۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 21489
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ادبیات و کتاب, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, ایران, بین الملل, تلویزیون, تیتر یک, حوادث، انتظامی, خانواده, دیگر رسانه ها, رسانه, سلامت, سیاسی, سینما, شهری, علم و فناوری, فرهنگی, گردشگری و میراث, موسیقی, هنرهای تجسمی, ویژه تاریخ انتشار : 22 جولای 2023 - 14:38 |

محسن سوهانی:”رسانه، اطلاعات و امینت”، سه ضلع مثلث مهم قدرت و حکمرانی

مدیر رادیو نمایش طی سخنانی در محفل رونمایی از ۱۲ کتاب صوتی که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به جنگ ترکیبی و هوشمند امروز اذعان کرد: طی نظریه ای شخصی معتقدم “رسانه، اطلاعات و امینت” سه ضلع مثلث مهم قدرت و حکمرانی، با رابطه مستقیم دیالکتیک و مرزهایی غیرقابل تفکیک هستند، اصلی که باید در حاکمیت امروز کشورمان مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
محسن سوهانی:”رسانه، اطلاعات و امینت”، سه ضلع مثلث مهم قدرت و حکمرانی

مشهد نیوز – یداللهی :باید توجه داشت جهاد تبیین چگونه گفتن است نه، صرفا گفتن. به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش ضمن اعلام این مطلب افزود:
در جریان هایی چون ماچوئیسم، کمیک استریپ ها و سینمای هالیوود داستان قهرمانان خیالی چون بتمن و سوپرمن طوری روایت می‌شود که طی آن افراد عادی تبدیل به منجی بشریت می‌شوند، اما ما در ایران و همین مستندهای روایی زندگی شهدای امنیت با قهرمانان واقعی مواجهیم که در دل واقعیت زندگی قابلیت‌های فرا انسانی به نمایش گذاشته اند. ظرفیت بالایی که نباید مغفول بماند.
وی افزود: در این عرصه بارقه ها و جریان های خوبی شکل گرفته که اگرچه لازم اما کافی نیست و متاسفانه در کوران جنگ ترکیبی و هوشمند امروز، کیلومترها با آن کاری که باید انجام دهیم فاصله داریم. در اوایل قرن بیستم و سال های جنگ جهانی، پیدایش و گسترش رسانه ای به نام رادیو موجب شد کشورها با کشف مفاهیمی چون قدرت نرم و عملیات روانی، مسیر جنگ و استعمار پنهان را در پیش بگیرند. روندی که در سال های جنگ سرد توسعه یافت و با پیدایش بستر اینترنت و فضای مجازی به اوج رسید. امروز در پازل جنگ های پیچیده ترکیبی، هم چنان رسانه مهم‌ترین قطعه است. در این شرایط جهاد تبیین اصل مهمی است چرا که اگر ما نگوییم دشمن روایت می کند و خیلی آسان جای جلاد و قربانی و ظالم و مظلوم عوض می شود. اما جهاد تبیین صرفا گفتن نیست، بلکه مهم چگونه گفتن است.
رسانه و ارتباطات یک دانش مهارت پیچیده و چندوجهی، بر پایه حوزه های مختلف علوم انسانی نظیر علوم اجتماعی، روانشناسی و… است. بد گفتن و توجه نداشتن به جنبه های تخصصی، نتیجه عکس می دهد و می شود نمونه ای از حکایت چهارده گلستان سعدی، در فواید خاموشی:
{ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی‌خواند. صاحبدلی بر او بگذشت. گفت: تو را مشاهره چند است؟ گفت: هیچ. گفت: پس این زحمت خود چندین چرا همی‌دهی؟ گفت: از بهر خدا می‌خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان:
گر تو قرآن بر این نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی}
مدیر شبکه رادیویی نمایش ادامه داد:
در این راستا، مخاطب شناسی یک اصل مهم است. مخاطب مهم ترین ضلع فرآیند ارتباطات است که با اتکا به ابزار رسانه های مجازی، حالا فعال و انتخابگر نیز شده و قدرتش به سطح کاربر ارتقاء پیدا کرده.
از سوی دیگر تجربه تاریخ نشان داده هیچ مکتبی نمی تواند موفق باشد مگر این که انسان را محترم بشمارد.
وقتی می خواهیم دنبال تمدن سازی باشیم باید از تمام طرفیت ها با طرز فکر و سلیقه های مختلف بهره ببریم.
کما این که دیپلماسی پیامبر اعظم نیز جز این نبوده است. اگر چه تراز ایشان امیرالمومنین علی(ع) بود، اما دیگرانی چون طلحه و زبیر را نیز برای توسعه اسلام در خدمت می گرفتند.
این هنر نیست که ما فقط برای همفکران و هم سلیقه های خود روایت کنیم و تشویق شویم. هنر، جذب و اثر گذاری بر دورترین افراد نسبت به خودمان است.
اگر قائل به مکتب و گفتمان برای حاج قاسم سلیمانی، سردارعزیز دل های مردم ایران زمین باشیم، قطعا دال مرکزی اش فراگیری، رواداری، مهرورزی، جذب و اثرگذاری خواهد بود.
ویدئوهایی که از گفته های ایشان پس از شهادت در فضای مجازی وایرال شد گواهی بر این مدعاست. ایشان می گفتند: آن دختر بدحجاب، دختر من نیز هست.
همین حاج قاسم سلیمانی در جوانی یک بار به دلیل پوشیدن آستین کوتاه از گزینش سپاه رد شده بود. اگر ایشان آن زمان بر اثر نگاه ظاهربین کنار گذاشته می شد یک ایران از وجودش محروم می ماند. امروز نیز جوانانی داریم که نباید از روی ظاهر قضاوتشان کرد و هر کدام ظرفیت حاج قاسم شدن دارند.
سوهانی در پایان گفت: امروزه زمینه هایی چون پادکست و کتاب صوتی در دنیا بسیار پر طرفدار است، و امیدوارم ۱۲ کتاب صوتی که با موضوع داستان جذاب زندگی شهدای امنیت تولید کرده ایم مورد توجه نسل جوان قرار بگیرد.

گفتنی است طی مراسمی که چهارشنبه ۲۸ تیرماه با حضور ایرج مسجدی سفیر پیشین عراق و مشاور سردار قاسم سلیمانی، حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی و محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو ‌و رادیو نمایش در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب صوتی زندگی شهدای امنیت، از نویسندگان، هنرمندان و خانواده شهدا تجلیل به عمل آمد.
این آثار که طی همکاری مشترک انجمن ادبی مردم نهاد سپاس و رادیو نمایش به تولید رسیده اند عبارتند از:
طاهر کردستان، یک عمر غریبی یک عمر بی نشانی، مردان خاکستری، جاده گیلیگادر، کاک مجید، پرواز با مین جهنده، ماه تمام، رسم پروانگی، تولدی در هور، قهرمان گمشده، زلال مثل لبخند جواد، به باغ همسفران.

نویسنده : سید ابوالفضل یداللهی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.