- شوخی منشوری جواد خیابانی با سهراب سپهری!
- جنجال اظهارات نبویان روی آنتن زنده صداوسیما/ برکناری یک مدیر صدا و سیما و پیگرد قضایی نبویان در پی اظهارات جنجالی
- نمایش درخت گیلاس و پیوند داستان نمایش با مفاهیم عاشورا
- خبرنگاران و عکاسان ورزشی در اسارت تصمیمات فدراسیون فوتبال
- موسیقی بدو بدو، عرفان طهماسبی و جام جهانی
- رویکرد جدید پزشکیان در برابر صداوسیما/ از گلایه تا خط و نشان!
دفاع از ایران
دفاع از ایران گروهی که در عرصه نظامی جلودار هستند، آنان که در عرصههایی همچون نظم، امنیت و آرامش شهرها نقش ایفا میکنند، کسانی که مایحتاج روزمره مردم را تامین میکنند، آنها که خدمات ارائه میدهند، همه اینها یک طرح بزرگ را دنبال میکند: «دفاع از ایران ». به گزارش مشهدنیوز به نقل از ایرنا، این روزها […]
دفاع از ایران
گروهی که در عرصه نظامی جلودار هستند، آنان که در عرصههایی همچون نظم، امنیت و آرامش شهرها نقش ایفا میکنند، کسانی که مایحتاج روزمره مردم را تامین میکنند، آنها که خدمات ارائه میدهند، همه اینها یک طرح بزرگ را دنبال میکند: «دفاع از ایران ».
به گزارش مشهدنیوز به نقل از ایرنا، این روزها هرکسی در نقش خودش از ایران عزیز دفاع میکند، بسیاری از این نقشها چیزی نیست جز ادامه سرافرازانه زندگی جاری. گروهی از اینان در عرصه دفاع نظامی جلودار هستند. گروهی دیگر در عرصههایی همچون نظم، امنیت و آرامش شهرها نقش ایفا میکنند. گروه دیگر کسانی که مایحتاج روزمره مردم را تامین میکنند، مثل نانوا، بقال، میوهفروش، قناد، عطار و قصاب. گروه دیگر آنها که خدمات ارائه میدهند، از کادر درمان، پزشکان، پرستاران و اورژانس و آتشنشانی گرفته تا سلمانی، جگرکی، آبمیوهفروشی، قهوهخانه و کافه محل ما که تا پاسی از شب هم مشغول کارند.
کسانی که در عرصه فرهنگ، خبر و اطلاعرسانی فعالیت میکنند، با دوربین، قلم، ضبط صوتهای جدید و گوشیهای هوشمند سروکار دارند؛ همچون عکاسان و خبرنگاران ایسنا که دیشب مهمان آنها بودم و در شرایطی دشوار و خطرناک، داوطلبانه به کشور خدمت میکردند. حتی آنان که بچههای کوچک و بزرگ و بیماران و کهنسالان را برداشتند و به نقطههای دیگری رفتند همه اینها یک طرح بزرگ را دنبال میکند: «دفاع از ایران ».
اکنون که این را مینویسم یاد چند خاطره افتادم، نخست از پزشکان خودم، استاد ۸۰ ساله برجسته دانشگاه تهران، سیدحسین میرمجلسی، متخصص بیماریهای داخلی و همچنین دکتر ناصر موثقی، متخصص برجسته قلب و عروق که هر ساله برای دیدن فرزندان خود سفری به خارج از ایران دارند، امسال هم رفتند و در اوج تنشها و مخاطرات جنگ همچون گذشته به رغم اصرار برای ماندن، به ایران بازگشتند.
