Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 11707
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2020 - 20:04 |

ابداع یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان روده بزرگ

ابداع یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان روده بزرگ پژوهشگران اسپانیایی، روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند سرطان روده بزرگ را به صورت غیرتهاجمی تشخیص دهد.  به گزارش مشهدنیوز/ و به نقل از نیوزمدیکال‌نت، پژوهشگران “دانشگاه آلیکانته”(University of Alicante) اسپانیا، یک روش جدید غیرتهاجمی را برای تشخیص و پیشگیری از سرطان روده بزرگ ابداع کرده‌اند […]

ابداع یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان روده بزرگ

ابداع یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان روده بزرگ

پژوهشگران اسپانیایی، روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند سرطان روده بزرگ را به صورت غیرتهاجمی تشخیص دهد.

 به گزارش مشهدنیوز/ و به نقل از نیوزمدیکال‌نت، پژوهشگران “دانشگاه آلیکانته”(University of Alicante) اسپانیا، یک روش جدید غیرتهاجمی را برای تشخیص و پیشگیری از سرطان روده بزرگ ابداع کرده‌اند که ترکیبات آلی سبک را در نمونه‌های مدفوع بررسی می‌کند. پژوهشگران در این پروژه، سه زیست‌نشانگر مرتبط با تومور سرطان روده بزرگ را شناسایی کرده‌اند.

اسپانیا در حال حاضر، شیوع قابل توجهی از سرطان روده بزرگ را تجربه می‌کند و سالانه تقریبا ۲۵ هزار نفر مبتلا به سرطان روده تشخیص داده می‌شوند. تخمین زده می‌شود که امکان ابتلا به این تومور در یک فرد میانسال، پنج درصد است. سرطان روده بزرگ، دومین سرطان از نوع کشنده‌ترین سرطان‌ها در اسپانیا به شمار می‌رود که میزان شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است.
روشی که پژوهشگران دانشگاه آلیکانته ارائه داده‌اند، مبتنی بر نوعی فناوری است که در همین دانشگاه ابداع شده و می‌توان از آن برای بررسی آلاینده‌های آب به کمک آهن‌ربا و اکسید گرافین مغناطیسی استفاده کرد.

پژوهشگران دریافتند که شاید بتوان از این فناوری برای ابداع یک روش جدید تشخیص سرطان روده و پیشگیری از آن استفاده کرد. آنها برای رسیدن به این هدف، نمونه‌های مدفوع بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و افراد سالم را جمع‌آوری کردند.

“میرن آلوستیزا”(Miren Alustiza)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این روش در مقایسه با “آزمایش‌های ایمونوشیمیایی مدفوع” (FIT) که خون پنهان در مدفوع را شناسایی می‌کند، به استخراج، شناسایی و تعیین کمیت مواد شیمیایی در مدفوع می‌پردازد. این روش می‌تواند حساس‌تر باشد و افراد بیمار را به صورت موثرتری شناسایی کند.

“آنتونیو کانالز”(Antonio Canals)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در آزمایش‌های خود دریافتیم که سه ماده شیمیایی موسوم به “پی-کرسول” (p-cresol)، “ایندول” (1H-indol) و “3(4H)-dibenzofuranone” هم در افراد سالم و هم در افراد بیمار وجود دارند اما سطح آنها با یکدیگر متفاوت است.

بررسی‌ها نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ نسبت به افراد سالم، سطح بالاتری از پی-کرسول و 3(4H)-dibenzofuranone و همچنین سطح پایین‌تری از ایندول را در خود دارند.

“رودریگو جوور”(Rodrigo Jover)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما مطمئن نیستیم که چرا تراکم این دو ترکیب سبک در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بالاتر است اما دو احتمال را در نظر داریم. یکی از احتمالات این است که خود تومور، موادی را ترشح می‌کند که تراکم این ترکیبات را افزایش می‌دهند. دومین احتمال، این است که افزایش ترکیبات سبک، با تفاوت میکروبتا در بیماران مبتلا به سرطان و افراد سالم مرتبط است. احتمال دوم قوی‌تر است اما ما هنوز  در مورد آن مطمئن نیستیم.

آلوستیزا گفت: پی-کرسول، ترکیبی است که در اثر تخریب “آمینواسیدهای آروماتیک” (Aromatic amino acid) مانند “تیروزین” (Tyrosine) و “فنیل‌آلانین” (phenylalanine) به وجود می‌آید.

“لورنا ویدال” (Lorena Vidal)، از پژوهشگران این پروژه گفت: افزایش پی-کرسول می‌تواند در اثر جذب پایین آمینواسیدهای آروماتیک، یک رژیم غنی از پروتئین، داشتن استعداد ژنتیکی نوعی سرطان، التهاب و تغییر در میکروبیوتا پدید آید.

این روش تشخیصی جدید می‌تواند مکملی برای راهبردهای کنونی پیشگیری و تشخیص سرطان روده بزرگ باشد.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.