۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 4996
  پرینتخانه » آسیا،خاورمیانه تاریخ انتشار : 11 آگوست 2019 - 0:16 |

این‌چنین لغو وضعیت ویژه کشمیر بر جنوب آسیا و جهان تأثیر می‌گذارد

این‌چنین لغو وضعیت ویژه کشمیر بر جنوب آسیا و جهان تأثیر می‌گذارد یک تحلیلگر امور پاکستان و هند معتقد است که اقدام جنجالی دهلی نو درباره لغو وضعیت ویژه منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر نقطه عطف مهمی در سیاست منطقه‌ای جنوب آسیا است و این تصمیم با سیاست داخلی هند هدایت شده است. به […]

این‌چنین لغو وضعیت ویژه کشمیر بر جنوب آسیا و جهان تأثیر می‌گذارد

این‌چنین لغو وضعیت ویژه کشمیر بر جنوب آسیا و جهان تأثیر می‌گذارد

یک تحلیلگر امور پاکستان و هند معتقد است که اقدام جنجالی دهلی نو درباره لغو وضعیت ویژه منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر نقطه عطف مهمی در سیاست منطقه‌ای جنوب آسیا است و این تصمیم با سیاست داخلی هند هدایت شده است.

به گزارش مشهدنیوز، روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت،  اسفندیار میر، محقق مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی در دانشگاه استنفورد آمریکا، می‌گوید که آثار تصمیم دهلی‌نو برای لغو وضعیت ویژه خودمختاری جامو و کشمیر از هند فراتر می‌رود و شماری از کشورها از جمله پاکستان، چین و آمریکا مجبور خواهند شد تا سیاست‌های خارجی خود را دوباره بازنگری کنند. این درحالی است که بازیگران اصلی دیگر مانند القاعده از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنند.

وی افزود: این تصمیم منازعه در جنوب آسیا را افزایش می‌دهد و در همین راستا باید به چهار نکته مهم توجه داشت:

۱ـ احتمال افزایش رقابت بین هند و پاکستان

با این اقدام فعلی، پاکستان معتقد است که وضع کنونی که طی هفت دهه ادامه داشته به صورت نمادین نقض شده است. این احساس تا حدودی ناشی از واکنش سیاسی منفی در کشمیر در مقابل تغییر است و به نظر می‌رسد که پاکستان نسبت به اینکه رفتار کنونی هند مشخص و واضح نیست، نگران است.

همچنین این نگرانی وجود دارد که یا هند مهاجرت به مناطق با اکثریت مسلمان در کشمیر را که جمعیت آنها تمایل به استقلال دارد ترغیب کند یا به پاکستان و به این ترتیب وضعیت جمعیتی منطقه تغییر می‌کند.

۲ـ تأثیر بر سیاست‌های منطقه‌ای ازجمله افغانستان

آمریکا در آستانه توافق با طالبان است که پاکستان در این امر کمک کرده است و چنانچه این توافق صورت بگیرد این امکان برای آمریکا فراهم می‌شود که به جنگ تقریبا ۱۸ ساله خود پایان دهد و نیروهای خود را نیز از افغانستان خارج کند.

در مقابل ممکن است طالبان به ممانعت از استفاده تروریست‌ها از اراضی افغانستان و آغاز گفت‌وگوهای صلح برای تقسیم قدرت در حکومت افغانستان متعهد شود.

بنابراین این تصمیم هند بر تداوم این توافق تأثیر خواهد گذاشت و این امکان وجود دارد که پاکستان با امید سرزنش هند توسط آمریکا، نقش مهم خود در روند صلح افغانستان و نفوذ بر طالبان را برای واشنگتن یادآوری کند.

۳ـ ممکن است که گروه‌های تروریستی این تصمیم را یک فرصت بدانند

ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده پیشتر پیام تندی را با عنوان “کشمیر را فراموش نکنید” علیه هند صادر کرده بود و تصمیم کنونی هند این روایت را تغذیه می‌کند.

مقامات اجرایی القاعده که مدتهاست به دنبال کنترل مقاومت کشمیر و کاهش نفوذ پاکستان هستند، به این اقدام هند به دید یک فرصت استراتژیک برای توسعه طرح تکفیری خود در کشمیر نگاه خواهند کرد.

همچنین گروه‌های فراملی دیگر مانند داعش  نیز تلاش خواهند کرد تا از خشم در کشمیر استفاده کنند و ممکن است که گروه‌های فعال در کشمیر و مستقر در پاکستان شهرهای هند را هدف قرار دهند.

۴ـ مداخله آمریکا و چین حتمی است

در واشنگتن از این تصمیم هند استقبال نخواهد شد، نه فقط به دلیل پیامدهای منفی احتمالی آن بر سیاست آمریکا در افغانستان، بلکه به این دلیل که آمریکا طی چند سال گذشته همواره تلاش کرده تا هند یک شریک در ائتلاف تشکیل شده علیه چین باشد.

از نظر آمریکا، هند از مسیر خود منحرف شده و خودش را با ائتلاف‌هایش از جمله خرید سامانه‌های موشکی از روسیه محاصره کرده است.

این تغییر همچنین پیچیدگی روابط هند و چین را بیشتر می‌کند، چراکه پکن خواستار آن شده که باید بخش‌هایی از منطقه عمدتا بودایی لداخ را در کشمیر کنترل کند اما اقدام هند لداخ را به یک منطقه جدا و تحت کنترل فدرال تبدیل می‌کند و با این اقدام توجهی به درخواست چین نمی‌کند.

در حال حاضر به احتمال زیاد چین از تلاش‌های پاکستان برای بسیج نهادهای چند جانبه علیه هند حمایت ‌کند و در محافلی مانند شورای امنیت سازمان ملل نیز ممکن است اتحاد نظامی خود با پاکستان را تقویت کرده و زمینه اقدامات تحریک آمیز علیه هند را فراهم کند.

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.