۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 2 May , 2024
شناسه خبر : 26142
  پرینتخانه » ادبیات و کتاب تاریخ انتشار : 06 آوریل 2024 - 15:00 |

تنها برنده جایگزین نوبل ادبیات درگذشت

تنها برنده جایگزین نوبل ادبیات درگذشت نویسنده اهل گوادلوپ، که درباره استعمار و برده‌داری می‌نوشت، در سن ۹۰ سالگی در جنوب فرانسه درگذشت. به گزارش مشهدنیوز، ماریز کنده (به فرانسوی Maryse Condé ) نویسنده‌ای که درباره استعمار و برده‌داری می‌نوشت، در ۹۰ سالگی درگذشت. این نویسنده سیاه‌پوست در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب تنها جایزه جایگزین […]

تنها برنده جایگزین نوبل ادبیات درگذشت

تنها برنده جایگزین نوبل ادبیات درگذشت

نویسنده اهل گوادلوپ، که درباره استعمار و برده‌داری می‌نوشت، در سن ۹۰ سالگی در جنوب فرانسه درگذشت.

به گزارش مشهدنیوز، ماریز کنده (به فرانسوی Maryse Condé ) نویسنده‌ای که درباره استعمار و برده‌داری می‌نوشت، در ۹۰ سالگی درگذشت.

این نویسنده سیاه‌پوست در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب تنها جایزه جایگزین نوبل ادبیات شده بود.

کنده با داستان حماسی پرفروش خود در سال ۱۹۸۴ با نام سگو و دنباله آن یعنی فرزندان سگو، که زندگی یک خانواده در دربار سلطنتی مالی را در طول چندین نسل به تصویر می‌کشید، مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت.

این نویسنده پس از آن به تدریس ادبیات در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، چندین دانشگاه دیگر ایالات متحده و دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد.

از کنده آثاری چون من، تیتوبا: جادوگر سیاه سالم و کریول زیبا به یادگار مانده است.

این نویسنده در سال ۲۰۰۱ با دریافت نشان هنر و ادب فرانسه مورد تقدیر قرار گرفت.

جایزه جایگزین نوبل ادبیات کهدر سال ۲۰۱۸ در پی عدم برگزاری جایزه اصلی برگزار شد در نهایت به «ماریز کُنده» نویسنده فرانسوی رسید. پس از این که بنیاد آلفرد نوبل سوئدی نوبل تصمیم گرفت ، به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد (مرجع انتخاب برنده نوبل ادبیات) برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر ، جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند؛ عده‌ای از چهره‌های شاخص فرهنگی سوئد دست به کار شدند و جایزه‌ای را به عنوان جایگزین نوبل به راه انداختند تا جای خالی نوبل اصلی ادبیات را در سال جاری میلادی پر کنند.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.