۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 24403
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاست خارجی تاریخ انتشار : 19 فوریه 2024 - 21:37 |
وزیر امور خارجه عربستان سعودی

بحران انسانی در غزه و لزوم آتش‌بس

بن‌فرحان: با ایران درباره عدم گسترش تنش‌ها در منطقه گفت‌وگو می‌کنیم
بحران انسانی در غزه و لزوم آتش‌بس

بحران انسانی در غزه و لزوم آتش‌بس

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با تاکید بر این که بیش از هر زمان دیگری  بحران انسانی در غزه و متوقف کردن رنج انسانی در آن نیاز است، گفت که ریاض بدون متوقف شدن جنگ غزه و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، نمی‌تواند عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را بررسی کند.

به گزارش مشهدنیوز،  «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی، سطح تلفات غیرنظامیان و ویرانی‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه را «غیرقابل تصور» توصیف کرده و گفت که اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک آتش‌بس نیاز است.

بن فرحان در گفت‌وگو با شبکه فرانس‌۲۴ که ویدیوی آن در وبگاه این شبکه منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره این که از نظر او قصد رژیم صهیونیستی با برنامه‌ریزی برای حمله به شهر رفح در جنوب غزه که پناه شمار کثیری از آوارگان غزه است، چه می‌تواند باشد و آیا این رژیم قصد دارد موجب کوچ اجباری فلسطینی‌ها به سمت مصر شود، گفت: نمی‌توانم بگویم قصد اسراییل چیست اما آنچه به شما می‌گویم این است که همین حالا هم با اتفاقاتی که در غزه رخ داده است، با یک فاجعه انسانی روبه‌رو هستیم.

او با اشاره به این که در غزه، به مواد غذایی و دارویی و کمک‌های انسانی دسترسی وجود ندارد، گفت که این موضوع موجب بدتر شدن این فاجعه انسانی می‌شود.

او در پاسخ به این که با توجه به رایزنی‌های متعدد عربستان سعودی با آمریکا، چرا از نظر او دولت آمریکا با آتش‌بس در جنگ غزه موافق نیست، گفت: آن‌ها نظر خودشان را دارند اما فکر می‌کنم که اهمیت این وضعیت را درک می‌کنند. من بر این باورم که آن‌ها باید این موضوع را ببینند. امیدواریم جامعه بین‌المللی و آمریکا موضع شفافی در قبال آتش‌‎بس و دسترسی بشردوستانه اتخاذ کند. ما با آمریکا برای رسیدگی به این موضوع همکاری کرده‌ایم و به آن ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این که حماس چه نقشی در برقرار نشدن آتش‌بس دارد، گفت: رنج انسانی فعلی در نتیجه تداوم درگیری‌ها است. این درگیری در ۷ اکتبر آغاز شد اما ما می‌توانیم درباره آغاز و پایان آن تصمیم‌گیری کنیم. ما باید الان به این درگیری پایان بدهیم.

به رسمیت شناختن بین‌المللی کشور فلسطین

بن فرحان در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این که آیا حماس باید بخشی از راهکار حل‌وفصل این درگیری باشد یا نه، گفت: راهکاری که اکنون از آن صحبت می‌کنیم، حفاظت از غیرنظامیان غزه است که بر عهده جامعه بین‌المللی، بر عهده اسراییل و بر عهده ما است تا دسترسی‌های بشردوستانه را ایجاد و جنگ را متوقف کنیم. باید درباره آنچه بعدا در غزه رخ خواهد داد با تمامی طرفین گفت‌وگو کرد اما اولویت در حال حاضر، باید کاهش رنج و فاجعه انسانی باشد.

او درباره آمادگی عربستان برای اعزام نیروهای خود در دوران گذار احتمالی برای تشکیل یک کشور فلسطینی، گفت: ما و جهان عرب به طور کلی گفته‌ایم که تنها به رسیدگی به این موضوع در چارچوب مسئله گسترده‌تر فلسطین تمایل داریم و اگر به آن بپردازیم، مسئله چگونگی اداره غزه راحت‌تر می‌شود. تشکیلات خودگردان فلسطین را داریم که با حمایت جامعه بین‌المللی قادر به کنترل تمام سرزمین‌های فلسطینی است اما این مستلزم مسیری واقعی به سمت  تشکیل کشور فلسطینی است.

