزرای ملی‌گرای افراطی‌اش در کابینه خود، از جمله «ایتامار بن گویر» و «بتسلئیل اسموتریچ» گوش کند تا به آنچه رییس جمهور آمریکا می‌گوید.»

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.