۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Monday, 29 April , 2024
شناسه خبر : 25937
  پرینتخانه » کشتی تاریخ انتشار : 02 آوریل 2024 - 14:15 |
اوج هیجان در وزن 86 کیلوگرم

حسن یزدانی یا کامران قاسمپور!

اوج هیجان در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی یا کامران قاسمپور! سال المپيك براى ورزش ايران بيش از هر رشته‌اى در كشتى خلاصه مى‌شود، جايى كه دنيا چشم انتظار هفتمين رويارويى يل جويبار و ديويد تيلور آمريكايى است. به گزارش مشهدنیوز، كشتى در مجموع دو رشته آزاد و فرنگى كسب ٣٨ مدال از ٧٦ نشان المپيك […]

حسن یزدانی یا کامران قاسمپور!

اوج هیجان در وزن 86 کیلوگرم

حسن یزدانی یا کامران قاسمپور!

سال المپيك براى ورزش ايران بيش از هر رشته‌اى در كشتى خلاصه مى‌شود، جايى كه دنيا چشم انتظار هفتمين رويارويى يل جويبار و ديويد تيلور آمريكايى است.

به گزارش مشهدنیوز، كشتى در مجموع دو رشته آزاد و فرنگى كسب ٣٨ مدال از ٧٦ نشان المپيك ورزش ايران را در ٣٢ دوره تابستانى گذشته به نام خود نوشته است كه سهم كشتى آزاد هفت طلا، ١٤ نقره و ١٧ برنز بوده، درحالي‌كه كشتى فرنگى نيز توانسته چهار طلا، يك نقره و چهار برنز كسب كند، بدين ترتيب وقتى وزنه‌بردارى كشورمان كه با ٩ طلاى المپيك از منظر مرغوبيت مدال در صدر قرار دارد به كما رفته، كاراته در المپيك نيست، تيراندازى افت فاحشى را تجربه مى‌كند و تكواندو هم جوان شده، باز به مانند سنت هميشگى همه چيز براى سى و سومين دوره بازي‌هاى المپيك در كشتى به عنوان ورزش ملى و اول خلاصه مى‌شود و بس.

“ورزش سه” به دليل اهميت بازي‌هاى المپيك سى و سوم يا همان ٢٠٢٤ به ميزبانى پاريس كه در تابستان سال جارى از پنجم مرداد آغاز خواهد شد، با توجه به جايگاه و محبوبيت كشتى آزاد و فرنگى نزد علاقه‌مندان ورزش بررسى جامعى در اين رشته داشته تا هم به شايعات و حرف‌هاى درگوشى پايان داده شود و هم نقشه راه كشتى براى المپيك به بهترين شكل براى طرفداران ترسيم شود.

•كشتى به دنبال پنج سهميه باقى‌مانده المپيك

كشتى آزاد و فرنگى در بازي‌هاى المپيك برعكس رقابت‌هاى قهرمانى جهان كه هر رشته در ١٠ وزن برگزار مى‌شود، شش وزن دارد؛ يعنى ١٢ طلا براى دو رشته آزاد و فرنگى مردان و البته شش وزن كشتى آزاد زنان كه ايران فعاليتى در آن ندارد.

وزن‌هاى المپيكى آزاد ٥٧، ٦٥، ٧٤، ٨٦، ٩٧ و ١٢٥ است و فرنگى نيز 60، ٦٧، ٧٧، ٨٧، ٩٧ و ١٣٠ كه كشتى كشورمان هنوز سهميه‌هاى ٥٧، ٧٤ و ٩٧ كيلوگرم آزاد و ٧٧ و ٨٧ كيلوگرم فرنگى را به دست نياورده و دو فرصت براى كسب سهميه المپيك باقى مانده است.

اول، فرصت آسيايى در بيشكك قرقيزستان و ديگرى آخرين فرصت در تركيه كه به اصطلاح جهانى محسوب مى‌شود.

حسن یزدانی یا کامران قاسمپور!

