Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 2342
  پرینتخانه » آخرین اخبار, شهری, فرهنگی تاریخ انتشار : 10 ژانویه 2019 - 22:44 |

بزرگداشت شاعری که شیراز و کرمان را به‌هم رساند

بزرگداشت «خواجوی کرمانی» با حضور مدیران شهرداری و اعضای شوراهای شهر شیراز و کرمان و جمعی از مدیران استان فارس برگزار شد. به گزارش مشهدنیوز،  مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه در محل آرامگاه و بوستان این شاعر در شیراز برپا شد. حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در آیین نکوداشت خواجوی کرمانی گفت: برنامه‌های مجموعه […]

بزرگداشت شاعری که شیراز و کرمان را به‌هم رساند

بزرگداشت «خواجوی کرمانی» با حضور مدیران شهرداری و اعضای شوراهای شهر شیراز و کرمان و جمعی از مدیران استان فارس برگزار شد.

به گزارش مشهدنیوز،  مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه در محل آرامگاه و بوستان این شاعر در شیراز برپا شد.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در آیین نکوداشت خواجوی کرمانی گفت: برنامه‌های مجموعه مدیریت شهری بر این مبناست که دوباره این فرصت را برای شیراز فراهم کنیم تا بر قله فرهنگ و ادب ایران‌زمین بدرخشد.

او بازتعریف سرمایه‌های غنی ادبی، فرهنگی و هنری شیراز را در عرصه مدیریت شهری ضروری دانست و افزود: رویکرد مجموعه مدیریت شهری به شیراز مبتنی بر داشته‌های غنی ادبی، فرهنگی و هنری این شهر با تکیه بر شعار «شیراز باید شبیه شیراز باشد» است، چون معتقدیم آن‌چه شیراز را از سایر کلان‌شهرها متمایز می‌کند نه ساخته های فیزیکی بلکه فرهنگ و ادب این سرزمین است.

شهردار شیراز یکی از رویکردهای مجموعه مدیریت شهری را رویدادمحوری دانست و گفت: با برگزاری رویدادهای فرهنگی همچون آیین نکوداشت یادروز خواجوی کرمانی تلاش داریم شیراز را به شهر برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و گردشگری تبدیل و اقتصاد این کلان‌شهر را متحول کنیم. برنامه پنج‌ساله شیراز نیز بر این نقطه کانونی تمرکز دارد که شیراز به شهر برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی تبدیل شود.

اسکندرپور با بیان این‌که پرداختن و معرفی بیشتر بزرگان می‌تواند منجر به توسعه پایدار شهری و شکوفایی اقتصادی شود، خاطرنشان کرد: رویدادسازی و اقتصاد رویدادمحور بستری برای معرفی بیشتر بزرگان شهر است لذا شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران مفتخر است که آیین نکوداشت خواجوی کرمانی را برگزار کند و درصدد هستیم طی سال‌های آتی این آیین را به صورت گسترده‌تر و در سطح ملی و بین‌المللی برگزار کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به حضور شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران شهری کرمان در این آیین گفت: درصدد هستیم تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه روابط فرهنگی شیراز و کرمان منعقد کنیم و روابط این دو کلان‌شهر را بیش از پیش بسط دهیم.

او خطاب به حاضران در این آیین تاکید کرد: شیراز با توجه به ارزش‌های درونی و بیرونی، هم‌اکنون نیز یک هویت ملی برای ایران و یک نام بلندآوازه برای جهان است  و به تمامی نیک‌اندیشانی که به فرهنگ، تاریخ، ادب و هنر عشق می‌ورزند، تعلق دارد.

اسکندرپور اضافه کرد: خواجوی کرمانی دیگر مهمان شیراز نیست بلکه خود صاحب‌خانه است و جزء داشته‌های غنی این کلانشهر و سرمایه عظیم فرهنگی آن محسوب می‌شود. این شهر با خواجوی کرمانی دلپذیرتر شده و گنج‌مان، دیارمان و خاک‌مان را خواستنی‌تر کرده است.

محمدصادق بصیری، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان نیز در این مراسم، وجوه اشتراک دو استان فارس و کرمان را یادآور شد و گفت: حکمت و فلسفه وجود، رشد حکمت نظر و منتهی شدن آن به علم اخلاق و موضع‌گیری علیه صوفیان ریاکار و استفاده از مضامین ریاستیزانه از جمله اشتراکات میان مکاتب فارس و کرمان بوده که خواجوی کرمانی نیز به خوبی در آثار خود به آن‌ها پرداخته است.

