۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 25733
  پرینتخانه » محیط زیست تاریخ انتشار : 29 مارس 2024 - 14:35 |

غم‌نامه شترهای سرگردان در هرمزگان

تصادف خودرو با شترهای سرگردان در جاده‌های استان هرمزگان خصوصاً شرق استان که مدام اخبار آن توسط رسانه ها و جراید منتشر می‌شود؛ به کابوسی برای رانندگان تبدیل شده و کارشناسان و فعالان اجتماعی منطقه معتقدند برای برون‌رفت از این معضل و جلوگیری از مرگ و میر انسان‌های بی‌گناه باید چاره‌اندیشی شود.
غم‌نامه شترهای سرگردان در هرمزگان

غمنامه شترهای سرگردان در هرمزگان

غمنامه برخورد خودروهای عبوری با شترهای سرگردان در جاده‌های گلستان سال‌هاست که تکرار می‌شود و به اعتقاد کارشناسان و فعالان اجتماعی و فرهنگی، مادامی که برای این معضل از سوی متولیان و نیز صاحبان این حیوان اهلی چاره‌اندیشی نشود، هر از چندگاه باید منتظر اخباری از این دست و سوگوار شدن خانواده‌هایی باشیم که شترها مرگ یا مجروحیت عزیزانشان را رقم می‌زنند.

به گزارش مشهدنیوز، از ۱۵۰ هزار نفر شتر در کشور، زیستگاه ۲۱ هزار نفر در هرمزگان بوده و مناطق کویری و نیمه کویری شهرستان‌های سیریک و جاسک بهترین زیستگاه برای پرورش شتر در این استان است و بیش از ۴۰ درصد از شترهای استان در این مناطق زندگی می‌کنند.

پرورش شتر در استان هرمزگان برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده است، یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار از مساحت هرمزگان، معادل ۲۱ درصد را بیابان تشکیل می دهد و این ظرفیت، موجب علاقه مردم به پرورش شتر و زنده نگهداشتن شغل اجدادیشان شده است.

تصادف خودرو با شترهای سرگردان در جاده‌های استان هرمزگان خصوصاً شرق استان که مدام اخبار آن توسط رسانه ها و جراید منتشر می‌شود؛ به کابوسی برای رانندگان تبدیل شده و کارشناسان و فعالان اجتماعی منطقه معتقدند برای برون‌رفت از این معضل و جلوگیری از مرگ و میر انسان‌های بی‌گناه باید چاره‌اندیشی شود.

اگرچه در طول سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای سروسامان دادن به این موضوع مانند پلاک گذاری، استفاده از تن‌پوش‌های دارای شبرنگ برای شترها و یا اتمام‌حجت با صاحبان شترها شده است اما ظاهراً کارساز نبوده و هنوز شاهد تصادفات بی‌شماری در جاده‌های این استان و جان باختن بسیاری از هم‌وطنان هستیم.

یک فعال اجتماعی در شهرستان جاسک معتقد است که دولت یا دستگاه‌های متولی باید قوانین سختگیرانه‌ای برای پرورش‌دهندگان شتر وضع کند تا با مراقبت بیشتر از احشام خود و به آغل بردن آنها قبل از تاریکی هوا مانع بروز سوانح رانندگی غمبار در منطقه شوند.

طاهر رئیسی مشهور به طاهر بنازوم گفت: هر سال شاهد چندین فقره تصادف خودروها با شترهای سرگردان در محور میناب-سیریک، سیریک، جاسک و جاسک-لیردف هستیم که براثر آن چندین خانواده عزادار، یتیم و بی‌سرپرست شده و یا متحمل جراحات جسمی، روحی و خسارات مادی فراوانی می‌شوند.

وی بابیان اینکه هیچ وقت صاحبان شترهایی که عامل سوانح رانندگی می‌شوند، مجازات و جریمه نمی‌شوند، افزود: اگر این امر محقق شود بدون تردید درس عبرتی برای سایر پرورش‌دهندگان این حیوان اهلی در منطقه خواهد شد تا شترهای خود را به امان خدا در جاده‌ رها نکنند.

لازم به ذکر است، رئیسی کمپینی جهت جمع آوری شترهای سرگردان به هنگام شب از محورهای پر تردد متصل به شهرستان جاسک توسط مردم ایجاد کرده است که پس از جمع آوری شترها، آن ها را به دستگاه های متولی تحویل می‌دهند.

همایش ملی ساماندهی شترهای سرگردان

مجمع مطالبه‌گران استان هرمزگان اردیبهشت ماه سال گذشته به منظور ساماندهی شترهای سرگردان شرق استان و کاهش تصادفات جاده ای همایش ملی ساماندهی شترهای سرگردان را در شهرستان جاسک برگزار کرد.

در این همایش مردم به‌ویژه اندیشمندان، متفکران، افراد صاحب نظر و موثران اجتماعی ایده‌ها و راهکارهای خود را برای ساماندهی شترهای سرگردان در این منطقه ارائه داده‌اند.

حسین روشنی دبیر این همایش اظهار کرد: ایده‌های برتر از بین ایده‌های رسیده به دبیرخانه انتخاب و برای اجرا به متولیان اجرایی داده شد تا در راستای کاهش تلفات جاده ای از آن استفاده کنند. وی افزود: جان ۵۰ نفر در شهرستان جاسک بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ هجری شمسی در تصادف شترها با خودروهای سرگردان از دست رفت که ضایعه‌ای جبران ناپذیر بوده و بایستی جلوی این روند گرفته شود.

می‌توان گفت تصادف با شتر در هرمزگان تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است، جمع‌آوری عصرگاهی شترها در مکانی مشخص به منظور جلوگیری از ورود شبانه آنها به حریم راه‌ها امری ضروری است چرا که با روند رو به افزایش پرورش شتر در هرمزگان، بیم افزایش مستمر شمار تصادفات و شمار تلفات ناشی از تصادف با شتر وجود دارد.

گزارش از:علیرضا صالحی

انتهای پیام

نویسنده : علیرضا صالحی | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.