۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 26 April , 2024
شناسه خبر : 16546
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ادبیات و کتاب, ارتباطات و فناوری اطلاعات, اقتصادی, تلویزیون, حوادث، انتظامی, خانواده, رسانه, سلامت, سینما, شهری, علم و فناوری, فرهنگی, گردشگری و میراث, محیط زیست, موسیقی تاریخ انتشار : 17 مارس 2022 - 1:06 |

هنر ابزار بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی در جامعه است

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: در صورتی که فرمایشات خداوند و معصومین را با استفاده از هنر به مردم منتقل کنیم موجب جذب آنها به مسیر درست خواهد شد.
هنر ابزار بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی در جامعه است

محمودرضا برازش در آئین اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، تقدیر از برگزیدگان کتاب سال استان مرکزی و تجلیل از قران آموزان مقام‌آور موسسه مهد قرآن اراک عنوان کرد: اسلام در جای جای قرآن کریم همواره به علم آموزی تاکید کرده است. مهمترین شب های سال شب های قدر هستند که در این شب نیز علم آموزی و افزایش آگاهی بسیار حائز اهمیت است.

وی ضمن اشاره به رشد و نمو بسیاری از مفاخر و بزرگان در استان مرکزی، بیان کرد: استان مرکزی نه‌ تنها از لحاظ جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارد، بلکه از لحاظ تولید و اشتغال نیز در کشور دارای محوریت و مرکزیت است.

برازش ادامه داد: لازم است که بستر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان مرکزی برای مراکز تولیدی فراهم شود و این مراکز از این برنامه‌های فرهنگی و هنری استفاده کرده و بهره ببرند.

وی اظهار کرد: بنیاد بین المللی امام رضا(ع) آمادگی دارد تا در استان مرکزی برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در تمامی رده های مختلف کودکان، نوجوانان تا تحصیلات تکمیلی برگزار کند.

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی نیز گفت: اگر در کشور ما یک سوم از میزانی که در بخش‌های به ظاهر مولد نفت و صنعت توجه و سرمایه‌گذاری شده است، در بخش فرهنگی، آموزش و پرورش سرمایه گذاری می‌شد، اثر و نتیجه چشمگیرتری را بر جامعه می‌گذاشت و مشکلات حوزه‌های دیگر نیز برطرف می‌شد.

هنر ابزار بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی در جامعه است

وی افزود: نفت سرمایه خدادادی است ولی تکیه به آن عامل و باعث فروریختگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور شده است.

مخلص الائمه تاکید کرد: لازم است که مسیر فرهنگی در کشور با همه‌ ابزارهای موجود و در اختیار مورد اصلاح قرار گرفته و حرکت در این مسیر شتاب یابد.

وی اضافه کرد: استان مرکزی در حال تدوین نقشه راه فرهنگی است، مسیری که طی آن همه فعالان، مسئولین، دستاندرکاران و گروه‌های فرهنگی جایگاه خود را در این نقشه بدانند و در این مسیر حرکت کنند.

استاندار مرکزی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری درخصوص شکل گیری و تقویت هویت فرهنگی در استان مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگ است که بستر، مولفه و زمینه‌های مورد نیاز برای این امر در استان مرکزی از قوت و قدرت خوبی برخوردار است، لذا لازم است به سمت آینده پر کشش و مطلوب نظام فرهنگی پیشروی کنیم.
وی ادامه داد: بطور کلی سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده مسیر حرکت ما را در تمامی زمینه‌ها رقم خواهند زد و میزان تاثیرگزاری هر یک از این مولفه‌ها راه نگاشت ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر وزن گذشته بیش از مقدار لازم ما را تحت تاثیر قرار دهد، کشش اینده ما را به سمت خود نخواهد برد و در حال و گذشته متوقف خواهیم ماند که این مسئله ما را متضرر خواهد کرد، برای مثال کشش آینده در چارچوب هویت فرهنگی و اجتماعی دارای نقشی کلیدی است و نباید بیش از حد مورد نیاز به مولفه های دیگر پرداخت.
مخلص‌الائمه بیان کرد: از تمامی افرادی که صاحب ایده، نظر و خلاقیت در حوزه فرهنگی هستند دعوت می‌کنم که در تدوین نقشه راه فرهنگی به ما کمک کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این آیین اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری دو رویداد مهم فرهنگی و هنری بطور مقارن با یکدیگر هستیم که در کنار این دو آیین تجلیل از قرآنیان برگزیده مهد قران نیز انجام خواهد شد.
سینا دلشادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین افزود: در حال حاضر شاهد پیشرفت بی‌بدیل مقوله کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه‌های مهارتی، رسانه‌ای و هنری هستیم. آنچه که با سطر سطر کتاب و ورق به ورق آن در ذهن فرد ماندگار شده و تاثیری که از کتاب در ذهن فرد نهادینه می‌شود قابل قیاس با هیچ رسانه‌ای نیست، هرچند گهگاه جایگاه کتاب متزلزل شده، اما توانسته است جایگاه خود را در جوامع و بخصوص در جامعه‌ای که از پیشینه باستانی، فرهنگی و هنری برخوردار است، حفظ کند.

