۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 24387
  پرینتخانه » آخرین اخبار, تیتر یک, سیاست داخلی, سیاسی تاریخ انتشار : 19 فوریه 2024 - 21:04 |
بسته اخبار انتخاباتی ۳۰ بهمن

رقابت بین دو لیست برای مجلس شورای اسلامی

در تهران برای مجلس دو لیست اصلی وجود خواهد داشت که رقابت بین آن‌ها شکل می‌گیرد؛ لیست شانا و اُمناء. البته در پایان باز هم به این نکته تاکید می‌کنیم که این وضعیت را افرادی که به عنوان چهره‌های احتمالی در ۹ دی معرفی شده‌اند
رقابت بین دو لیست برای مجلس شورای اسلامی

رقابت بین دو لیست برای مجلس شورای اسلامی

 

تشکر معاون رئیسی از ۴ حزب اصلاح‌طلب، احتمال رقابت بین دو لیست اصولگرای شانا و اُمناء و تایید وجود لیست‌های مختلف در جریان اصولگرا، تکمیل لیست انتخاباتی علی مطهری با عنوان صدای ملت و حضور ۴ فقیه  شورای نگهبان در رقابت خبرگان از جمله اخبار انتخاباتی امروز -دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲- بود.

به گزارش مشهدنیوز،  سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم از اقدام برخی احزاب اصلاح‌طلب مثل کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه و ۱۱۰ نفری که در بیانیه‌ای مردم را به حضور در انتخابات دعوت کرده و درصدد معرفی فهرست نامزدهای انتخاباتی هستند، تشکر کرد و این حرکت را  یک گام مفید دانست و ابراز امیدواری کرد: سایر احزاب و افراد وابسته به این جریان هم نگاه افراطی را کنار گذاشته و با تن دادن به چارچوب های قانونی و مردم سالاری در مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور و صحنه دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام نقش‌آفرین باشند.

امروز محمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات در یک نشست خبری با بیان این که تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ۱۴۰۲ بر اساس اعلام ثبت احوال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ است بیان کرد: مردان ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳ نفر و خانم‌ها ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر هستند.

شاهچراغی همچنین خاطرنشان کرد: در هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی انتخابات برگزار می‌شود. امشب تا آخر وقت احتمالا به آمار تایید صلاحیت‌شدگان افزوده می‌شود. تا الان حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شده‌اند که ۱۲ درصد خانم و ۸۸ درصد آقا هستند. در خبرگان رهبری هم ۱۴۴ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم گفت: ۵۲۰ نفر از داوطبان درخواست تغییر حوزه انتخابیه از طریق وزارت کشور و فرمانداری‌های حوزه انتخابیه داده بودند که ابتدا هیئت‌های اجرایی و نظارت در هر استان و همچنین هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به بررسی پرداختند. در نهایت شورای نگهبان تصمیم نهایی را اخذ کرد. با اکثریت قریب به اتفاق درخواست‌های داوطلبان موافقت شده است. نتایج نهایی امشب به وزارت کشور ارسال شد و این وزارتخانه فردا به اطلاع داوطلبان خواهد رساند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت، در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی مبنی بر قرار داشتن خالص‌سازی در دستور کار نهادهایی نظیر شورای نگهبان با بیان اینکه «اینها تحلیل‌های سیاسیون است و ما به این مباحث ورودی نداریم در حالی که شورای نگهبان بر مبنای قانون عمل می‌کند»، اظهار کرد: اعداد و ارقامی که در این دوره شاهد بودیم، این گزاره را زیر سوال می‌برد. از حدود بیش از ۲۰ هزار نفر داوطلب کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۱۵ هزار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و نمی‌توان گفت که اینها از گروهی خاص هستند بلکه از عموم مردم هستند و ممکن است از جریانات سیاسی مختلف در بین آنها نیز حضور داشته باشند.

رقابت شانا و اُمناء؟

دیروز لیستی منتسب به ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) در برخی رسانه‌ها منتشر شد اما روابط عمومی (اُمناء) با تکذیب این لیست در اطلاعیه‌ای نوشت: «این ائتلاف در مهلت مقرر قانونی در خصوص نامزدهای اصلح و مورد تایید  اطلاع رسانی لازم را صورت خواهد داد.اخبار مرتبط با ائتلاف اُمناء صرفا از طریق مبادی رسمی، سخنگو و یا سایر ارکان آن اعلام خواهد شد و سایر مطالب و اخبار  متفرقه و غیررسمی مورد تایید این مجموعه نیست.»

