۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 22006
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 13 دسامبر 2023 - 13:00 |

موساد در شوک بدترین شکست خود از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳

موساد در شوک بدترین شکست خود از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی معتقدند که سرویس اطلاعات خارجی این رژیم(موساد) که ۱۳ دسامبر ۱۹۴۹ تأسیس شد، در هفت اکتبر در بدترین شکست از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ فروپاشید. به گزارش مشهدنیوز، شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی اعلام کرد، امروز ۱۳ دسامبر […]

موساد در شوک بدترین شکست خود از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳

موساد در شوک بدترین شکست خود از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳

مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی معتقدند که سرویس اطلاعات خارجی این رژیم(موساد) که ۱۳ دسامبر ۱۹۴۹ تأسیس شد، در هفت اکتبر در بدترین شکست از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ فروپاشید.

به گزارش مشهدنیوز، شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی اعلام کرد، امروز ۱۳ دسامبر برابر است با روزی که صهیونیست‌ها این نهاد جاسوسی را پایه‌گذاری کردند،‌ اما قدرت افسانه‌ای که اغلب هنگام صحبت در مورد موساد در رسانه‌ها به آن اطلاق می‌شد، پس از حمله هفت اکتبر ۲۰۲۳ از بین رفت؛ زمانی که رزمندگان حماس آژیرهای هشدار را در دیوار حائل از کار انداختند و با یک عملیات زمینی بزرگ که منجر به نابودی بی‌سابقه تعداد زیادی از صهیونیست‌ها شد، وارد مرزها شدند. این همان چیزی است که در داخل سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پس از حمله طوفان الاقصی گفته می‌شود.

یک نمونه از رویکرد جدید به این موضوع، صحبت‌های یک روزنامه آنلاین است که می‌گوید: «موساد اسرائیل شاید یکی از مخفی‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی در جهان است، گذشته و حال آن محرمانه است. میزان واقعی فعالیت‌های موساد را نمی‌توان شناخت، اما اطلاعات اسرائیل در هفتاد و سومین سال تأسیس خود، شاید یکی از دردناک‌ترین شکست‌ها در کل تاریخش را تجربه کرد که به ۱۱ سپتامبر اسرائیل معروف شد.»

خسارات سنگین ناشی از حمله هفت اکتبر در محافل صهیونیستی به عنوان یک شکست اطلاعاتی تلقی ‌شد، زیرا موساد قادر به کشف نقشه‌های حماس نشد، به ویژه اینکه آمادگی برای این حمله احتمالا چندین ماه یا حتی سال‌ها طول کشیده‌است.

نیویورک تایمز به نقل از منابعی در «جامعه اطلاعاتی اسرائیل» نوشت: موساد اندکی قبل از حمله توجه را به افزایش فعالیت گروه‌های فلسطینی جلب کرد و به سربازان در مرزها هشدار داد، اما هیچ‌کس به هشدار توجه کرد.

مقامات نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی عواملی را که منجر به یکی از دردناک‌ترین شکست‌های امنیتی این رژیم شد، خلاصه کرده و به موارد زیر اشاره کردند:

-نظارت ناکارآمد بر کانال‌های ارتباطی مبارزان فلسطینی.

-تکیه بر تجهیزات نظارتی که به راحتی توسط مهاجمان از کار افتاد.

-افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با شنود تماس‌های تلفنی رهبران جنبش حماس فلسطین متقاعد شده بودند که قصد هیچ حمله‌ای را ندارند و خواهان درگیری با این رژیم نیستند.

علاوه بر همه اینها، حماس تمام تلاش خود را برای اثبات چنین موضعی انجام داده و نزدیک به دو سال بود که حملاتی انجام نداده بود. این رفتار حماس، همراه با فقدان اطلاعات درباره یک حمله قریب الوقوع، رهبری رژیم صهیونیستی را به این باور رساند که جنبش حماس فلسطین دیگر تهدید قابل توجهی نیست.

آنچه نیز این موضوع را تایید می‌کند این است که تزاخی هانگبی، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی کمتر از یک هفته قبل از حمله گفته بود که حماس با کنترل و احتیاط شدید عمل می‌کند و می‌داند که شورش بیشتر به چه چیزی منجر خواهد شد و این نتیجه گیری با جنگ هفت اکتبر ثابت شد که کاملا اشتباه بوده‌است.

یوئل جوزانسکی، یکی از مقامات ارشد سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شکست اطلاعاتی این رژیم را « فروپاشی همه چیز مثل دومینو» توصیف کرد و در این زمینه گفت: «میلیاردها دلار برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی درباره حماس هزینه کردیم و در یک ثانیه همه چیز مثل دومینو فرو ریخت.»

۷۴ سال پیش، موساد با ابتکار رؤوین شیلوآخ، مشاور دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، بر اساس واحد اطلاعاتی شای وابسته به سازمان نظامی هاگانا و اداره سیاسی وزارت امور خارجه و دستگاه امنیت عمومی تأسیس شد.

۱۳ دسامبر ۱۹۴۹، دیوید بن گوریون نامه‌ای محرمانه برای وزارت امور خارجه ارسال کرد که در آن ادغام سازمانی کلیه سرویس‌های اطلاعاتی تحت رهبری رؤوین شیلوآخ در ساختار وزارت امور خارجه با وابستگی به شخص نخست وزیر اعلام شده بود.

موساد دارای بخش‌ها و ادارات و همچنین یک واحد عملیات ویژه با نام «کیدون» به معنای سرنیزه است که مسؤول ترورهای متعددی است که در تمام نقاط جهان به‌طور مخفیانه انجام شده‌است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یگان ویژه کیدون از سه گروه تشکیل شده‌است که هر یک شامل ۱۲ قاتل حرفه‌ای است که از میان سربازان واحدهای نخبه ارتش رژیم صهیونیستی انتخاب می‌شوند.

تعداد کارمندان تمام وقت در موساد بین ۱۲۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. آنها بر شبکه وسیعی از مزدوران در سراسر جهان نظارت می‌کنند که تعداد آنها ده‌ها هزار نفر تخمین زده می‌شود. این تعداد هر ساله با فارغ التحصیلی ۵۰ دانش‌آموز از مدرسه اطلاعات ویژه شاخه‌های مختلف موساد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.