•اين پنج تن در قرقيزستان، عليرضا سرلك در تركيه

محسن كاوه، سرمربى تيم ملى كشتى آزاد، براى رقابت‌هاى كسب رقابت‌هاى سهميه آسيايى المپيك كه ٣١ فروردين ١٤٠٣ در بيشكك قرقيزستان برگزار خواهد شد، سه كشتى‌گير كشورمان كه در تركيب تيم اعزامى به قهرمانى آسيا قرار نگرفته‌اند را انتخاب كرده است.

قهرمانى كشتى و آزاد ٢٠٢٤ آسيا هم در همين شهر بيشكك در تاريخ ٢٣ و ٢٤ فروردين در ١٠ وزن انجام خواهد شد.

براى كشتى آزاد احمد محمدجوان در ٥٧ كيلو، يونس امامى در ٧٤ و اميرعلى آذرپيرا در ٩٧ به رقابت‌هاى كسب سهميه آسيايى مى‌روند كه اگر هر كدام بتوانند سهميه را كسب كنند راهى المپيك مى‌شوند.

در ٥٧ كيلو اگر احمد محمدجوان سهميه كسب نكند، آن وقت عليرضا سرلك ١٧ ارديبهشت عازم رقابت‌هاى تركيه و بخش جهانى سهميه المپيك خواهد شد كه در صورت كسب سهميه او مسافر ٢٠٢٤ پاريس نام خواهد گرفت.

1745714

در قرقيزستان فقط فيناليست‌ها به المپيك مى‌روند، اما در تركيه سه نفر اول كه يك كشتى بين سوم‌هاى مشترك برگزار خواهد شد.

اما براى كشتى فرنگى داستان فرق دارد، امين كاويانى‌نژاد در ٧٧ كيلو و عليرضا مهمدى در ٨٧ كيلو روز دوم ارديبهشت ١٤٠٣ براى كسب سهميه المپيك روى تشك شهر بيشكك خواهند جنگيد.

اگر سهميه كسب كنند راهى المپيك مى‌شوند و اگر كار به آخرين آوردگاه كسب سهميه المپيك در تركيه بكشد، كادر فنى و در راس آن دكتر حسن رنگرز نظرات از پيش برنامه‌ريزى شده را اعلام مى‌كند كه فعلا در نزد ورزش سه به امانت مسكوت خواهد ماند.

•امير ده‌بزرگى طلا بگيرد، مى‌رود پاريس اما…

امير ده‌بزرگى كشتى گير ٦٠ كيلوگرمى فرنگى كشورمان كه در اين وزن پيش از اين سهميه المپيك كسب شده، اگر در قهرمانى آسيا صاحب مدال طلا شود راهى پاريس و بازي‌هاى ٢٠٢٤ مى شود اما سعيد اسماعيلى در ٦٧ كيلو با كسب مدال طلا بايد براى رسيدن به پاريس به مصاف محمدرضا گرايى برود.

وضعيت وزن‌هاى ٩٧ و ١٣٠ هم كاملا مشخص است. مسافران المپيك محمدهادى ساروى و امين ميرزازاده هستند حال با كسب هر رنگ مدالى در قهرمانى آسيا.

2006306

•هادى وفايى‌پور طلا بگيرد در چرخه مى‌ماند

در وزن ٨٦ كيلو آزاد كه بخاطر حضور حسن يزدانى كاپيتان تيم ملى اميد مدال حتمى در المپيك محسوب مى‌شود، همه چيز براى هادى وفايى‌پور بستگى به رنگ مدال و كسب طلاى قهرمانى آسيا در بيشكك دارد.

اگر هادى وفايى‌پور مدال طلاى آسيا را به گردن آويزد در چرخه انتخابى المپيك باقى خواهد ماند و آنوقت بايد در كنار حسن يزدانى به تورنمنت بين المللى اعزام شود كه حتى شايد در آن رقابت كه در ادامه مطلب جزئياتش را خواهيد خواند مسابقه مستقيمى هم بين هادى و يل جويبار بر اساس قرعه يا برد و باخت رقابت‌ها شكل نگيرد.

2006307

•شايعه‌اى كه شايد يك درصد محقق شود
كامران مقابل حسن براى سر شاخ شدن با تيلور

حسن يزدانى كاپيتان تيم ملى و دارنده ٩ مدال المپيك و جهان از ارديبهشت روى تشك ظاهر مى‌شود و فشار سرشاخ شدن و مرور سنگين فنون كشتى در تابستان به اوج خود خواهد رسيد.