با این وجود امروز هفته‌نامه «۹ دی» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی حمید رسایی اصولگرا و نماینده سابق تهران با گمانه‌زنی درباره فهرست‌های انتخاباتی مطرح برای مجلس شورای اسلامی تیتر اصلی خود را به «رقابت اصلی در تهران بین دو لیست» اختصاص داد. در این گزارش پس از اشاره به طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی به «ائتلاف شورای اصولگرایان نیروهای انقلاب (شانا)»، «پایداری»، «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء)»، «جریان علی‌اکبر رائفی‌پور، سعید محمد و محمدرضا غلامرضا» جمع‌بندی شده است: «اصلاح‌طلبان تقریبا بدون لیست جدی در انتخابات مجلس و خبرگان حضور دارند. البته لیست خبرگان آن‌ها در تهران احتمالا جدی‌تر از مجلس شورای اسلامی باشد.

۹ دی در ادامه نوشت: «شورای ائتلاف اصولگرایان مطابق روند دوره قبل و بر اساس سهمیه‌بندی قبیله‌ای فهرست انتخاباتی خود را تکمیل خواهد کرد که البته به دلیل حاکم بودن رویه‌های سهمیه‌بندی و وجود مدعیان زیاد، کار راحتی را در پیش ندارد. فهرست جدی اصلی دیگر جریان انقلابی فهرست اُمناء است که مجموعه‌ای از انقلابی‌های سیره سیاسی ائتلاف و قالیباف، انقلابی‌های مستقل و عدالت‌خواه و چهره‌های جوان و متخصص و معتقد به کارآمدی نظام و عقلانیت انقلابی آن را شکل داده‌اند.»

«ائتلاف شورای اصولگرایان نیروهای انقلاب (شانا)»، «پایداری»، «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء)»

«ائتلاف شورای اصولگرایان نیروهای انقلاب (شانا)»، «پایداری»، «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء)»

این هفته‌نامه همچنین نوشت: «در تهران برای مجلس دو لیست اصلی وجود خواهد داشت که رقابت بین آن‌ها شکل می‌گیرد؛ لیست شانا و اُمناء. البته در پایان باز هم به این نکته تاکید می‌کنیم که این وضعیت را افرادی که به عنوان چهره‌های احتمالی در ۹ دی معرفی شده‌اند وضعیت فعلی و بر اساس وضعیت انتخابات تا این لحظه است و تا روز انتخابات و آغاز ایام انتخابات هر لحظه و به دنبال تصمیم هر یک از جریانات سیاسی ممکن است در چینش گروه‌ها، احزاب و چهره‌ها در انتخابات تغییر ایجاد شود.»

از طرفی مسعود زریبافان سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) با تاکید بر اینکه رویه پدرسالارانه که پیش از این به صورت ناعادلانه و بر اساس سهمیه‌بندی افراد را به مردم معرفی می‌کرد، کنار زده و حرف تازه‌ای برای مردم دارد، گفت: طی چند روز گذشته کمیته‌ها و کارگروه‌های ائتلاف اُمناء به صورت فشرده جلساتی را برای بررسی نهایی لیست انتخاباتی این ائتلاف برگزار کردند و جمع بندی‌های نهایی در این خصوص صورت گرفته است.

زریبافان اضافه کرد: بعد از بررسی نامزدها و افرادی که اضلاع مختلف ائتلاف اُمناء معرفی  کردند ، در نهایت به یک لیست ۶۰ نفره رسیده ایم و قرار است ضمن مصاحبه مجدد و بررسی سوابق افراد در نهایت به لیست ۳۰ نفره تهران برسیم. طبیعتا قبل از فرا رسیدن زمان قانونی تبلیغات، لیست، نهایی خواهد شد و در مهلت مقرر تبلیغات هم اطلاع‌رسانی عمومی را صورت خواهیم داد.

ابوالقاسم جراره دبیر کل جبهه شریان در یک نشست خبری عنوان کرد: تلاش ما بر همگرایی در جبهه انقلاب است. نظر ما این است که ائتلاف حول اشخاص نباشد بلکه براساس شاخص‌ها باشد و بر همین اساس ائتلاف اُمناء شکل گرفت و ما وارد این ائتلاف شدیم و قرار است لیستی به اسم اُمناء شود. شریان کاندیدای خود را به اُمناء معرفی کرده تا بر اساس شاخص‌ها لیست ۳۰ نفره برای تهران معرفی شود.

اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که اصولگرایان با چند لیست در تهران حضور پیدا می کنند؟ با بیان اینکه «تعدد لیست اصولگرایان در تهران داریم»، اظهار کرد: هنوز نمی‌دانم اما معلوم است که یک فهرست ندارند؛ این پیش‌بینی تا الان بوده و ممکن است به فهرست واحد جمعی دست پیدا کنند.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.