۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 11351
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 18 نوامبر 2020 - 21:20 |
/انتخابات آمریکا و مسأله سنجش افکار عمومی/

متقی: نتیجه انتخابات آمریکا به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود

/انتخابات آمریکا و مسأله سنجش افکار عمومی/ متقی: نتیجه انتخابات آمریکا به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود یک استاد دانشگاه گفت: در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا ضریب انحراف نظرسنجی‌ها بالا نبود و نتیجه‌ای که حاصل شد به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود. به گزارش مشهدنیوز/ ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در نشستی با عنوان “انتخابات آمریکا و مساله […]

متقی: نتیجه انتخابات آمریکا به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود

/انتخابات آمریکا و مسأله سنجش افکار عمومی/

متقی: نتیجه انتخابات آمریکا به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود

یک استاد دانشگاه گفت: در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا ضریب انحراف نظرسنجی‌ها بالا نبود و نتیجه‌ای که حاصل شد به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود.

به گزارش مشهدنیوزابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در نشستی با عنوان “انتخابات آمریکا و مساله سنجش افکار عمومی” که عصر روز چهارشنبه در ایسنا برگزار شد، گفت: انتخابات آمریکا تا سال ۲۰۱۲ فضای رسانه‌ای و نظرسنجی‌اش ساده و قابل پیش‌بینی بود و موسسه‌های زیادی تلاش داشتند تا نقش افکار عمومی را در انتخابات نشان دهند. برای جامعه آمریکا هم فرق نمی کرد چه کسی پیروز باشد، چون جامعه آمریکایی به گونه ای است که باید برای آن رفاه و امنیت ایجاد کرد و روی برگه های انتخاباتی عنوان می شود که طرفدار کدام حزب و به چه کسی رای می دهید و هستند کسانی که طرفدار یک حزب هستند، اما به کاندیدای حزب مقابل رای می‌دهند.

وی گفت: از ۲۰۱۶ به بعد ساخت اجتماعی آمریکا به شدت قطبی شد و ناسیونالیسم رشد یافت. جامعه آمریکا از سال ۲۰۰۰ معطوف به مقوله هویت بوده است و حتی کتاب ارزشمند “چالش های هویت در آمریکا” از هانتینگتون می‌گوید جهان پساجنگ سرد چالش های بیشتری را برای جامعه آمریکا ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در آمریکا چیزی به عنوان انضباط حزبی وجود ندارد و شخص ترامپ یک روزی عضو حزب دموکرات بوده است، افزود: اما شخصیت ترامپ به جمهوری‌خواهان نزدیک است و در نهایت هم به جمهوری خواهان می پیوندد. فوکویاما در کتاب هویت نشان داد که آمریکا دچار خلاء هویت است. اما هویت آمریکایی مربوط به چه کسانی است؟ فردی مثل  ترامپ منادی ناسیونالیسم آمریکایی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: هر چه قدر فضای اجتماعی گسترده تر باشد احساس ناامنی بیشتر و گرایش به رئیس جمهور مقتدر بیشتر می شود. یک رئیس جمهور مقتدر کسی است که می خواهد خود را بر ساختار اجتماعی و سیاسی حاکم تحمیل کند.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که سنجش انتخابات در کجاها اهمیت دارد؟ افزود: در جاهایی که منطقه خاکستری است و تغییر می کند مثل پنسیلوانیا، جورجیا، فلوریدا و غیره. در غیر این صورت مشخص است که نیویورک  با ۳۹ کارت الکترال به دموکرات ها رای می دهند.

متقی گفت: در ایالات خاکستری عمدتا تراکم جمعیت و مهاجرت بالاست از این مناطق حساسی هستند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در ۲۰۱۶ سی ان ان تا شب قبل از انتخابات نگاهش این بود که هیلاری کلینتون با اختلاف بالا پیروز می‌شود در حالی که تصمیم نهایی در آمریکا و در انتخابات با کسانی است که وعده های آرمانی می دهند. مثل انتخابات دور قبل در ایران که خیلی از وعده های آقای روحانی آرمانی و فضای بسیار ایده آل را ایجاد می کرد. در ۲۰۱۶ هم بسیاری از آمریکایی ها قطعیت تصمیم گیری نداشتند و بسیاری تصمیم شان را تغییر دادند. ترامپ ۲۰۱۶ ساختار شکن بود و توانست نظر خیلی ها را تغییر دهد، او در اوایل ۲۰۱۹ بیکاری را به زیر ۳ درصد رساند که موفقیت بزرگی بود، اما در ۲۰۲۰ ترامپ هنوز ساختار شکن بود ولی با بحران های کرونا، بیکاری و هویت مواجه شد. بحران دیگر ترامپ این بود که حوزه ساختاری آمریکا دیگر تمایل نداشت ترامپ رئیس جمهور شود. در همین حال فضای آموزشی، مجازی، رسانه ای و حقوقی آمریکا هم نگذاشت بر  جامعه الگوهای ایجاد وفاداری، هیجان و امید به آینده ترامپ غلبه کند و این سرنوشت عموما آدم های پوپولیست است. آنها در دوران خودشان ستایش می شوند اما تاریخ معلوم نیست چه قضاوتی درباره آنها می کند.

