۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 12049
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سلامت, شهری تاریخ انتشار : 09 فوریه 2021 - 21:47 |

به واکسن کرونا اعتماد کنیم

به واکسن کرونا اعتماد کنیم به گزارش مشهدنیوز ، قزوین بعد از فوت علی انصاریان و مهرداد میناوند دو فوتبالیست ایرانی براثر کرونا، در فضای مجازی هشتگ واکسن بخرید ترند شد و فعالان مجازی که این هشتگ را ترند کردند اصرار داشتند که ایران باید واکسن بخرد و این امر حق مردم است و وزارت بهداشت باید این […]

به واکسن کرونا اعتماد کنیم

به واکسن کرونا اعتماد کنیم

به گزارش مشهدنیوز ، قزوین بعد از فوت علی انصاریان و مهرداد میناوند دو فوتبالیست ایرانی براثر کرونا، در فضای مجازی هشتگ واکسن بخرید ترند شد و فعالان مجازی که این هشتگ را ترند کردند اصرار داشتند که ایران باید واکسن بخرد و این امر حق مردم است و وزارت بهداشت باید این امر را تسریع کند؛ حالا اینجا در حیاط بیمارستان فضا واقعی است، واکسن هست اما برخی تردید دارند که آیا واکسن بزنند یا نه؟

بیمارستان بوعلی قزوین از همان ابتدای شیوع کرونا به‌عنوان بیمارستان معین کرونا انتخاب و افراد مبتلابه ویروس کووید ۱۹ در این بیمارستان بستری شدند؛ امروز ۲۱ بهمن همزمان با سراسر کشور قرار است که واکسیناسیون در بخش مراقبت‌های ویژه آی سی یوی کرونای این بیمارستان انجام شود.

ماشین حمل واکسن در حیاط بیمارستان توقف کرده است، نوشتهٔ «ویژه حمل واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی» روی خودرو خودنمایی می‌کند، همه با گذر از کنار خودرو می‌پرسند: «واکسن آمده است؟»

هر  کسی نظری می داد، اما در مجموع نظرات خیلی متفاوت بود. برایم جالب است که چقدر می‌تواند نگاه و حرف مردم متفاوت باشد تا دیروز همه می‌گفتند اگر واکسن باشد زنده می‌مانیم و حالا اینجا برخی تشکیک می کنند، همان لحظه پیامکی دریافت می‌کنم «شنیدم رفتی بوعلی، میخوای واکسن بزنیییییی».

ضرر واکسن کمتر از کرونا است

وارد محوطه آی سی یوی بیمارستان می‌شوم اینجا قرار است واکسن تزریق شود و همه در تب‌وتاب برگزاری مراسم به نحو احسن هستند؛ دو تا از پزشکان در حال پر کردن فرم هستند و می‌خواهند اولین نفری باشند که واکسن را دریافت می‌کنند برخلاف افراد داخل حیاط نگرانی در چهره‌شان نیست، آماده تزریق هستند.

دکتر ماهیار صدیقی ۴۸ ساله، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و رئیس بخش آی سی یوی کرونای بیمارستان بوعلی اولین نفری است که می‌خواهد واکسن را دریافت کند، راهروی منتهی به مکان در نظر گرفته برای تزریق واکسن شلوغ است و همهمه به پا شده، مردم، کادر درمان و خبرنگاران همه در انتظار تزریق هستند.

درحالی‌که استرس در چهره برخی افراد حاضر در راهرو دیده می‌شود، دکتر صدیقی آرام است و می‌گوید: تنها راه خلاصی از این ویروس واکسیناسیون سراسری است و من این افتخار رادارم که جزو اولین افرادی باشم که واکسن را دریافت می‌کنند، با توجه به مسائلی که از بیماری دیدم و با توجه به شناختی که از ویروس دارم بهترین کار واکسیناسیون است، خودم هم سه بار به این بیماری مبتلا شدم.

وی ادامه می‌دهد: پزشک آی سی یو هستم و از روز اول با بیماران در ارتباط بودم، به‌قدری مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از کرونا را دیدم که ترجیح دادم واکسن را بزنم، این واکسن تازه است و ممکن است در آینده مشکلاتی داشته باشد اما تکنولوژی در دنیا پیشرفت کرده است و فکر می‌کنم ضرر واکسن کمتر از کرونا باشد.

صدیقی بیان می‌کند: برخی از همکاران شاید تمایل به دریافت واکسن ندارند اما من ترجیح می‌دهم واکسن را بزنم، هرزمانی که کار جدیدی انجام می‌شود نسبت به آن نگرانی وجود دارد اما واکسن بر مبنای علم روز است و نگرانی نسبت به آن وجود ندارد.

