۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 24777
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 06 مارس 2024 - 18:45 |

سایه سنگین مشارکت پائین و رای‌دهندگان غیرمتعهد بر «سه‌شنبه بزرگ»

سایه سنگین مشارکت پائین و رای‌دهندگان غیرمتعهد بر «سه‌شنبه بزرگ» نشریه گاردین گزارش داد رویداد به اصطلاح «سه‌شنبه بزرگ» رقابت مقدماتی ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا که روز گذشته برگزار شد با اقبال کم رای‌دهندگان روبرو شد. به گزارش مشهدنیوز، رسانه انگلیسی نوشت به دلیل سطح پایین رقابت و مسجل بودن پیروزی «دونالد ترامپ» […]

سایه سنگین مشارکت پائین و رای‌دهندگان غیرمتعهد بر «سه‌شنبه بزرگ»

سایه سنگین مشارکت پائین و رای‌دهندگان غیرمتعهد بر «سه‌شنبه بزرگ»

نشریه گاردین گزارش داد رویداد به اصطلاح «سه‌شنبه بزرگ» رقابت مقدماتی ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا که روز گذشته برگزار شد با اقبال کم رای‌دهندگان روبرو شد.

به گزارش مشهدنیوز، رسانه انگلیسی نوشت به دلیل سطح پایین رقابت و مسجل بودن پیروزی «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» در رقابت‌های درون حزبی برگزار شده در سه‌شنبه بزرگ، عدم اشتیاق رای‌دهندگان برای شرکت در رای‌گیری‌های هر ۲ حزب در بالغ بر ۱۵ ایالت و حضور کم آن‌ها در پای صندوق های رای برجسته شد.

روزنامه گاردین نوشت سطح مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کمتر از دورهای قبلی بود هر چند که در برخی ایالات کارزارهای معترضان به حمایت های بایدن از رژیم صهیونیستی مشهور به «رای‌دهندگان غیرمتعهد» در حمایت از دادن رای غیرمتعهد، بخش‌هایی از رای‌دهندگان را آمدن به پای صندوق‌های رای تشویق کردند.

«استیو سایمون» دبیرکل دولت ایالتی مینه‌سوتا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «چند عامل بر میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات تاثیر گذار بوده‌اند. عامل نخست وجود کاندیداهای الهام‌بخش و مورد بعدی  تلقی از وجود رقابت است.»

این مقام ایالتی تاکید کرد که در رقابت‌های درون حزبی از جمله در ایالت تحت امر او رقابت‌پذیری چندانی به چشم نمی خورد.

به نوشته گاردین، در ایالت کالیفرنیا تعداد کمی از رای‌دهندگان به اینکه رای آن‌ها در رقابت مقدماتی امسال تاثیرگذار است باور داشتند و حضور کم رای‌دهندگان در پای صندوق های رای باعث نگرانی آن‌ها شده است.

نشریه آمریکایی پالتیکو نیز نوشت تنها حدود هشت درصد از ۲۲ میلیون رای‌دهنده کالیفرنیایی یک هفته قبل از روز رای‌گیری آرای پستی خود را بازگرداندند. این درصد در میان رای‌دهندگان جوان‌تر در رده سنی ۱۸ و ۳۴ سال که معمولا حامی کاندیداها و اولویت‌های مترقی است از این هم کمتر بود. تنها ۲ درصد از رای‌دهندگان این رده سنی آرای پستی خود را در همین بازه زمانی بازگرداندند.

نشریه گاردین در بخشی دیگر از این ارزیابی از رقابت‌های روز سه‌شنبه بزرگ نوشت: «شاید بزرگترین تهدید علیه بایدن در رقابت مقدماتی دموکرات‌ها کسی نیست به جز دموکرات‌های ضد جنگ غزه که در اعتراض به او از رای دهندگان خواسته‌اند در رای خود گزینه غیرمتعهد یا بدون ترجیح را انتخاب کنند.»

این نشریه اشاره کرد که در ایالت میشیگان همراه با وجود جمعیت بزرگی از رای‌دهندگان عرب مسلمان کارزار اعتراض به بایدن با رای ندادن به او توانست رقم ۱۰۰ هزار رای غیرمتعهد را در رقابت مقدماتی این ایالت ثبت کند و این هشداری به بایدن درباره به خطر افتادن قدرت پایگاه رای‌دهندگان حامی او در این ایالت تعیین کننده است.

بعد از این اتفاق «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا خواستار یک آتش‌بس فوری موقت در غزه شد که نشان از تاثیرگذار بودن تاکتیک این کارزار اعتراضی دارد اما سازمان‌دهندگان این اعتراض انتخاباتی تاکید کردند بایدن باید خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شود.

«خالد عمر» یکی از رای دهندگان معترض به بایدن در مینه‌سوتا که به سازماندهی این جنبش اعتراضی کمک کرد گفت: «آن‌ها دارند فشار ما را احساس می‌کنند و ما می‌خواهیم آن‌ها این فشار را حس کنند. ما می‌خواهیم آن‌ها بدانند این وضعیت غیرقابل قبول است.»

گاردین نوشت که در چند ایالت رقم آرای اعتراض «غیرمتعهد» در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها قابل توجه بوده از جمله آنکه در مینه‌سوتا ۲۰ درصد رای ‌دهندگان، در ماساچوست حدود ۹ درصد رای‌دهندگان و در کارولینای شمالی حدود ۱۲ درصد رای‌دهندگان گزینه‌های «غیرمتعهد» یا «بدون ترجیح» را انتخاب کردند.

این نشریه انگلیسی نوشت: «جنبش ضدجنگ قرار نیست کنار بکشد. ضرب‌آهنگ غیرمتعهدها همچنان که جنبش آن‌ها رشد و نمو می‌کند، همچنان درخواست برای آتش‌بس را در سرتیترها نگه داشته و بایدن را مجبور به دست و پنجه نرم کردن با بزرگترین معضل خود در میان دموکرات‌ها می‌کند.»

گاردین همچنین پیش‌بینی کرد، در صورتی که یک اتفاق غیرانتخاباتی خاص همچون یک بحران برای سلامت کاندیداها یا صدور حکم مجازات حبس برای آن‌ها نیفتد، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بار دیگر شاهد تکرار رقابت بین بایدن و ترامپ همچون انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

این نشریه نوشت: «کمپین طغیان برای پاسخگو کردن بایدن در قبال غزه تنها مانع باقی‌مانده برای رئیس جمهور آمریکا در این فصل انتخابات است. کاندیداهای رقابت کننده با بایدن نتوانسته‌اند در رقابت درون حزبی آرای کافی برای آن‌که به شکلی معتبر در رقابت باقی بمانند کسب کنند. ترامپ و بایدن ماه‌هاست جوری رفتار کرده‌اند که انگار همین الان انتخابات بین آن‌ها دارد برگزار می‌شود و تمرکز کارزارهای هر دوی آن‌ها به مبارزه با یکدیگر بوده تا به مبارزه با دیگر رقبای درون‌حزبی. بین این ۲ نفر تمایزی بسیار مشابه با رقابت سال ۲۰۲۰ وجود دارد».

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.