بن فرحان تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین خود را در زمینه مسائلی از جمله حفظ امنیت کرانه باختری در سخت‌ترین شرایط،  «توانمند و معتبر» نشان داده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره صحبت‌ها در جامعه بین‌المللی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت: کشور فلسطین وجود دارد و ما همین الان آن هم آن را به رسمیت می‌شناسیم. موجودیت دارد اما به دلیل تعیین نکردن مرزهایش با اسراییل محدودیت‌هایی مواجه است و این نکته مهمی است.

او تاکید کرد: وقتی با شرکایمان در جامعه بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنیم، تمامی‌ آن‌ها موافقند که تنها مسیر به سمت ثبات در منطقه و فلسطین و برای امنیت داشتن اسراییل، کشور فلسطین است.

بن فرحان گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا مایلند درباره  به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت‌وگو کنند.

عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

وزیر  امور خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از گفت‌وگو با فرانس‌۲۴ در پاسخ به این که با وجود عدم تمایل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به موضوع تشکیل کشور فلسطین، آیا روند عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی همچنان به گفته آمریکا، در جریان است، گفت: ما به وضوح در بیانیه‌های رسمی و به دوستان آمریکایی خود گفته‌ایم که مسیر به رسمیت شناختن(اسراییل) مستلزم دو چیز است؛ پایان دادن به جنگ غزه و خروج تمام نیروهای اسراییلی و مسیری به سمت تشکیل کشور فلسطین. ما بدون این دو، حتی نمی‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم. این چیزی است که همه با آن موافقند و بیش از هر چیزی، به نفع اسراییل است که برای همکاری با همسایگانش تمایل داشته باشد و این تنها از طریق تشکیل کشور فلسطین ممکن است.

بن فرحان در پاسخ به این که آیا تعهدی سیاسی از جانب رژیم صهیونیستی برای به رسمت شناختن کشور فلسطین برای عادی‌سازی روابط عربستن سعودی با آن کافی خواهد بود، گفت: این یک پیش‌شرط است اما کافی نیست، چراکه به مسیری هموار برای تشکیل کشور فلسطین نیاز داریم و موضوع فقط یک تعهد سیاسی نیست.

گسترش درگیری‌ها در منطقه

او در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این که آیا نگران گسترش درگیری‌ها در منطقه در پی تداوم جنگ غزه است، گفت: مسلما نگرانیم. می‌خواهیم از درگیری‌های منطقه‌ای پرهیز کنیم و به همین دلیل است که در دیپلماسی منطقه‌ای فعال بوده‌ایم اما مسلما، هرچه جنگ غزه طولانی‌تر شود، خطر اشتباه محاسباتی و گسترش تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کنیم

بن فرحان درباره رایزنی با ایران در این باره گفت: ما مسلما با همسایه‌مان ایران نیز در این باره گفت‌وگو می‌کنیم و پیاممان همین است که باید در هر حال، از گسترش تنش‌ها جلوگیری کرد.

توافق صلح عربستان سعودی و یمن

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به تحولات دریای سرخ  که با حملات انصارالله یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن، از جمله آمریکا و انگلیس در پاسخ به حمایت‌های آن‌ها از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و حملات تقابلی آمریکا و انگلیس همراه بود، آیا تلاش‌ها برای توافق صلح عربستان سعودی با یمن متوقف شده و معاهده صلح کنار گذاشته شده است، بیان کرد: این معاهده کنار گذاشته نشده. ما، مطلقا، نسبت به نقشه راه تعیین‌شده از سوی سازمان ملل متعهدیم و آماده‌ایم در اولین فرصت آن را امضا کنیم و فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به تکمیل آن نزدیک هستیم و قصد داریم به راهان مسیر صلح در یمن ادامه دهیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.