Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 13229
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 28 جولای 2021 - 10:09 |
به نظر نمی‌رسد، موضوع قاچاق قرص‌های مخدر «کپتاگون» از لبنان به عربستان سعودی موضوع جدیدی باشد، بلکه ریشه‌های آن به سال‌های دور باز می‌گردد.

شاهزاده سعودی که “سلطان کپتاگون” بود/ برنامه ویژه عربستان برای محاصره اقتصادی لبنان به بهانه ترانزیت مواد مخدر +تصاویر

طی سال‌های گذشته سرویس‌های امنیتی لبنان و به طور مشخص روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۵ یک شاهزاده سعودی و ۴ شهروند عربستانی دیگر را همراه وی دستگیر کردند و طی بزرگ‌ترین عملیاتی که فرودگاه بین المللی بیروت شاهد آن بود، سرویس‌های امنیتی لبنان به همراه این شاهزاده سعودی، دو تُن قرص مخدر کشف کردند که […]

شاهزاده سعودی که “سلطان کپتاگون” بود/ برنامه ویژه عربستان برای محاصره اقتصادی لبنان به بهانه ترانزیت مواد مخدر +تصاویر

طی سال‌های گذشته سرویس‌های امنیتی لبنان و به طور مشخص روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۵ یک شاهزاده سعودی و ۴ شهروند عربستانی دیگر را همراه وی دستگیر کردند و طی بزرگ‌ترین عملیاتی که فرودگاه بین المللی بیروت شاهد آن بود، سرویس‌های امنیتی لبنان به همراه این شاهزاده سعودی، دو تُن قرص مخدر کشف کردند که برای قاچاق در هواپیمایی شخصی جاسازی شده بود.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی لبنان در آن برهه زمانی، مقصد این هواپیما شهر «ریاض»، پایتخت عربستان سعودی بود؛ در حالی که به همراه ۴۰ چمدان، مقدار زیادی قرص کپتاگون را با خود حمل می‌کرد.

شاهزاده سعودی که در این عملیات دستگیر شد، شاهزاده «عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبد العزیز آل سعود» نام داشت و از اعضای خاندان حاکم بر عربستان محسوب می‌شد که در لبنان به «شاهزاده کپتاگون» معروف شد.

شاهزاده سعودی که
شاهزاده عبدالمحسن بن ولید

در ماه آوریل سال جاری میلادی، ریاض اعلام کرد که قاچاق ۲.۴ میلیون قرص مخدر را از لبنان کشف و خنثی کرده که قاچاقچیان سعی کرده بودند با جا سازی آن در یک محموله انار به عربستان انتقال دهند. در آن زمان عربستان تصمیم گرفت واردات میوه و سبزیجات از لبنان به عربستان یا ترانزیت آن از عربستان به کشور‌های دیگر را به دلیل سوء استفاده لبنان از عربستان برای قاچاق مواد مخدرش ممنوع کند.

در روز ۱۵ ژوئن سال جاری میلادی، اداره کل نیرو‌های امنیت داخلی لبنان اعلام کرد که عملیات قاچاق ۲۵۰ هزار قرص کپتاگون به عربستان سعودی را خنثی کرده که درون پمپ‌های کوچک برقی آب جاسازی شده بودند. به گفته منابع آگاه، شماری از شاهزادگان سعودی با شبکه‌های مافیایی مواد مخدر در لبنان رابطه دارند و طرف تعیین کننده ی تعداد این قرص‌های مخدر و محل تحویل و دریافت مبالغ آنها، شاهزادگان سعودی هستند، اما فروشنده‌ها و پخش کنندگان این موارد خرده پا‌هایی از مردم عامی و برخی از خارجی‌های مقیم عربستان هستند.

قاچاق کپتاگون به عربستان سعودی فقط از لبنان صورت نمی‌گیرد، بلکه ترکیه نیز صادر کننده بزرگ و قابل توجهی از قرص‌های مخدر به عربستان است که نمی‌توان از جایگاه و نقش آن در این زمینه چشم پوشی کرد. در تاریخ ۱۶ دسامبر سال گذشته میلادی گمرک عربستان سعودی تلاش برای وارد کردن مقدار زیادی قرص کپتاگون از ترکیه به این کشور را خنثی کرد که در ترکیه به «قرص مخدر تروریست ها» معروف است.

مقامات سعودی در بندر جده ۸.۷ میلیون قرص کپتاگون را کشف کردند که در یک محموله «بلغور» ارسالی از یکی از بنادر ترکیه به بندر جده در عربستان سعودی جا سازی شده بود.

شاهزاده سعودی که

در تاریخ ۲۹ مارس سال جاری میلادی، اداره گمرک عربستان سعودی اعلام کرد که تلاش برای قاچاق بیش از ۱.۳ میلیون قرص کپتاگون از ترکیه به این کشور را خنثی کرده که به صورت بسیار حرفه‌ای در داخل یک محموله پوست‌های خز جاسازی شده بود.

در تاریخ ۴ فوریه سال ۲۰۲۰، گمرک عربستان سعودی تلاش برای قاچاق ۲.۵ میلیون قرص کپتاگون را در بندر جاف این کشور کشف و ضبط کرد. این قرص‌ها در داخل یک محموله سقف کاذب ارسالی از ترکیه به شکلی بسیار حرفه‌ای جاسازی شده بودند.

درباره اقدام عربستان سعودی به توقف و ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از لبنان، یک منبع سعودی با بیان اینکه تصمیم سعودی‌ها تصادفی نیست، بلکه برنامه ریزی شده و حساب شده بود، افشا کرد: «سعودی‌ها از چند کشور برای اتخاذ این تصمیم و پیاده سازی آن درخواست کردند».

این منبع آگاه سعودی با بیان اینکه هدف این اقدام سعودی‌ها محاصره سیاسی و اقتصادی لبنان به ویژه تشدید فشار بر حزب الله و تضعیف این جنبش است، افزود: «هدف دیگر سعودی‌ها هموار کردن زمینه واردات میوه و سبزیجات به صورت غیر مستقیم از اسرائیل است، به این ترتیب که اسرائیل پس از صادرات آن‌ها به امارات، امارات آن‌ها را به عربستان صادر می‌کند.

آنچه این اظهارات را مورد تأکید و تأیید قرار می‌دهد، گزارش روزنامه لبنانی «الاخبار» است که درباره محموله انار ارسالی از لبنان به عربستان که اعلام شد در آن ۲.۴ میلیون قرص کپتاگون جاسازی شده نوشته بود: «این اظهارات ادعایی چیزی جز بهانه‌ای برای ریاض نیست تا نقشه محاصره سیاسی و اقتصادی لبنان را پیاده کند».

شاهزاده سعودی که

روزنامه الاخبار می‌گوید: «عربستان سعودی ادعا کرده که بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن از مقامات لبنان درخواست کرده تا عملیات قاچاق را متوقف کنند، اما پاسخی از طرف لبنانی دریافت نکرده است».

در حالی که منابع موثق دیپلماتیک و امنیتی لبنان تأکید کرده اند که «هیچ کس با آن‌ها تماس نگرفته و یا درخواست هماهنگی نکرده و عربستان سعودی هیچ پرونده‌ای را در رابطه با قاچاق کپتاگون به طرف لبنانی تحویل نداده است».

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.