متقی تاکید کرد که طبقه متوسط در مناطق شرقی آمریکا احساس کرد ترامپ پاسخگو نیست و با قلدری می خواهد مسائل را حل کند و دنبال آن است هیجان ایجاد کند و وعده تو خالی می دهد. مثلا در بحث کره شمالی او به هیچ نتیجه ای نرسید. یا در بحث ایران به نتیجه نرسید در حالی که اگر می خواست کاری کند نباید یک مقام نظامی که برای ساختار اجتماعی و نظامی ایران مهم است و  نماد پیروزی بر تروریسم در منطقه است را هدف قرار می داد.

این استاد دانشگاه گفت: در این دوره از رقابت های انتخاباتی آمریکا ضریب انحراف نظرسنجی ها بالا نبود. نتیجه ای که حاصل شد به نتیجه نظرسنجی ها نزدیک بود. نظرسنجی ها نه به لحاظ اعتبار خدشه ای در آن است نه پرسش های آماری که انجام دادند. البته فضای اجتماعی آمریکا ملتهب بود و این فضا بر رقابت انتخاباتی تاثیر گذاشت.

وی با اشاره به تاثیر رسانه و فضای مجازی در انتخابات امریکا گفت: ترامپ شدیدا ضد فضای مجازی است، چون این فضا واقعیت هایی را بازتولید می کند و با سرعت زیاد قالب های ذهنی شهروندان را در رقابت های انتخاباتی تغییر می دهد. عصر جامعه شبکه ای امید ها و خشم ها را بر اساس نمادهایی که در فضای مجازی تولید می شود شکل می دهد.

وی افزود: تکنیک های نظرسنجی در آمریکا جواب داده است و جامعه آماری توانست با واقعیت ها تطبیق داشته باشد، اما ساخت اجتماعی در آمریکا در فضای هیجان و شبه بحران است و وقتی جامعه هم قطبی می شود این هیجان تشدید بیشتری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مجموعه های نظرسنجی چه در ایران و چه در آمریکا مساله اصلی شان این است که واقعا افکار عمومی مثل خمیر تولید اسباب بازی است یا نه؟ اظهار کرد: معتقدم انتخابات ۹۶ ایران نشان داد افکار عمومی مثل این خمیر هستند و به هر شکلی درمی‌آیند و در ارتباط با جامعه آمریکا هم این وضعیت وجود دارد. در حالی که شعار، ادبیات و تیپ، هوشمندی و صراحت ترامپ با ویژگی های فرهنگ و نخبگان آمریکایی تطبیق دارد ولی مردم به بایدن رای دادند. این در حالی است که اصولا جامعه آمریکایی دنبال مصلح نمی گردد آنها دنبال استاد دانشگاه و تئوریسین قوی نیستند، دنبال فردی هستند که اهل ریسک باشد و مرد خانواده و ترامپ این ویژگی ها را داشت. اما طبقه متوسط اجتماعی نسبت به سیاست و الگوی رفتاری ترامپ تردید  پیدا کرده بود و جو سیاسی و رسانه‌ای علیه ترامپ هم پیروز شد.

متقی با بیان اینکه فضای رقابت‌های انتخاباتی بر فضای نظرسنجی‌ها تاثیر می‌گذارد، گفت: اگر انتخابات در شرایط قطبی باشد فضای انتخابات را دچار نوسان می کند. در فضای انتخابات و جامعه قطبی، ضریب نظرسنجی‌ها هم حساسیتش افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: فضای جامعه آمریکا در مبهم است، نمی‌داند چه کسی است؟ و من فکر می کنم امروز چالش بیشتری در این باره دارند که “ما چه کسی نیستیم؟” بحران هویت زیر ساخت های جامعه آمریکا را انتقادی و گرایش به ناسیونالیسم اجتماعی را هم بیشتر کرده است. در عین حال معتقدم بحران هویت در آمریکا معطوف به این است که در آینده همبستگی بین آمریکایی‌ها را بیشتر کنند. کاری که اوباما کرد؛ خودش یک سیاهپوست بود، معاونش یک سفید پوست و بایدن هم همین کار را کرد. بایدن علاوه بر این، یک خانم را معاون خود قرار داد و این برای اولین بار است که یک زن  رئیس مجلس سنا می شود، به این ترتیب دموکرات ها در ژانویه در راس مجلس سنا و نمایندگان قرار می گیرند که در کنار رئیس جمهور ترکیب قدرتمندی است و از سویی این روسای مجالس سنا و نمایندگان برای اولین بار زن هستند. از این رو می‌توان گفت بایدن دنبال حل تضادهای اجتماعی آمریکاست.

متقی اظهار کرد: بایدن نشان داده می‌خواهد حاکمیت جمعی را در دستور کار قرار دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: سیستم های نظرسنجی خودشان را به شبکه نمادها در فضای مجازی به سرعت منتقل می کنند و آرای انتخاباتی را تغییر می دهند.

وی درباره آرای خاکستری و نقش آنها در انتخابات گفت: در مناطق خاکستری الگوی رفتار سیکلی است. ایالت‌هایی که بایدن در آنها پیروز شد، همان ایالت هایی بودند که در ۲۰۱۶ در آنها ترامپ پیروز شده بود.

وی گفت: نقش طبقه متوسط را نه در ایران نه در آمریکا نباید دست‌کم گرفت. طبقه متوسط اراده اش این بود علیه ترامپ باشد و در مناطق حساس باید توجه بیشتری به این طبقه داشت چون در مناطق صنعتی شده هستند و تراکم جمعیت بالاست که می تواند یک نیروی تعیین کننده باشد.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.