۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 23573
  پرینتخانه » آخرین اخبار, تیتر یک, سیاست داخلی تاریخ انتشار : 28 ژانویه 2024 - 21:51 |
/بسته اخبار انتخاباتی هشتم بهمن/

احتمال یک ائتلاف اعتدالگرایانه/ تکذیب دیدار خاتمی و روحانی

احتمال ائتلاف احزاب اعتدالی کارگزاران و اعتدال و توسعه، تکذیب دیدار انتخاباتی سید محمد خاتمی و حسن روحانی و توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی منتشر نشدن دلایل رد صلاحیت افراد از جمله اخبار انتخاباتی امروز – یک‌شنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲- بودند. به گزارش مشهدنیوز، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره این‌که چرا شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل […]

احتمال یک ائتلاف اعتدالگرایانه/ تکذیب دیدار خاتمی و روحانی

احتمال ائتلاف احزاب اعتدالی کارگزاران و اعتدال و توسعه، تکذیب دیدار انتخاباتی سید محمد خاتمی و حسن روحانی و توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی منتشر نشدن دلایل رد صلاحیت افراد از جمله اخبار انتخاباتی امروز – یک‌شنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲- بودند.

به گزارش مشهدنیوز، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره این‌که چرا شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل رد صلاحیت افراد را منتشر کند توضیح داد و تاکید کرد: در بحث انتخابات چون دیگر مصادیق و اشخاص هستند ، نمی‌توانیم موارد را به صورت عمومی مطرح کنیم  چون در مورد انتشار عمومی باید قانون به ما مجوز بدهد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این‌که «دلایل رد صلاحیت‌ها را ما به خود افراد می‌گوییم و به طور مثال در انتخابات مجلس در این زمینه تکلیف قانونی داریم» ، افزود: یک بزرگواری در دوره‌ای خیلی در رسانه‌ها عنوان می‌کرد که رد صلاحیت شده و دلیلش را به او نگفتند. در حالی که ما به نوبت به افراد زنگ می‌زدیم و در نهایت با او تماس گرفتیم و گفتیم شما تشریف بیاورید تا مطالب را برایتان مطرح کنیم، اما نمی‌آمدند. وقتی تشریف آوردند موارد را برایشان مطرح کردیم، اما رفتند بیرون و خلاف گفتند.

احتمال ائتلاف کارگزاران با اعتدال و توسعه

مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس  درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضعیت انتخابات به گونه‌ای شده است که از یک تیم اعضای اصلی آن اجازه ورود به صحنه را دارند و از تیم مقابل رده چندم هم به زور اجازه ورود به میدان را پیدا کرده‌اند، در این وضعیت برنده مسابقه از قبل مشخص است.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود پیشنهادی برای تغییر حوزه انتخابیه‌اش، قطعاً از تبریز نامزد می‌شود درباره موضوع حمایت از لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: در حال حاضر وضعیت مشخص نیست؛ چراکه خبری از افراد برجسته و شاخص وجود ندارد.

امروز همچنین یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی  درباره آخرین فعالیت انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به این‌که «منتظر تایید صلاحیت سایر داوطلبان انتخابات مجلس هستیم»، عنوان کرد: احتمال ائتلاف کارگزاران با سایر احزاب اصلاح‌طلب یا اعتدال و توسعه وجود دارد.

طاهرنژاد اضافه کرد: افزود: شنیده‌ایم که اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده قرار است تغییراتی در تایید صلاحیت‌ها انجام شود و امیدواریم که تعداد دیگری از داوطلبان تایید صلاحیت شوند. اگر داوطلبان دیگری هم تایید صلاحیت شوند و امکان ارائه لیست قابل دفاعی وجود اشته باشد، لیست انتخاباتی خود را ارائه خواهیم کرد ولی در حال حاضر هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و منتظر تایید صلاحیت بقیه داوطلبان هستیم. در حال حاضر تعداد افراد کافی برای ارائه لیست نداریم.

انتخابات در دیگر رسانه‌ها؛ تکذیب دیدار انتخاباتی خاتمی و روحانی

بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری فرصت اعتراض داوطلبان این انتخابات به نتایج بررسی صلاحیت‌ها ساعت ۱۸ یک‌شنبه هشتم بهمن به پایان می‌رسد. گفته می‌شود که شکایت ۱۲۰ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آنان احراز نشده است، در سامانه مربوطه ثبت شده اما گویا حسن روحانی اعتراضی در این زمینه ثبت نکرده است.

به گزارش مشهدنیوز، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه امروز آخرین مهلت ثبت اعتراض داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، گفت: ۹۵ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان که صلاحیتشان تأیید نشده است، با استناد به بند مربوط به احراز شرایط علمی رد صلاحیت شدند.

از دیروز اخباری هم مبنی بر احراز نشدن صلاحیت سید احمد مرتضوی‌مقدم رئیس سابق دیوان عالی کشور برای حضور در انتخابات خبرگان منتشر شده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) به زودی جلسه‌ای برای رسیدن به لیست مشترک در انتخابات خبرگان تشکیل می‌دهد، گفت: بناست جلسه‌ای برگزار شود تا هماهنگی‌های لازم برای ارائه لیست مشترک انجام شود.

