۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 2536
  پرینتخانه » آخرین اخبار, شهری تاریخ انتشار : 13 ژانویه 2019 - 12:06 |

ساماندهی مزار پدر ادبیات کودک ایران پس از یک دهه

هرچند ساماندهی آرامگاه پدر قصه‌گوی کودک و نوجوان کشورمان 10 سال انتظار فرهنگ‌دوستان را به همراه داشت ولی پیشرفت 80 درصدی فاز نخست این طرح نویدبخش تحقق وعده‌های مسئولان در این باره پس از سالها انتظار است. «مهدی آذریزدی» نویسنده برجسته کشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1300 در محله خرمشاه یزد […]

ساماندهی مزار پدر ادبیات کودک ایران پس از یک دهه

هرچند ساماندهی آرامگاه پدر قصه‌گوی کودک و نوجوان کشورمان 10 سال انتظار فرهنگ‌دوستان را به همراه داشت ولی پیشرفت 80 درصدی فاز نخست این طرح نویدبخش تحقق وعده‌های مسئولان در این باره پس از سالها انتظار است.

«مهدی آذریزدی» نویسنده برجسته کشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1300 در محله خرمشاه یزد متولد شد و با وجود محرومیت از درس و مدرسه توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدنی خود در زمینه داستان‌سرایی برای کودکان، ادبیات کودکان و نوجوانان کشورمان را متحول سازد.

وی که به دلیل تلاشش در حوزه کودکان از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز جایزه گرفته است، تمام طول زندگی ساده و بی‌آلایش خود را صرف مطالعه و نگاشتن برای کودکان کرد.

هر چند آذر یزدی 87 سال را در تجرد زندگی کرد و هیچ فرزندی غیر از کتاب از خود به یادگار نگذاشت، ولی آثار متعدد وی به ویژه مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که از پرتیراژترین کتب در کشورمان است، دین بزرگ وی به کودکان ایران‌زمین است.

اکنون حدود 10 سال از درگذشت پیر قصه‌گوی یزد می‌گذرد اما گویی غبار غفلت چنان بر اذهان مسئولان استان نشسته که وعده‌های خود برای گرامیداشت شان و منزلت پدر ادبیات ایران پس از مرگش را نیز به فراموشی سپرده‌اند.

و اینک مزار آذریزدی که همچون زندگی‌ صاحبش، ساده و بی‌آلایش بوده و تنها با یک سنگ قبر فیروزه‌ای ترک‌خورده در گوشه‌ای از قبرستان محلی خرمشاه در غربت، روزگار می‌گذرانده، قرار است که ساماندهی شود.

طرح ساماندهی مزار آذریزدی که در قالب یک گالری فرهنگی طراحی شده و مدام در چندین سال اخیر از قول مسئولان روایت و وعده داده می‌شد، امسال در فاز نخست تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

میثم دهقانی، رییس سازمان آرامستان‌های یزد با اشاره به اجرای طرح ساماندهی آرامگاه پدر قصه کودک و نوجوان کشورمان، می‌گوید: این طرح در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن که مربوط به کف‌سازی‌های این مزار بوده تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه می‌کند: این مزار با اعتبار حدود یک میلیارد تومان همسطح‌سازی و یکسان سازی شده و نصب المان آن نیز با اعتباری حدود یک میلیارد تومان در فاز دوم انجام خواهد شد .

این مسئول، فاز سوم این فعالیت عمرانی را طرح اتصال آرامستان به حسینیه مقابل آن ذکر می کند و می‌گوید: این مزار با اجرای این طرح به گالری فرهنگی تبدیل خواهد شد که در مجموع اعتباری حدود سه میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.