Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 9825
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 05 نوامبر 2020 - 0:32 |

مورچه‌ها اسید بدن خود را می‌خورند!

مورچه‌ها اسید بدن خود را می‌خورند! بررسی جدید پژوهشگران آلمانی نشان می‌دهد که مورچه‌ها اسید خود را می‌بلعند تا از خود در برابر میکروب‌ها محافظت کنند. به گزارش مشهدنیوز و به نقل از ساینس‌دیلی، “دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ” (MLU) و “دانشگاه بایرت”(University of Bayreuth) آلمان در بررسی جدیدی دریافتند که مورچه‌ها از اسید خود استفاده می‌کنند […]

مورچه‌ها اسید بدن خود را می‌خورند!

مورچه‌ها اسید بدن خود را می‌خورند!

بررسی جدید پژوهشگران آلمانی نشان می‌دهد که مورچه‌ها اسید خود را می‌بلعند تا از خود در برابر میکروب‌ها محافظت کنند.

به گزارش مشهدنیوز و به نقل از ساینس‌دیلی، “دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ” (MLU) و “دانشگاه بایرت”(University of Bayreuth) آلمان در بررسی جدیدی دریافتند که مورچه‌ها از اسید خود استفاده می‌کنند تا معده خود را از عفونت پاک کنند. آنها دریافتند که این اسید، باکتری‌های مضر غذای مورچه‌ها را از بین می‌برد.

“اسید فرمیک” (Formic acid)، یکی از ساده‌ترین اسیدهای آلی است که در غده خاصی که در شکم گونه‌های متعددی از مورچه‌ها وجود دارد، تولید می‌شود. دکتر “سیمون تراگوست” (Simon Tragust)، سرپرست این پژوهش گفت: مدت‌ها این فرضیه وجود داشت که اسید فقط برای دفع شکارچیانی مانند حشرات و پرندگان مفید است.

پژوهشی که تراگوست و همکارانش دو سال پیش انجام دادند، نشان داد که مورچه‌ها از این اسید برای مراقبت از فرزندان خود استفاده می‌کنند؛ برای مثال، آنها را با این اسید از عفونت پاک می‌کنند و جلوی گسترش قارچ‌های مضر را می‌گیرند.

بررسی جدید این گروه پژوهشی، براساس مشاهده رفتار مورچه‌ها انجام شده است و نشان می‌دهد که این موجودات، درون بدن خود را از عفونت پاک می‌کنند.

تراگوست ادامه داد: آزمایش‌ها نشان داد هنگامی که مورچه‌ها به اسید دست پیدا می‌کنند، شانس زنده ماندن آنها پس از خوردن غذای آلوده به باکتری افزایش می‌یابد. مورچه‌ها غذا را به صورت دهان به دهان به همتایان خود در لانه می‌رسانند و همین موضوع، یک دلیل بزرگ برای آلودگی است. اگر مورچه‌ای که غذا را می‌رساند، قبلا اسید را خورده باشد، امکان بیمار شدن مورچه‌ای که غذا را دریافت می‌کند، کاهش می‌یابد. ممکن است این رفتار بتواند جلوی گسترش بیماری را در لانه مورچه‌ها بگیرد.

نتایج این پژوهش می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی از مورچه‌ها، باکتری‌های کمتری در دستگاه گوارش خود دارند.

تراگوست گفت: بلعیدن اسید، مانند مکانیسم تصفیه عمل می‌کند و به ساختاربندی میکروبیوم مورچه‌ها می‌پردازد.

نحوه تشکیل اسید فرمیک هنوز برای پژوهشگران، یک راز است اما این اسید و اسیدهای آلی دیگر مدت‌هاست که برای بین بردن میکروب‌ها مورد استفاده حیوانات قرار دارند.
این پژوهش، در مجله “eLife” به چاپ رسید.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.