۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 23926
  پرینتخانه » آخرین اخبار, تیتر یک, سیاست داخلی تاریخ انتشار : 05 فوریه 2024 - 18:47 |
/بسته اخبار انتخاباتی ۱۶ بهمن/

جاخالی جبهه اصلاحات از ارائه لیست در تهران/ انصراف شورای وحدت از وحدت

لیست ندادن جبهه اصلاحات در تهران، قصد شورای وحدت اصولگرایان برای معرفی کاندیدای مستقل و پخش مناظره‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده از جمله اخبار انتخاباتی امروز -دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲- بودند. به گزارش مشهدنیوز ،  جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات  درباره رویکرد انتخاباتی این جبهه اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و به استناد […]

جاخالی جبهه اصلاحات از ارائه لیست در تهران/ انصراف شورای وحدت از وحدت

لیست ندادن جبهه اصلاحات در تهران، قصد شورای وحدت اصولگرایان برای معرفی کاندیدای مستقل و پخش مناظره‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده از جمله اخبار انتخاباتی امروز -دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲- بودند.

به گزارش مشهدنیوز ،  جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات  درباره رویکرد انتخاباتی این جبهه اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات در تاریخ ۱۵ بهمن، امکان ارائه لیست توسط جبهه اصلاحات در تهران وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: جبهه اصلاحات استان‌ها بر اساس راهبرد انتخاباتی جبهه تصمیم خواهند گرفت.

انصراف شورای وحدت اصولگرایان از وحدت با دیگران

از سوی دیگر امروز شورای وحدت اصولگرایان اعلام کرد که این تشکل سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاندیدای مستقل معرفی خواهد کرد و شورای وحدت قصد ائتلاف با هیچ جریانی را در انتخابات مجلس دوازدهم ندارد.

همچنین منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از انتخاب و معرفی دست‌کم هفت نفر از زنان در لیست این تشکل سیاسی اصولگرا خبر داد و بیان کرد: با بانوان نامزد نمایندگی در حوزه انتخابیه تهران مصاحبه جهت بررسی و ارزیابی آن‌ها صورت می‌گیرد. در حوزه انتخابیه تهران از حدود ۳۰ نفر که متقاضی حمایت شورای وحدت هستند در دو گروه ۱۵ نفره در روز سه‌شنبه ۱۷بهمن دعوت به مصاحبه به عمل می‌آید تا پس از بررسی توانمندی ها و سوابق و دیدگاه‌های آن‌ها نهایتا افراد مورد نظر در لیست شورای وحدت گنجانده شوند.

از طرفی امروز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) به مناسبت انتخابات مجلس دوازدهم بیانیه‌ای تحلیلی صادر و مواضع خود را درباره این رخداد بیان کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، که مجمعی است برآمده از نمایندگان احزاب و تشکل‌های انقلابی و فعالان سیاسی، از سال ۹۶ که کار خود را آغاز کرده سعی کرده است با پدید آوردن زمینه‌ای برای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلابی به برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا و تشکیل مجلسی انقلابی و کارآمد که مخصوصاً مورد نظر رهبر معظم انقلاب بوده است کمک کند. برخلاف نظر کسانی که فقط بر افزایش مشارکت تأکید می‌کنند، تأکید ما هم افزایش مشارکت و هم شکل گرفتن مجلسی انقلابی و متخصص و راهگشا و کارگشاست.».

امروز عبدالله مرادی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب  با بیان اینکه ماده ۸ قانون انتخابات صراحت دارد که فقط احزاب و جبهه‌های قانونی می‌توانند برای انتخابات فهرست و لیست بدهند، یادآور شد: ۱۰۰ حزب و ۱۹ جبهه سیاسی می‌توانند برای انتخابات لیست ارائ کنند.

دیشب هم محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به تایید صلاحیت ۷۷۱ داوطلب جدید از سوی شورای نگهبان، گفت: مجموع داوطلبان تتاید صلاحیت‌شده تا امروز به ۱۴ هزار و ۳۸ نفر رسید.