وضعيت كتف جراحى شده حسن يزدانى مطلوب است و تمرينات فيزيوتراپى در كنار كار با وزنه به بهترين شكل ممكن پيش مى‌رود.

حسن یزدانی یا کامران قاسمپور!

يل جويبار بدون عجله با وسواس و دقت كارها و بازتوانى پس از جراحى را سپرى مى‌كند و در اوج روحيه به پاريس، فينال المپيك، كسب مدال طلا و هفتمين رويارويى با ديويد تيلور مى‌انديشد.

احتمال رويارويى كامران قاسمپور با حسن يزدانى براى رسيدن به المپيك تنها يك درصد است و البته برگشت كامران به ٨٦ كيوگرم نيز شايعه نيست، اما داستانش با آن چيزى كه تا كنون بر اساس گمانه‌زنى منتشر شده كاملا متفاوت است.

•كامران آنترناتيو است، اگر كتف حسن جواب ندهد

محسن كاوه هوش بالايى به خرج داده است او به شدت به حسن يزدانى اميدوار است و قدر كاپيتان پرافتخار خود را مى‌داند.

حرمت حسن يزدانى براى سرمربى كاربلد تيمى ملى بسيار بالاست، اما براى جايگاه كشتى آزاد ايران در جهان و المپيك كامران قاسمپور را در آب نمك خوابانده است، براى تنها درصد احتمالى كه حتى شايد اتفاق نيفتند.

کامران قاسمپور

اگر يل جويبار و كشتى ايران در فشار تمرينات با مشكلى روبرو نشود و كتف او بعد از عمل جراحى جواب دهد، هيچ انتخابى يا رويارويى‌ای بين حسن يزدانى و كامران قاسمپور براى المپيك شكل نمى‌گيرد.

•كاوه، سركیسيان را از كيسه تجربه بيرون آورد

حسن يزدانى بايد قبل از المپيك به تورنمنتى خارجى اعزام شود و براى اينكه تحت فشار غير اصولى قرار نگيرد محسن كاوه همه چيز را حرفه‌اى برنامه‌ريزى كرده است.

تورنمنت سركیسيان ارمنستان در اواخر خرداد ١٤٠٣ جايى است كه به عنوان آخرين تورنمنت بين المللى موجود قبل از المپيك محسن كاوه آن را پيدا كرده تا حسن يزدانى در آن روى تشك برود.

حسن یزدانی

درخشش حسن يزدانى در ماه خرداد به ويژه در آخر آن و تورنمنت سركیسيان ارمنستان كار را تمام خواهد كرد و شاهد هفتمين مبارزه يل جويبار با ديويد تيلور اين بار در پاريس و المپيك سى و سوم خواهيم بود.

هادى وفايى‌پور در صورت قهرمانى آسيا با حسن يزدانى به اين تورنمنت بين المللى اعزام مى‌شود و اگر طلاى قرقيزستان را نگيرد هيچ.

•كامران تا المپيك تمرين مى‌كند و اين حرفه‌اي است

به هر حال كامران قاسمپور نه در قهرمانى ٢٠٢٣ جهان، نه بازي‌هاى آسيايى هانگژو، نه قهرمانى كشور، نه در قهرمانى ٢٠٢٤ آسيا حضور نداشته و ندارد، اما مى‌تواند اگر معادلات به هر دليل بهم خورد و يك درصد كتف حسن شرايطى غيرقابل پيش‌بينى را رقم زد، با توجه به توانايى‌هاى بسيار بالا حكم آلترناتيو داشته باشد يا به كار بردن عقلى سليم از سوى محسن كاوه براى از دست نرفتن مدال ٨٦ كيلوگرم المپيك ٢٠٢٤.

با بازگشت يل جويبار و كاپيتان تيم ملى به روى تشك همه چيز مشخص مى‌شود و تا اينجاى كار هيچ سدى جلودار حسن يزدانى نيست.

✍🏻 پوريا تابان

کامران قاسمپور
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.