۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Tuesday, 23 April , 2024
شناسه خبر : 12753
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 27 می 2021 - 11:23 |
بسیاری از مالکان باشگاه‌های فوتبال در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده‌اند و از سرمایه گذاری در این رشته ورزشی پشیمان شده‌اند.

سرنوشت نافرجام مالکان باشگاه‌ها در فوتبال

در سال‌های گذشته افراد متمول و سرمایه داری به عشق فوتبال و شهرت پا به عرصه این رشته ورزشی گذاشتند، اما اکثر مالکان سرنوشت تلخی در باشگاه داری در فوتبال داشتند و حتی برخی از آن‌ها در زندان به سر می‌برند. باشگاه داری در فوتبال به مهارت، دانش و افراد کار بلد و متخصص در […]

سرنوشت نافرجام مالکان باشگاه‌ها در فوتبال

در سال‌های گذشته افراد متمول و سرمایه داری به عشق فوتبال و شهرت پا به عرصه این رشته ورزشی گذاشتند، اما اکثر مالکان سرنوشت تلخی در باشگاه داری در فوتبال داشتند و حتی برخی از آن‌ها در زندان به سر می‌برند.

باشگاه داری در فوتبال به مهارت، دانش و افراد کار بلد و متخصص در اصول مدیریت، برنامه ریزی و کسب و کار نیاز دارد تا در این عرصه به موفقیت دست یافت، اما متاسفانه شاهد تجربه‌های ناموفق برخی از مالکان در اداره باشگاه‌های خود بودیم.

افراد متمول و سرمایه دار با هزاران امید و آرزو سرمایه خود را وارد فوتبال می‌کنند تا علاوه بر رسیدن به شهرت و محبوبیت، درآمدی به دست آورند، اما به علت نداشتن نگاه حرفه‌ای به مدیریت ورشکسته می‌شوند و اعتبار خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش ناکامی مالکان فوتبال کشورمان در تحقق اهدافشان را بررسی می‌کنیم.

بابک زنجانی

زنجانی مالکیت باشگاه راه آهن را برعهده داشت، اما او بعد از مدتی به عنوان مفسد اقتصادی شناخته و به اعدام محکوم شد. بعد از آن باشگاه راه آهن به هلدینگ یزدان کیان آرا واگذار شد و در نهایت این باشگاه ریشه دار به دسته پایین‌تر سقوط کرد و اکنون هم نامی از راه آهن شنیده نمی‌شود.

حسین هدایتی

هدایتی صاحب باشگاه استیل آذین بود که ستاره‌های فوتبال ایران از جمله علی کریمی را به خدمت گرفت و یک تیم کهکشانی درست کرد، اما این تیم به لیگ دسته دوم سقوط کرد و در نهایت منحل شد.

هدایتی به عابر بانک پرسپولیسی‌ها معروف بود و با توجه به عشق و علاقه اش به سرخپوشان کمک‌های مالی زیادی به باشگاه محبوب خود کرد، اما در نهایت به علت اختلاس از یک بانک با محکومیت مواجه شد و هم اکنون در زندان به سر می‌برد.

فرهاد حمیداوی

حمیداوی سهام باشگاه پدیده مشهد را خریداری کرد و بعد از مدتی هم اسم باشگاه را به شهر خودرو تغییر داد. در حالی که تیم شهر خودرو  شرایط خوبی داشت، به یک باره خبر رسید که ۲ عضو هیئت مدیره این باشگاه از سوی دستگاه‌های امنیتی دستگیر شدند. البته مسئولان شهر خودرو اعلام کردند که این بازداشت ارتباطی به فوتبال ندارد، اما اتفاقات رخ داده باعث شد که شهر خودرو دچار وضعیت بحرانی شود.

ماجرای دستگیری مدیران شهر خودور به همین جا ختم نشد و  مالک ساختمان باشگاه شهر خودرو  به علت پرداخت نکردن اجاره بها  از سوی حمیداوی، حکم تخلیه را گرفت و شهر خودرویی‌ها  مجبور شدند کار‌های اداری خود را در  خودروی معاون مالی باشگاه انجام بدهند.

در حالی که مالکیت باشگاه شهر خودرو به هیئت فوتبال استان خراسان رضوی واگذار شد و اسم  شهر خودرو هم به پدیده خراسان تغییر نام پیدا کرد، اما حمیداوی در یک اقدام عجیب برای باشگاه سرپرست انتخاب کرد تا وضعیت مالکیت این تیم مشهدی  مبهم باقی بماند.

البته مسئولان  شهرداری و هیئت فوتبال استان خراسان رضوی با وجود اختلافات با حمیداوی برای واگذاری تنها نماینده فوتبال مشهد سعی کردند که وضعیت تیم را سرو سامان بدهند و  با پرداخت مطالبات اعضای تیم مانع فروپاشی باشگاه مشهدی شوند.

به هر حال  شکایت مردمی از هلدینگ شهر خودرو و اعتراض‌های فراوان باعث شد که حمیداوی مالک سابق شهر خودرو بازداشت شود و به صورت موقت به  زندان اوین انتقال یابد.

محمدرضا زنوزی

زنوزی مالک  متمول تبریزی در حالی سهام باشگاه تراکتور را خریداری کرد که هواداران پرشور تبریزی امیدوار بودند با خصوصی سازی مشکلات تیم محبوبشان برطرف می‌شود، اما این اتفاق رخ نداد و پروژه کهکشان سازی زنوزی هم شکست خورد.

زنوزی به امید درآمد زایی باشگاه تراکتور را در اختیار گرفت، اما او نتوانست برنامه‌های اقتصادی خود را اجرا کند و بدهی‌های زیادی  هم بر جای گذاشت و  هم اکنون او یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است.

علاوه بر این، زنوزی مالکیت باشگاه ماشین سازی هم برعهده داشت که چند روز پیش این باشگاه را به مالک دیگری واگذار کرد تا تمرکزش معطوف به باشگاه تراکتور باشد.

البته زنوزی چند روز پیش اعلام کرد که به خاطر فحاشی هواداران دیگر حاضر نیست برای تراکتور هزینه کند، اما مسئولان ورزش تبریز  اعلام کردند که زنوزی قصد ندارد این باشگاه را واگذار کند.

رضا حدادیان

حدادیان مالک باشگاه نساجی مازندران هم  به تنهایی قادر نیست این باشگاه را اداره کند و او چند روز پیش اعلام کرد که شاید تیم را به هیئت فوتبال استان مازندارن واگذار کند.

به هر حال باشگاه داری حرفه‌ای در فوتبال ایران وجود ندارد و کمتر کسی ترغیب می‌شود تا وارد فوتبال ورشکسته ایران شود و سرمایه‌های خود را بر باد بدهد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.