امروز همچنین غلامرضا نوری معاون فضای مجازی صداوسیما درباره سامانه آرا در تلوبیون و اینکه چطور نامزدهای انتخابات مجلس با آن تبلیغ کنند، توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته نوری، بیش از ۱۴ هزار نامزد انتخابات مجلس وجود دارد که برای هر یک از آنها یک صفحه اختصاصی در تلوبیون ایجاد می‌شود و می‌توانند تا ۱۰ ساعت ویدئو در آن بارگذاری کنند و یک شبکه اینترنتی داشته باشند.از جمله اینکه می‌توانند حضورشان و هوادارانشان را در این شبکه بارگذاری کنند یا حتی اخباری درباره آنها منتشر شده را می‌توانند در این سامانه بارگذاری کنند.

معاون فضای مجازی صداوسیما درباره سامانه آرا که چه امکانی برای نامزدها ایجاد می‌کند و به طور کلی چه کاربردی دارد، یادآور شد: می‌توان گفت همه تبلیغات آن نامزد در فضای مجازی و حتی محتواهایی که در شبکه ۲۰۰ گانه رسانه ملی منتشر می‌کند را یک جا تجمیع می‌کند.

انتخابات در دیگر رسانه‌ها؛ پخش مناظره‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده

امروز پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در گفت‌وگویی از برگزاری مناظره‌های رادیو-تلویزیونی برای انتخابات در حوزه‌های مختلف به صورت ضبط شده خبر داد و گفت: مناظره‌ها شامل برخی سوالات عمومی و عمدتا مربوط به همان حوزه انتخابیه خواهد بود و نامزدها می‌توانند راهکارهای مورد نظر خود را برای حل مسائل حوزه انتخابیه خود و همچنین مسائل کلانی که به عهده نماینده مجلس است، مطرح کنند.

امروز شهاب‌الدین صدر رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در تهران با اشاره به سیاست معرفی کاندیداهای مستقل از سوی این شورا اظهار کرد: در تمام استان‌های کشور، شورای وحدت استان‌ها تشکیل شده و در ذیل آن، پارلمان استانی شورای وحدت نیز شکل گرفته است. هفته گذشته سمینار رؤسای شورای وحدت استان‌های کشور و رؤسای ستادهای استانی در تهران برگزار شد که تقریباً همه رؤسای ستادهای استان‌ها حضور داشتند. در حال حاضر هم در حال برنامه‌ریزی برای معرفی نامزدهای شورای وحدت جهت حمایت از آن‌ها هستیم.

صدر با بیان اینکه شرایط ارائه لیست در استان‌ها متفاوت است، افزود: در استان‌ها ممکن است برخی نامزدهای ما و شورای ائتلاف مشترک باشند اما اساساً در حال آماده‌سازی لیست مستقل خود هستیم؛ البته اگر این نامزدها با گروه‌های سیاسی و انقلابی دیگر مشترک باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

همچنین محمد علی رضایی خراسانی رئیس شورای وحدت استان تهران و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی اظهار کرد: تا زمانی که نزدیک اسفند شویم، نمی‌توان با قطعیت گفت. زیرا کسی اعلام نکرده به صورت مستقل لیست می‌دهد. همه به صورت مستقل در حال فعالیت هستند اما درباره کاندیدا و لیست مستقل کسی صحبتی نکرده است. آقایان در حال صحبت و رایزنی هستند تا به یک لیست واحد برسند.

شاهرخ رامین دبیر کل حزب اسلامی قانون هم در یک نشست خبری درباره ترکیب آینده مجلس گفت: پیش‌بینی من از نمایندگان، ترکیبی از حضور جوانان و باتجربه‌ها است که تکثر مختلف از جریان‌های سیاسی را خواهیم داشت. امکان تشکیل یک فراکسیون اکثریت در مجلس کم است مگر آنکه احزاب و جریان‌های همسو با هم ائتلاف کنند. اگر قبل از انتخابات ائتلاف‌ها صورت نگیرد، در داخل مجلس از طریق ائتلاف‌ها به نتیجه خواهد رسید و از لحاظ اقتصادی و سیاسی ترکیب مجلس آینده متفاوت‌تر از مجلس فعلی خواهد بود.