خاطره دیگرم از خانم ژاله آموزگار است، که خود از ایشان شنیدم. او برایم گفت که یکی از افرادی که سنگهای زیادی جلوی پای او میانداخت و سخنان ناشایستی دربارهاش میگفت، به حدی که خانم آموزگار از شدت فشار روحی به گریه میافتاد، شهید شد. ایشان میگفت وقتی که خبر شهادتش را در دفاع از ایران در تهاجم بعثیها شنیدم، بیاختیار زارزار گریستم،
اطرافیان شماتت میکردند که این همان فردی است که برای شما موانع زیادی ایجاد کرده بود، و مگر تو فلورانس نایتینگل(بانوی فانوس به دست که در زمان جنگ، از سربازها با روشی جدید مراقبت و پرستاری کرد)هستی که برای همه دلسوزی میکنی؟ و من گفتم آری. برای هر کسی که از ایران دفاع میکند، احترام بسیار قائلم. ایران وطن ما است.
و حالا …
و حالا که در این روزها هستیم دفاع از ایران به شکل متنوعتری در جریان است همه آنها که چراغ زندگی جاری را روشن نگه میدارند، قابل احترام اند. و من به یاد میآورم که در سال ۱۳۷۰ در نخستین مراسم روز تاجیکستان در ایران سخنران همتای من این شعر را خواند: چو ایران نباشد تن من مباد… سالن پر از شور و هیجان شد و سپس در دیداری با رهبر معظم ضمن معرفی اعضای هیات، این واقعه را نقل کردم، رهبر شهید ایران به آنان خوشامد گفت، و آنها را هم به پاسداشت پایدار و پیوسته از زبان و ادبیات فارسی فراخواند و ادامه داد «زبان فارسی خط خودش را دارد»؛
این تاکید باعث شد در سالهای بعد غرفه کوچک آن کشور به سالن مستقل بزرگی در نمایشگاه کتاب تهران ارتقا یابد و هزاران کتاب فارسی از ایران به کتابخانههای عمومی و تخصصی آن کشور فرستاده شود و دانشمندان و پژوهشگران دو کشور بایکدیگر در ارتباط گسترده باشند. زنده یاد حسن انوشه دانشنامه زبان و ادب فارسی در تاجیکستان را با کمک پژوهشگران و نویسندگان تاجیک آغاز کند و به سرانجام برساند. اثری که با حضور ایرانیان و تاجیکان در پایتخت هر دو کشور رونمایی شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که الگویی برای سایر کشورها گردید و تا نه جلد ادامه یافت.
از همه ارزشمندتر آنکه در رقابت میان زبانهای فارسی، روسی و انگلیسی؛ زبان سرزمینهای ما به عنوان زبان رسمی در آن کشور برگزیده شود. از ایران به شکلهای متنوع و متفاوت میتوان دفاع کرد، با برپاداشتن و احترام به نمادهای تاریخی آن، فرهنگ و زبان و زندگی روزمره آن، شعر و ادبیات آن، و با زنده نگاه داشتن جریان زندگی در هرگوشه و کنار ایران. این کاری است که ایرانیان امروز در وضع کنونی این مرز و بوم انجام میدهند:
که ایران چو باغی است خرم بهار/شکفته همیشه گل کامگار…
مبادا که دیوار آن بفکنی/دل و پشت ایرانیان بشکنی
کزان پس بود غارت و تاختن/ خروش سواران و کین آختن
زن و کودک و بوم ایرانیان/ به اندیشهٔ بد منه در میان…
بدان رزم، یزدان مرا یار بود/ سپاه جهان نزد من خوار بود…
دریغست ایران که ویران شود/ کنام پلنگان و شیران شود…
چو ایران نباشد تن من مباد/ در این بوم و بر زنده یک تن مباد…
پژوهشگر فرهنگی، وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی
آسیب زایی بلاگرها اینبار روی آوار جنگ!
آسیب زایی بلاگرها اینبار روی آوار جنگ! شش روز از آغاز جنگ میگذرد و شهرها زیر موج بمب و موشک آسیب دیدهاند. دشمن حتی بیمارستان را هم هدف قرار داده و خانوادههایی را داغدار کرده است. اما در چنین شرایطی برخی بلاگرها دست از کار نکشیده و با حضور در اماکن تخریبشده تولید محتوا میکنند؛ […]
ایران , جنگ ایران , حمله آمریکا و اسرائیل به ایران
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.






