Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 13733
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 20 نوامبر 2021 - 12:53 |
اسفندماه سال گذشته بود که عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛ احیای اصفهان با انتقال آب از خلیج فارس؛ می‌شود یا نمی‌شود؟

چند سالی است که استان اصفهان با مشکل کم‌آب و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع زنگ خطری برای ساکنان این استان بوده است. این روزها کار به جایی کشیده که حتی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم روز گذشته به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی دستور ویژه داد در اسرع وقت […]

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛ احیای اصفهان با انتقال آب از خلیج فارس؛ می‌شود یا نمی‌شود؟

چند سالی است که استان اصفهان با مشکل کم‌آب و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع زنگ خطری برای ساکنان این استان بوده است.

این روزها کار به جایی کشیده که حتی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم روز گذشته به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی دستور ویژه داد در اسرع وقت برای حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.

ماجرا چیست؟

استان اصفهان با توجه به جغرافیای محیطی که دارد از استان‌های مرکزی و کمی خشک کشورمان است. همین کم آبی و خشک بودن استان اصفهان باعث شد تا مسئولان به فکر انتقال آب از دریای خلیج فارس بیفتند؛ اقدامی که به گفته عباس رضایی استاندار سابق اصفهان، انجام و برنامه‌ریزی‌های آن ۲۸ ماه طول کشید، اما با اجرای این طرح مشکل کمبود آب صنایع استان که تضمینی همیشگی برای تامین آب استان خواهد بود، برطرف می‌شود.

همچنین او بیان کرده بود که با اجرای طرح بزرگ انتقال آب به استان اصفهان، ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب به این استان تخصیص پیدا می‌کند و این مقدار آب مُختص صنایع استان است و هیچ ارتباطی به آب آشامیدنی، کشاورزی و حق‌آبه‌های استان ندارد.

احیای اصفهان با انتقال آب از خلیج فارس؛ می‌شود یا نمی‌شود؟

احیای اصفهان با انتقال آب از خلیج فارس؛ می‌شود یا نمی‌شود؟

طرح انتقال آب خلیج فارس یکی از مهم ترین طرح‌هایی است که در دوران تحریم با تلاش متخصصان داخلی به اجرا درآمد. این طرح در فاز نهایی بیش از ۸۰۰ کیلومتر مسیر است که در فاز نخست آن به طول ۳۰۵ کیلومتر افتتاح شده و این تا مس سرچشمه (کرمان) و از آنجا به یزد و چادرملو امتداد می‌یابد.

فاز دوم، طرح انتقال آب به معدن مس سرچشمه است و سپس فاز سوم آن به معدن چادرملو می‌رسد. در اجرای این طرح بیش از یک هزار نیروی متخصص ایرانی دخیل بودند و تلاش شبانه‌روزی کردند.

۲۴ اسفند سال ۹۹ بود که عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان و یزد توسط حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور سابق آغاز و حجم سرمایه‌گذاری این عملیات ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد؛ همچنین اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن به ۱۴ هزار نفر می‌رسد و مدت زمان اجرای آن ۶۰ ماه برآورد شده بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، مقرر شده بود تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه ریزی شود.

احیای اصفهان با انتقال آب از خلیج فارس؛ می‌شود یا نمی‌شود؟

اما و اگرهایی برای انتقال آب خلیج فارس به اصفهان

اجرایی شدن این طرح هم با اما و اگر‌های بسیاری رو‌به رو بود؛ ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که برای اجرای این پروژه، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد هزینه شده در حالی که هزینه نگهداری آن به دلیل اختلاف ارتفاع بیش از هزار و ۲۰۰ متری و نیاز به فعالیت پمپ‌های قوی و مصرف بالای برق پمپ‌ها، ده‌ها برابر اجرای آن است.

از سوی دیگر الهام آزاد نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که  با توجه به گسترش توسعه استان اصفهان و کم آبی این استان، یکی از راهکار‌های حل مشکل کم آبی به ویژه در صنعت، همین انتقال آب خلیج فارس است.

وی افزود: طبیعتا بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته که پروژه انتقال آب مطرح شده است، اگرچه باید ابعاد زیست محیطی پروژه و کم آبی را هم در نظر داشت تا در آینده با مشکل بزرگ‌تر مواجه نشویم.

حالا ۸ ماه از آغاز این پروژه گذشته و روند این پروژه نامعلوم است و مردم و کشاورزان اصفهان هم از این خشکسالی هم به ستوه آمده‌اند و هم ترسیده اند.

احیای اصفهان با انتقال آب از خلیج فارس؛ می‌شود یا نمی‌شود؟

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور، طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان باید جدی دنبال شود؛ همچنین در اجرای طرح‌های انتقال آب و رفع مشکلات آب باید الگوی آمایش سرزمین مورد توجه و مبنای عمل مسئولان باشد، زیرا این الگو، تجلی جغرافیایی سیاست‌های بالادستی نظام است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به تجمع کشاورزان اصفهانی در بستر خشک زاینده رود گفت: دولت با جدیت در پی حل مشکلات تأمین آب زاینده رود است تا دوره سخت خشکسالی پشت سر گذاشته شود. وزیران طرح‌های مختلفی را بررسی کرده‌اند و پیشنهاد‌هایی را هم دارند در مورد آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

مخبر معضل خشکسالی را عامل رو‌به‌رو شدن بیشتر استان‌های کشور با مشکلات دانست و گفت: رئیس جمهور در یک ماه گذشته دو بار شورای عالی آب را برگزار کرده و مشکل کمبود آب زاینده رود را دنبال می‌کند. واقعاً به دنبال حل مشکل هستیم و پیشتر با حضور میان مردم شرق اصفهان، از نزدیک وضعیت سختشان را دیده‌ام.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: با هر شکلی ممکن باشد، برای حل مشکل ۴ استان گرفتار مشکل ناشی از کم آبی زاینده رود اقدام می‌کنیم و در جلساتی که فردا برگزار می‌شود، نتیجه بررسی مسائل را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 

برای بررسی این پروژه باشگاه خبرنگاران جوان تلاش کرد تا با استاندار جدید اصفهان گفت‌وگویی داشته باشد، اما ضمن بی اطلاعی استاندار از این پروژه، پاسخ درستی هم درباره روند این طرح از سوی استاندار داده نشد!

به همین منظور باید گفت که با توجه به شرایط نامطلوب استان اصفهان و کم آبی در این استان، مسئولان باید اهتمام جدی به طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان داشته باشد تا جانی دوباره به آن برگردد، مسئله‌ای که همین دیروز هم مردم اصفهان برای بازگشتش دورهمی بزرگی برگزار کردند و حدود چهار هزار نفر از کشاورزان و خانواده هایشان با تجمع در بستر رودخانه زاینده رود خواستار رسیدگی فوری به آن شدند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.