۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 21397
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, حقوقی و قضایی, خانواده, خاورمیانه, دولت, سلامت, سیاست خارجی, سیاسی, شهری, شورای نگهبان, علم و فناوری, محیط زیست تاریخ انتشار : 24 ژوئن 2023 - 12:06 |
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد

تایید تناسبی شدن انتخابات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کرواسی، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
تایید تناسبی شدن انتخابات مجلس

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه گفت: از جلسه گذشته تاکنون ۷ طرح و لایحه ارسال شده از مجلس و یک اساسنامه ارسال شده از دولت و ۱۰ استعلام صورت گرفته از دیوان عدالت اداری بررسی شد.

وی افزود: لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کرواسی در مورد کمک به همکاری متقابل در امور گمرکی مورد بررسی قرار گرفت. تنها ایرادی که نسبت به این مصوبه وجود داشت ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی و استفاده از واژگان غیر فارسی بود که با اصلاحات مجلس، ایراد شورا مرتفع و این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس گفت: اصلاح قانون انتخابات، مطالبه ای بود که سالها مطرح بود و مجلس یازدهم دست به اصلاح این قانون زد. این مصوبه در راستای حقوق مردم و سیاست های کلی انتخابات گام های روبه جلویی برداشته است و اگر چه ما بر اصلاح قانون انتخابات تاکید کرده بودیم ولی مثل هر طرح و لایحه ای در شورا آن را بررسی کردیم و ایردات متعددی وجود داشت و به مجلس آن را اعلام کردیم و مجلس در رفت و برگشت اصلاحاتی انجام داد.

وی افزود: در چهارشنبه هفته گذشته اصلاحات مجلس بررسی شد و عمده اشکالات ما برطرف شد و چند مورد باقی است که به مجلس هم جهت اصلاح گفتیم. ما در بررسی مصوبه وظیفه خود را انجام دادیم و مثل هر طرح و لایحه ای اشکالات آن را به مجلس گفتیم و امیدواریم موارد باقی مانده را مجلس اصلاح کرده و اعلام‌ کند تا انتخابات آینده با قانون جدید برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته است که چند ایراد باقی مانده است؛ البته مجلس بر مصوبه خود اصرار داشته است و در این صورت، این مصوبات برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

وی افزود: طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با ایرادات و ابهاماتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده است که باید مجلس شورای اسلامی این موارد را رفع کند تا مصوبه مجدداً در شورای نگهبان رسیدگی شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز بررسی شد و نظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم درباره این مصوبه اخذ کردیم. ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه رفع شده و فقط دو ایراد و ابهام جزئی باقی مانده است. پس از اصلاح مجلس، مجدداً این مصوبه را بررسی می‌کنیم. بسیاری از ایرادات وارده به لایحه شوراهای حل اختلاف از سوی مجلس مرتفع شده است اما هنوز هم ابهاماتی دارد که باید رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال درباره برگزاری انتخابات تناسبی مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: ما در مرحله قبل بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نسبت به اصل برگزاری انتخابات تناسبی ایرادی نداشتیم، اما ابهاماتی داشتیم که در رفت و آمد آن ابهام نیز برطرف شد. ما اکنون هیچگونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم؛ البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی انتخابات در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت، اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شورای نگهبان برای حداکثری شدن تایید صلاحیت‌ها چارچوب جدیدی دارد؟ گفت: بررسی صلاحیت‌ها آغاز نشده است. شورای نگهبان برای شنیدن نکات و انتقادات گوش شنوایی دارد و مردم و چهره‌ها با شورا تعامل دارند، نکات را می گویند و ما منعی نداریم. برخی به رسانه‌ها می گویند و برخی به شورای نگهبان می‌آیند. در شورا باز است. ما برای انتخابات پرشور و رقابتی و سالم حداکثر تلاش را می کنیم و برخی حرف‌هایی که می‌زنند بازارگرمی سیاسی است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در همه انتخابات سلایق مختلف است و هرجریانی که در چارچوب قانون عمل کند می تواند در انتخابات حضور داشته باشد و ما هم از حضور جریانات سیاسی استقبال می‌کنیم.

طحان نظیف درباره اینکه گزارش تخلفات انتخاباتی به چه صورت است؟ گفت: ما در شورای نگهبان از چند طریق گزارش تخلفات انتخاباتی دریافت می کنیم؛ یکی از طریق ناظران مردمی است. روش دیگر که از دوره قبل در انتخابات مجلس آغاز شد و مثمرثمر بود سامانه مردم ناظر بود. مردم گزارش‌های متعددی از طریق این سامانه ارسال کردند. در این دوره نیز همین‌گونه خواهد بود و این سامانه قبل از انتخابات فعال خواهد شد و ارتقا هم خواهد یافت. بنا داریم سامانه‌های موجود را توسعه بدهیم تا مراجعات حضوری کاهش یابد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین ایرادات هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: تبیین ایرادات هیات عالی نظارت بر عهده خود هیات است. ما در جلسات آن‌ها حضور نداریم که مبنای ایرادات آنها را بدانیم. متن مکتوبی که به شورای نگهبان ارسال شده است در اختیار خبرنگاران و رسانه‌ها قرار داده شده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در رابطه با استعفای مدیران برای داوطلبی نمایندگی مجلس گفت: این مورد جز مواردی است که حتی اگر طرح اصلاح قانون انتخابات تایید و به قانون تبدیل شود، بحث استعفای مدیران قطعاً شامل این دوره نخواهد شد و از دوره بعد اجرا می گردد. خواه این مصوبه به انتخابات کنونی برسد یا نرسد؛ مبنا در بحث استعفای مدیران قانون فعلی است.

