Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 10086
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 06 نوامبر 2020 - 16:42 |
همزمان با انتخابات امریکا، از سوی محققان ایجاد شد

برچسبی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی

همزمان با انتخابات امریکا، از سوی محققان ایجاد شد برچسبی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی محققان دانشگاه واشنگتن با همکاری محققان شرکت مایکروسافت سیستم جدیدی را ایجاد کرده اند که با جایگزینی با بارکدها و شیوه های احراز هویت، می تواند یک تحول بزرگ در رای گیری نیز ایجاد کند. به گزارش مشهدنیوز/ و به نقل از […]

برچسبی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی

همزمان با انتخابات امریکا، از سوی محققان ایجاد شد

برچسبی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی

محققان دانشگاه واشنگتن با همکاری محققان شرکت مایکروسافت سیستم جدیدی را ایجاد کرده اند که با جایگزینی با بارکدها و شیوه های احراز هویت، می تواند یک تحول بزرگ در رای گیری نیز ایجاد کند.

به گزارش مشهدنیوز/ و به نقل از آی ای، فناوری برچسب گذاری “شناسایی فرکانس رادیویی”(RFID) تقریباً همه جا در مغازه های سراسر دنیا وجود دارد. با این حال، این فناوری ایمنی، دارای کاستی هایی نیز هست. از جمله اینکه برچسب ها می توانند به راحتی آسیب ببینند و برای برخی شرایط خاص انعطاف پذیر نیستند و برای استفاده در مقادیر زیاد دست و پا گیر هستند.

اکنون پیشرفت های جدید در فناوری ذخیره سازی و محاسبات مبتنی بر دی ان ای به گروهی از محققان این امکان را داده است تا یک سیستم برچسب گذاری ابداع کنند که نسبت به روش های معمول مورد استفاده مانند بارکدهای قابل اسکن و کد QR، کوچکتر و سبک تر است.

به گفته محققان این فناوری جدید اگرچه برای فروش کالاها در نظر گرفته شده است، اما می تواند کاربردهایی برای ایمن سازی و تسریع روند رای گیری در انتخابات آینده داشته باشد.

این روش جدید برچسب گذاری مبتنی بر دی ان ای با نام “پورکوپین”(Porcupine) توسط محققان دانشگاه واشنگتن و شرکت مایکروسافت ساخته شده است. برچسب های مولکولی آنها را می توان در عرض چند ثانیه از طریق یک دستگاه نانو، قابل حمل برنامه ریزی کرد و خواند.

محققان در مقاله جدید خود توضیح می دهند که چگونه از رشته های کم آب دی ان ای مصنوعی برای جایگزینی با بارکد چاپ شده یا پلاستیک های حجیم استفاده شده برای برچسب گذاری شناسایی فرکانس رادیویی استفاده می کنند.

“کاترین دوروشاک” نویسنده اصلی این مقاله می گوید: برچسب گذاری مولکولی ایده جدیدی نیست، اما روش های موجود هنوز پیچیده هستند و نیاز به دسترسی در آزمایشگاه دارند و در دنیای واقعی و شرایط عادی قابل استفاده  نیستند.

وی افزود: ما اولین سیستم برچسب گذاری مولکولی قابل حمل و سرتاسری(end-to-end) را طراحی کردیم که رمزگذاری و رمزگشایی سریع بر اساس تقاضا را در مقیاس متفاوت امکان پذیر می کند و از روش های برچسب گذاری مولکولی موجود سهل الوصول تر است.

روش برچسب گذاری “پورکوپین” به جای تکیه بر امواج رادیویی یا خطوط چاپی از رشته های دی ان ای متمایزی به نام “مولبیتز”(molbits) یا “بیت های مولکولی” استفاده می کند.

اگرچه خواندن و نوشتن دی ان ای بسیار گران است، اما محققان برای کاهش هزینه روش “پورکوپین” از قطعات پیش ساخته دی ان ای استفاده کردند.

شاید بزرگترین مزیت سیستم “پورکوپین” این باشد که “مولبیتز” بسیار نازک و ظریف است، به این معنی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و بعید است دزدان بتوانند آن را از اجناس مغازه بردارند. اندازه آنها همچنین آنها را برای قرار دادن روی سطوح انعطاف پذیر که برای روشهای معمول برچسب گذاری مناسب نیستند، ایده آل می کند.

“جف نیولا” از محققان این مطالعه گفت: بر خلاف روش های کنترل موجود، برچسب های دی ان ای با چشم یا لمس قابل تشخیص نیستند. به طور عملی، این بدان معناست که دستکاری آنها دشوار است. این باعث می شود که آنها برای ردیابی کالاهای با ارزش بالا و تمایز کالاهای قانونی از قاچاق، ایده آل باشند. همچنین می توان از سیستمی مانند “پورکوپین” برای ردیابی اسناد مهم استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان از برچسب گذاری مولکولی برای ردیابی آراء رای دهندگان و جلوگیری از دستکاری در آنها در انتخابات آینده استفاده کرد.

شاید در آینده با محاسبه آراء بدین روش، چنین سیستمی بتواند از تکرار وضعیتی که در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده شاهد آن هستیم جلوگیری کند.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش | منبع خبر : آی ای
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.