هنر ابزار بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی در جامعه است

وی افزود: اگر بر سیره امام رضا(ع) نگاهی بیندازیم و تاملی بر دوره ایشان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در دوره ای بسیار سخت که خلیفه سیاس و مکار با هدف خاموش ساختن قیام مسلحانه شیعیان و قطع کردن درخت عقاید آنها از ظرفیت امام رضا(ع) میان شیعیان استفاده کرد، ایشان در همین دوره و در اوج بحران به ظرفیت‌سازی و فرصت سازی در جهت گسترش معارف و آموزه‌های شیعی پرداخت و ما نقطه اوج جهاد تبیین در همین زمان را شاهدیم.

دلشادی خاطرنشان کرد: این رویداد از ابتدای سال در حال برگزاری است و لازم به ذکر است که جای خالی بسیاری از کتاب ها در این ایین قابل مشاهده است، لذا در دوره‌های بعد تلاش خواهیم کرد تا این آیین به شکل مناسب‌تر و با تنوع بیشتری برگزار شده و به گونه شایسته‌تری از اهل فرهیخته کتاب تقدیر کنیم.

به گزارش ایسنا، جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همایش علمی و پژوهشی در خصوص اخلاق و آداب رضوی است، این دوره جشنواره در استان مرکزی فاقد رتبه اول بود و نجیمه گراوند از استان لرستان موفق به کسب رتبه دوم، روح الله صفریان از استان البرز موفق به کسب رتبه سوم، سعید حمیدی مقدم و محمدرضا علیزاده امام زاده بطور مشترک رتبه چهارم و فهیمه غلامی زارع رتبه پنجم این جشنواره را کسب کردند.

همچنین در این آیین از قرآن آموزان مقام آور موسسه مهد قران کریم نیز تجلیل شد. محمدسجاد سالاری، محمدعلی نقدی، سیدمحمدحسین روشنایی، نرگس فرخی و زینب شهبازی پنج مقام آور برتر این بخش در استان مرکزی بودند.

بر اساس این گزارش، کتب زیر به عنوان کتاب سال استان مرکزی به شرح ذیل در این مراسم معرفی و مولفان و مترجمان آنها تقدیر شدند:

بخش زیست شناسی:

“پرورش و تولید شترمرغ” ترجمه ایمان حاج خدادادی و مهدی خدائی مطلق

“تصفیه آب با استفاده از تخلیه پلاسمایی در مایعات” ترجمه مهران شاه منصوری

بخش تربیت بدنی:

“مشکلات حرکتی در اختلال های رشدی و راهنمایی‌های عملی برای ارزیابی و مدیریت” ترجمه جلیل مرادی و حسن خلجی

بخش حقوق:

“جرایم آبی در عرصه سیاست جنایی” نوشته فرزانه مرادی

بخش فیزیک:

“ابزار فناوری پلاسما” ترجمه مهران شاه منصوری

بخش علوم پزشکی:

“سلول بنیادی مزانشیم مغز استخوان و مسمومیت شیمیایی” اثر محمدحسین آبنوسی

بخش ادبیات:

“از سه راه آذری تا منهتن” اثر رضا قاسمی

“غربالی در دست (بررسی سرقت ادبی و همرسانی در شعر معاصر)” نوشته سیدمهدی طباطبائی

بخش مستند نگاری:

“زندگی‌نامه و خاطرات حسین انصاریان” اثر مجید مجیدی

داستان نوجوان:

“خرس ماه” اثر مهدی رجبی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.