وی درباره لایحه واردات خودروهای کارکرده گفت: این مصوبه چهارشنبه بعداز ظهر از مجلس دریافت شده و بررسی نشده و در نوبت رسیدگی است و به محض اینکه بررسی آن به پایان رسید اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی درباره اینکه علت اینکه افرادی برای انتخابات تایید و بعد رد صلاحیت می شوند چیست؟ گفت: علت آن ارایه مستندات جدید به شورای نگهبان است. ممکن است فردی حکم قضایی داشته بعدا منع آن برداشته شده است. یا برعکس آن هم صادق است ممکن است فردی تایید شده باشد ولی در مراحل بعد رد صلاحیت شود. این روال طبیعی و قانونی است و به حقوق مردم برمی‌گردد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: همه دستگاه‌ها باید به این موضوع توجه کنند. ما هم در شورای نگهبان از ابتدای سال تاکنون چندین جلسه درباره انتخابات برگزار کردیم و اشکالات انتخابات در دوره‌های قبل را بررسی کردیم. دستگاه‌های مختلف باید برای انتخابات پرشور، سالم و رقابتی تمهیدات لازم را فراهم کنند. دسترسی عموم مردم به شعب اخذ رأی اهمیت زیادی دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی درباره تعامل شورای نگهبان با قوه قضاییه گفت: بخشی از تعامل ما با قوه قضاییه در زمان انتخابات است. امسال در انتخابات همکاری ما با قوه قضاییه به بهترین وجه صورت می گیرد. در یکسال گذشته همکاری ما در حوزه مصوبات در حد ارتباطات کارشناسی بوده و بهره مند بودیم و استقبال می‌کنیم‌. ما با دیوان عدالت اداری ارتباط نزدیکی داریم و یکی از افتخارات قانون اساسی ما این است که هر شهروندی که نسبت به هر مصوبه ای ادعا دارد که خلاف قانون است می تواند به مرجع دیوان عدالت مراجعه کند و دیوان عدالت هم آن را به شورا ارسال می کند و شورای نگهبان هم وقت می گذارند و نتیجه بررسی را به دیوان عدالت اداری ارسال می کند لذا ما ارتباط خوبی با قوه قضاییه داریم.

وی درباره نتایج اولین نشست وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص انتخابات آنده گفت: ما در انتهای امسال دو انتخابات مجلس و مجلس خبرگان را داریم و از ابتدای امسال جلسات متعدد برگزار کردیم و میزبان بودیم در جلسه اخیر دستگاه‌های مرتبط با انتخابات را جمع کردیم و ما در این جلسات برهمکاری بر انتخایات سالم و پرشور و رقابتی تاکید کردیم و تاکید این بود مبنا قانون باشد. قرار شد برای هماهنگی‌ها این جلسات ادامه داشته باشد. در جلسه اخیر در خصوص راهبردهای رهبری و اصلاح قانون انتخابات و استعفاها و پاسخ به استعلامات نسبت به بررسی صلاحیت‌ها بحث شد. همچنین نسبت به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی تاکید شد و این قانون بهمن ۹۸ به تصویب رسید ولی چون نزدیک زمان بررسی انتخابات بود عملا فرصت اجرا پیدا نکرد و قرار شد شرایط را برای اجرای این قانون در انتخابات آتی فراهم کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر عینی‌تر شدن فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات گفت: بخشی از عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات به عینی‌تر شدن شرایط کاندیداها برمی‌گردد که مستلزم اصلاح قانون است. به طور مثال می‌توان برخی از عناوین کلی را به عناوین جزئی تغییر داد. بخشی هم به اصلاح ساز و کارها برمی‌گردد. پیش‌بینی فرآیند پیش ثبت‌نام را می‌توان در این راستا دانست. این موضوع که در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس نیز آمده با ابهام شورای نگهبان روبرو نشده و در صورت تبدیل این مصوبه به قانون، در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی موصوع پیش ثبت نام ها اجرایی خواهد شد.

وی افزود: همه دستگاه های مرتبط با انتخابات باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنند. دسترسی آسان مردم به شعب اخذ رای و ارتباط خوب سامانه های الکترونیکی برای معطل نشدن مردم از جمله مواردی است که زیرساخت‌های آن باید فراهم شود.

وی درباره تعطیلی شنبه‌ها و اینکه آیا از نظر شما مغایر اصل ۱۷ قانون اساسی است یا خیر؟ گفت: بحث‌های مختلفی در این رابطه شده است و اجازه دهید ببینیم مجلس چه چیزی را تصویب می‌کند و در صورت تصویب در مجلس ما هم در شورا آن را بررسی می کنیم و هنوز بحثی در این زمینه نشده است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.