به دانشمندان کشورم اعتماد دارم

دکتر مجید رجبی پزشک اورژانس بیمارستان رحیمیان ۵۴ ساله است و نفر بعدی است که واکسن را دریافت می‌کند، نگرانی نسبت به تزریق ندارد و می‌گوید: ما به واکسن اعتماد داریم چراکه به سیستم بهداشتی کشور اعتماد داریم، دانشمندان کشور واکسن را تأیید کردند بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

وی می‌گوید: اسفندماه در درمانگاه رحیمیان کرونا گرفتم و تجربه این بیماری را دارم بنابراین ترجیح می‌دهم که واکسن را دریافت کنم، ما مدافعان سلامت هستیم و اگر می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم باید خودمان سالم باشیم و خوشحالم که جزو اولین نفرها باشم.

استرس داریم اما اعتماد می‌کنیم

کوثر بخشی ۲۸ ساله و پرستار آی سی یو کرونا است که داوطلب دریافت واکسن شده است، کمی نگران است و برای اینکه خیالش راحت شود از همکارانش می‌خواهد که از او تست رپید بگیرند، بعد از آن پرستاران خانم دیگر هم می‌روند تست بدهند که خیالشان راحت باشد.

بخشی می‌گوید: قبلاً کرونا گرفتم شرایط خیلی سخت بود حالا هم می‌ترسم که دوباره کرونا بگیرم به همین دلیل آمدم که واکسن بزنم، می‌گویند این واکسن ویروس زنده ضعیف شده نیست بنابراین بیماری‌زایی کمی دارد، خانواده‌ام هم مرا تشویق کردند که واکسن بزنم اما خودم ۵۰-۵۰ هستم ولی اعتماد می‌کنم و واکسن را می‌زنم.

بهاره آقاجانی دیگر پرستار آی سی یو نیز معتقد است که واکسن اثرگذاری بالایی دارد و می‌گوید: تا الان کرونا نگرفتم و به واکسن ۹۰ درصد اعتماد دارم، اگرچه اغلب همکارانم تمایلی به دریافت واکسن نشان نمی‌دادند اما من ترجیح می‌دهم که واکسن را دریافت کنم، عوارضش را نمی‌دانم و کمی نگرانی دارم و این امر نسبت به هر چیز جدیدی وجود دارد و طبیعی است.

پرستار جوان دیگری که در نوبت دریافت واکسن قرار دارد، می‌گوید: من بچه کوچک دارم و نمی‌خواهم آسیب ببیند برای این‌که خیالم راحت شود واکسن می‌زنم و نگرانی‌ام نسبت به کرونا کمتر می‌شود، امیدوارم که به‌زودی این واکسن‌ها اثر بگذارد و این بیماری برای همیشه ریشه‌کن شود.

صف پرستاران برای دریافت واکسن طولانی‌تر می‌شود، با یکدیگر در مورد عوارض واکسن صحبت می‌کنند و می‌گویند عوارضش هرچه باشد از آن دردهای کرونا کمتر است، ما کادر درمانیم و اگر اعتماد کنیم قطعاً مردم هم اعتماد می‌کنند.

از راهرو خارج می‌شوم، زنی خودش را به من نزدیک می‌کند و می‌پرسد «واکسن زدی؟ حالت خوبه؟ سرگیجه و چیزی نداری؟» لبخندی می‌زنم و می‌گویم نه! برایم دعا می‌کند که از واکسن جان سالم به در برم و می‌گوید: دختر من بیماری ریوی دارد و من نگران کادر درمان هستم امیدوارم که زودتر به همه واکسن بزنند تا راحت شویم، راستی به ما که سالمیم هم واکسن می‌زنند؟ با سؤال‌های در ذهنش تنهایش می‌گذارم و فکر می‌کنم که واکسن کرونا مطالبه یا به قول برخی حقی بود که حالا دارد ادا می‌شود. حالا باید اعتماد عمومی به این واکسن بیشتر شود هم در بین کادر درمانی و هم در بین مردمی که نگران هستند.

ببه گزارش مشهدنیوز ، و به گفته پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین قبل از عید نوروز واکسیناسیون وسیعی در سطح استان داریم؛ سهمیه استان قزوین به سالمندان، بیماران نقص ایمنی، بیماران سرطانی و کادر درمانی تعلق می‌گیرد درنتیجه افراد زیر ۴۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند و جزو کادر درمان نیستند کنار گذاشته می‌شوند و حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت هدف استان واکسن دریافت می‌کنند.

انتهای پیام//

نویسنده : فاطمه پارسا | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.