امروز همچنین گفت‌وگویی از محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب منتشر شد که وی در آن درباره تعامل‌های انتخاباتی با عقلای اصولگرا و عدم ارائه لیست در انتخابات توضیحاتی ارائه کرد. رهامی در این گفت‌وگو عنوان کرد: فعلا به صورتی که بشود لیستی از اعتدالیون و اصلاح‌طلب‌های معتدل تهیه شود، فراهم نیست. فعلا فقط بعضی دوستان که با آقای روحانی یا آقای لاریجانی مرتبط هستند و تعدادی از احزاب که در جبهه اصلاحات هم حضور دارند در این خصوص فعالیت‌هایی دارند. اما در کل فعلا یک نتیجه قطعی که ما را به یک لیست برساند وجود ندارد.

روزنامه‌های امروز از جمله روزنامه‌های اصولگرای «کیهان» با تیتر «با تایید بیش از ۷۵۰ داوطلب دیگر تعداد نامزدهای مجلس از ۱۴ هزار نفر گذشت»،  «جوان» با تیتر «پشیمانی تحریم‌کنندگان انتخابات»، «خراسان» با تیتر «ماموریت مهم لیدرهای سیاسی» و یادداشتی با عنوان «اگر نمی‌خواهید رای بدهید این یادداشت را بخوانید» به قلم سعید برند معاون سردبیر این روزنامه، «قدس» با تیتر «ضرورت فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات حداکثری»، «وطن امروز» با تیتر «رقابت ۱۳ هزار و ۹۵۰ کاندیدای مجلس»، «صبح نو» با تیتر «ائتلاف برای کارآمدی» درباره جلسه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، «شهروند» وابسته به هلال احمر با تیتر «۵۰ نفر برای هر کرسی نمایندگی رقابت می‌کنند»، «ایران» وابسته به دولت با تیتر «تعداد داوطلبان تایید صلاحیت‌شده انتخابات مجلس به ۱۴ هزار نفر رسید» و «همشهری» وابسته به شهرداری تهران با تیتر «انتخابات همایونی» درباره جایگاه رای مردم در دوران پهلوی در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

همچنین روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرای «هم‌میهن» با تیتر «کدام نظرسنجی؟» در واکنش به اظهارات وزیر کشور درباره صعود نرخ مشارکت در انتخابات، «آرمان امروز» با سه تیتر «استراتژی جریان‌های حاضر در انتخابات»، «اصولگرایان وارد بن‌بست سیاسی می‌شوند» و «برای ارائه لیست منتظر شورای نگهبان هستیم» به نقل از محمد باقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، «آرمان ملی» با تیتر «همبستگی ملی و مشارکت انتخاباتی»، «آفتاب یزد» با تیتر «رقابت ما باید باعث افزایش مشارکت شود نه ریزش آن» به نقل از محمد باقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم، «شرق» با تیتر «رفتار رادیکال دیگر جواب نمی‌دهد» در گفت‌وگو با علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب، «ستاره صبح» با تیتر «ظاهر انتخابات برای عده‌ای مهمتر از باطن آن است» به نقل از حسین علایی و «سازندگی» ارگان حزب کارگزاران با تیتر «رقابت محدود، محدودیت رقابت» درباره راهبرد انتخاباتی حزب کارگزاران و چگونگی احیای نهاد انتخابات در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

اما در روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان مانند «رسالت»، «فرهیختگان» و «جام جم» متعلق به صداوسیما و روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مثل «اعتماد»، «ابتکار»، «جمهوری اسلامی» و «مردم‌سالاری» ارگان حزب مردم‌سالاری اثری از انتخابات در صفحه اول دیده نمی‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.