۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 10976
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 14 نوامبر 2020 - 19:23 |
رؤسای دانشگاههای تهران از حذف کنکور گفتند

برای حذف کنکور نباید به جو توجه کنیم/ بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند

رؤسای دانشگاههای تهران از حذف کنکور گفتند برای حذف کنکور نباید به جو توجه کنیم/ بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه برای حذف کنکور نباید به جو موجود توجه کنیم، گفت: باید سازو کاری ایجاد شود تا اکوسیستم آموزش در دانشگاه‌ها اصلاح شود به تبع آن […]

برای حذف کنکور نباید به جو توجه کنیم/ بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند

رؤسای دانشگاههای تهران از حذف کنکور گفتند

برای حذف کنکور نباید به جو توجه کنیم/ بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه برای حذف کنکور نباید به جو موجود توجه کنیم، گفت: باید سازو کاری ایجاد شود تا اکوسیستم آموزش در دانشگاه‌ها اصلاح شود به تبع آن خلاقیت و مسئولیت در این مراکز رشد کند.

به گزارش مشهدنیوز/ دکتر محمود نیلی احمد آبادی جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در چند سال گذشته رشته‌های پزشکی متقاضی زیادی داشته، این در حال است که  ۱۰ سال پیش هم رشته‌های مهندسی پر متقاضی بود. به اعتقاد من این امر وابسته به شرایط اقتصادی است و با تغییر شرایط این گرایش نیز عوض خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: باید سازو کاری ایجاد شود تا اکوسیستم آموزش را در دانشگاه‌ها اصلاح شود به تبع آن خلاقیت و مسئولیت در این مراکز رشد کند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه حذف کنکور و قرار دادن تمام رشته‌ها و گرایش‌ها در درون آن غیر ممکن است، افزود: باید تجربیات دنیا را بپذیریم. در کمتر کشوری کنکور سراسری به شیوه کشور ما برگزار می‌شود. در وضعیت کنونی خلاقیت در دانشگاه ها وجود ندارد. برای اصلاح کنکور،جدا شدن سنجش از پذیرش امری ضروری است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه درباره مسئله کنکور اظهار کرد: در کنکور دچار عدم موفقیت‌هایی هستیم به‌عنوان مثال مصوبه شکست خورده مجلس برای حذف این آزمون را داریم و علاوه بر این موفق نشدیم ضریب معدل را در کنکور قطعی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کنکور به‌عنوان نقطه اتصال لیسانس؛ کل ۱۲ سال تحصیلی را نابود می‎کند، تصریح کرد: برای حل مشکل کنکور ابتدا بایستی نظام آموزش از پیش دبستانی تا پایان کارشناسی یک بسته در نظر گرفته شود. به عبارتی یک دوره ۱۲ بعلاوه ۳ سال یا ۴ سال را برای آموزش در نظر بگیریم، اما اثر گذاری دوره لیسانس روی این دوره خیلی جدی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را یکپارچه کنیم که دکتری حرفه‌ای هم در آن در نظر گرفته شود، هیچ وقت به نتیجه نخواهیم رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: بحث پذیرش بدون کنکور نیز به یک مسئله تبدیل شده است و معدل‌های بسیار پایین به این شیوه وارد دانشگاه می‌شوند و هیچ رقابتی و نظارتی بر آن نیست.

وی ادامه داد: راه‌حل ساماندهی وضعیت کنکور در کشور این است که بعضی از رشته‌ها در یک دوره ۳ ساله از کنکور بیرون بیایند و برای آنها نظام ارزش‌گذاری قائل شویم.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: تا زمانی که دانشگاه‌ها بر اساس کنکور دانشجو جذب کنند، قداست کنکور باقی خواهد ماند حتی اگر کنکور در دکتری حرفه‌ای حذف شود.

همچنین دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر که در این جلسه حاضر بود درباره اصلاح کنکور گفت: باید تحولی در نظام سنجش و پذیرش کشور به وجود بیاید.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: مشکلی که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم این است که دانشجویان ناهمگن به دانشگاه وارد می‌شوند.

دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این جلسه بیان کرد: مدت‌های طولانی است که درباره کنکور و ساماندهی آن در حال بررسی هستیم. برای ساماندهی وضعیت کنکور در کشور باید ابتدا درباره کنکور دکتری و کارشناسی ارشد و سپس درباره کنکور سراسری کارشناسی تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد معایب و آسیب‌هایی دارد ولی مورد اعتماد مردم و دانشگاه‌هاست، بر عکس دو کنکور سراسری و دکتری که مورد اعتماد دانشگاه و مردم نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برای عملی کردن حذف کنکور نمی‌توانیم برای تمام دانشگاه‌ها یک دستورالعمل در نظر بگیریم، تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را حذف کنیم عمده اتکای ما باید به سوابق تحصیلی باشد. البته سوابق تحصیلی فعلی مورد اعتماد جامعه نیست.

وی با تأکید بر اینکه در حذف کنکور باید دقت زیادی داشت، افزود: بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند و علت گرایش به پزشکی در جامعه درآمد بالای این رشته‌ها است.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.