او یکی از نکات برجسته آثار خواجوی کرمانی را معرفی اهل بیت علیهم السلام به عنوان پارسایان واقعی دانست و گفت: تمام تلاش حکمایی همچون خواجوی کرمانی در تاریخ در جهت برجسته کردن مکتب های انسان‌ساز فارس و کرمان بوده است .

همچنین سیدمهران عالم‌زاده شهردار کرمان بر اهمیت مفاخر و نخبگان هر سرزمین به عنوان سرمایه‌های اصلی آن تاکید و با استقبال از پیشنهاد شهردار شیراز مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه فرهنگی میان دو شهر شیراز و کرمان اضافه کرد: وجه تمایز هر شهر هویت فرهنگی آن است نه ساخت و ساز که با توسعه همکاری‌های فرهنگی می‌توان در راستای تثبیت و توسعه این هویت اقدام‌های مناسبی انجام داد.

او به ظرفیت‌های مشترک فرهنگی شیراز و کرمان اشاره کرد و گفت: به دنبال تفاهمی با شهرداری شیراز هستیم تا بتوانیم با افزایش مراودات دو شهر نه تنها مراسم یادبود خواجوی کرمانی، بلکه آیین‌های بزرگداشت دو قله رفیع ادبیات ایران حافظ و سعدی را همزمان در هر دو شهر برگزار کنیم.

کوروش کمالی سروستانی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز بزرگداشت خواجوی کرمانی را فرصتی برای ادای دین به این شاعر بزرگ دانست و گفت: رونق ادبی و فرهنگی شیراز در آن دوران و تساهل و تسامح موجود باعث شد تا این شاعر گرانقدر این شهر را که در آن زمان مرکز ادب ایران بود برای زندگی برگزیند.

او حضور عبید زاکانی و خواجوی کرمانی را همزمان با دوران جوانی و بالندگی حافظ در شیراز نشان‌دهنده اهمیت این شهر دانست و اظهار کرد: اگرچه سعدی پیش از این بزرگان مکتب شیراز را بنیان نهاد با این حال در این دوران این مکتب به اوج پختگی خود رسید.

کمالی سروستانی انتقال مزار این شاعر پس از دوران جنگ را یکی از خواسته‌های استاندار وقت کرمان ذکر کرد و گفت: با این حال مردم شیراز خواجو را نگه داشتند و مقبره‌ای درخور این شخصیت بزرگ ادب ایران بنا کردند.

او همچنین اظهار امیدواری کرد تا برپایی روزهای فرهنگی این‌چنینی با گسترش روابط شیراز و کرمان بیشتر شود.

سیدحسین مرعشی دبیر فعلی حزب کارگزاران سازندگی که پس از جنگ استاندار کرمان بود در این مراسم در سخنانی جایگاه حکما و ادیبان را در تاریخ ایران بسیار مهم برشمرد و گفت: اشتباه‌های حاکمان و سلاطین در مقاطع مختلف تاریخی ایران را به نقطه فاجعه و اشغال توسط بیگانگان برده است که این اتفاق‌ها که در طول تاریخ بسیار هم تکرار شده به خاطر غرور، اشتباه‌های بسیار، ندانم‌کاری، بدرفتاری با مردم و ناراحت کردن آنان پیش آمده؛ در حالی که نخستین وظیفه یک حاکم حفظ تمامیت ارضی مُلک و مملکت است.

این فعال سیاسی ضربه خوردن‌های کشور از این ناحیه را یکی از زمینه‌های مهم برای تحقیق پژوهشگران دانست و بیان کرد: در تاریخ همیشه کم‌کاری حاکمان را ادیبان و حکما با آثار خود جبران کرده و نخ تسبیح وحدت ملی شده‌اند.

مرعشی ادامه داد: فضلا و حکما هرچه را حکام و سلاطین در تاریخ بر باد دادند جبران کردند و امیدواریم این فجایع دیگر در تاریخ تکرار نشود.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که به همراهی با اهالی شیراز افتخار می‌کنیم گفت: شیرازیان میزبان تنها حکومت تمام ایرانی و یکی از حکومت‌های خوب ایران بودند، اگرچه از آن دفاع نکردند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.