از سوی دیگر جواد امام مدیرعامل بنیاد باران نسبت به انتشار یک روایت از دیداری که ادعا شده میان سید محمد خاتمی با جمعی از اصلاح‌طلبان و حسن روحانی اتفاق افتاده است، واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه هر چند وقت یکبار، عده ای از افراد معلوم‌الحال و یا انقلابی‌نمایان صاحب رسانه که خود را محق بهره‌برداری از سفره انقلاب و تهمت زدن و افترا بستن به اصلاح‌طلبان می‌دانند، داستانی از درون آستین خود بیرون می کشند و دروغ را چنان بازگو می‌کنند که خودشان هم یادشان می‌رود، آنچه گفته‌اند توهمات ذهن بیمارشان بوده است نه واقعیت.

به گزارش مشهدنیوز، همچنین محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که اگر روحانی بخواهند لیستی ارائه بدهند اصلا ظرفیتش وجود دارد؟ اظهار کرد: این را باید از احزاب اصلاح‌طلب پرسید. موانع متعددی وجود دارد. هیچ کدام هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. ظاهرا هنوز مواردی برای تایید صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات وجود دارد. تا نتیجه گرفتن این موارد باید صبر کنیم. به هر حال گروهی از احزاب اصلاح‌طلب چنین تلاشی دارند اما با این عملکرد شورای نگهبان من بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.

امروز همچنین یک مناظره میان سعید آجرلو مدیر مسئول روزنامه اصولگرای صبح نو و حسین نورانی‌نژاد قائم‌مقام حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت درباره مشارکت در انتخابات برگزار شد.

آجرلو در این مناظره اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در حال حاضر که ما با هم صحبت می‌کنیم گروگان گفتار آقای تاج‌زاده هستند. یعنی آقای خاتمی به معنای آقای خاتمی چهار یا پنج سال پیش وجود ندارد یا گفتمان آقای تاج‌زاده به معنای یک گفتمان تحریمی گذارطلب را قبول دارند یا می‌ترسند جلوی آن مقاومت کنند.

نورانی‌نژاد هم در این مناظره بیان کرد: تاکنون جریان موسوم به اصولگرای افراطی و سوپر انقلابی به قول آقای آجرلو معروف به این بوده که در مشارکت پایین برنده بوده است و جریان اصلاحات هم همیشه هر زمان خواسته در انتخابات شرکت کند گفته است که از میزان مشارکت۴۰ درصد به بالا ما شانس رأی آوری داریم. قشر خاکستری و قشری که در واقع نگاه ایدئولوژیک به مسئله انتخابات ندارد در پی یک زندگی معمولی است و این‌ها اگر حس کنند که از طریق انتخابات می‌توانند مسائلشان را حل کنند در انتخابات شرکت می‌کنند و معمولاً به اصلاح طلبان رأی می‌دهند.

روزنامه‌های امروز از جمله روزنامه‌های اصولگرای «صبح نو» با تیتر «دعوت مطهری از اصلاح‌طلبان»، «فرهیختگان» با تیتر «۳ ضلع در انتخابات فعال خواهند بود»، «خراسان» با تیترهای «آرایش ائتلافی‌ها بدون روحانی» و «رقابت ۴۹ نفر برای هر کرسی مجلس»، «کیهان» در یادداشتی با عنوان «رویکرد ضدمشارکتی؛ جاهلانه یا خائنانه؟»، «جوان» با تیتر «انتخابات خبرگان در حوزه بدون داوطلب کافی برگزار نمی‌شود» و «وطن امروز» با تیتر «هر کرسی ۴۴ کاندیدا» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

همچنین روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرای «ابرار» با تیتر «واکنش شورای نگهبان به حذف رقبای رئیسی»، «مردم‌سالاری»، با تیتر «صلاحیت بیش از ۱۲ هزار نفر از نامزدهای مجلس تایید شد»، «شرق» با سرمقاله‌ای با عنوان «جامعه مدنی و سیاست‌ورزی در ایران» به قلم کیومرث اشتریان، «آفتاب یزد» در سرمقاله‌ای با عنوان «اجازه بدهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند» به قلم منصور مظفری مدیرمسئول این روزنامه، «اعتماد» در گفت‌وگویی با علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تیتر «سیاست‌ورزی به وقت انسداد» و یادداشت‌هایی درباره رد صلاحیت حسن روحانی و نظارت استصوابی، «آرمان ملی» با تیتر «رقابت خبرگان در خراسان جنوبی پیچیده شد» و پوشش مناظره جواد اطاعت و محمد بهادری جهرمی با تیتر «شورای نگهبان مجری یا ناظر؟»، «آرمان امروز» با تیترهای «انتخابات اسفند و چگونگی نقش‌آفرینی نقش نت» و «حسن روحانی اعتراض می‌کند؟» و «سازندگی» ارگان حزب کارگزاران با تیتر «بدون رقیب» در اشاره به رد صلاحیت‌ها در انتخابات خبرگان، در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

اما در روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان مانند «قدس»، «رسالت»، «ایران» وابسته به دولت، «جام جم» وابسته به صداوسیما و «همشهری» وابسته به شهرداری تهران و نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مثل «جمهوری اسلامی»، «اطلاعات»، «ستاره صبح»، «ابتکار» و «هم‌میهن» اثری از انتخابات در صفحه اول دیده نمی‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.