۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 9663
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 04 نوامبر 2020 - 0:37 |

وقتی ویروس هم به جلسه می‌آید

وقتی ویروس هم به جلسه می‌آید  مشهدنیوز/ خوزستان از اسفندماه سال گذشته بود که ویروس کرونا به سراسر کشور رخنه کرد؛ اوایل همه، حتی مسئولان علوم پزشکی بیماری را جدی نگرفته بودند، در جلسات با هم دست می‌دادند و می‌گفتند استفاده از ماسک برای عموم ضروری نیست ولی خیلی زود آن وضعیت تغییر کرد. در پی شیوع […]

وقتی ویروس هم به جلسه می‌آید

وقتی ویروس هم به جلسه می‌آید

 مشهدنیوزخوزستان از اسفندماه سال گذشته بود که ویروس کرونا به سراسر کشور رخنه کرد؛ اوایل همه، حتی مسئولان علوم پزشکی بیماری را جدی نگرفته بودند، در جلسات با هم دست می‌دادند و می‌گفتند استفاده از ماسک برای عموم ضروری نیست ولی خیلی زود آن وضعیت تغییر کرد.

در پی شیوع کروناویروس و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این ویروس جدید و ناشناخته، راه‌های مقابله با آن نیز تقریبا مشخص شد. مسئولان بهداشتی استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یک و نیم تا دو متر، ضدعفونی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و پرهیز از حضور در تجمعات را راهکارهای پیشگیری از ابتلا عنوان و بر این موارد تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، بر رعایت این دستورالعمل‌ها در ادارات و سازمان‌ها به ویژه در برگزاری جلسات تاکید شده است. اکنون با گذشت ماه‌ها از شیوع این ویروس، با وجود اینکه مسئولان به صورت مستمر در خصوص افزایش آمار مبتلایان و رعایت نکات بهداشتی هشدار می‌دهند اما همچنان در جلسات ادارات و سازمان‌ها و نهادهای مختلف، فاصله‌گذاری کمتر رعایت می‌شود.

برای مثال در همان ماه‌های نیمه شیوع کرونا، در یکی از جلسات که اتفاقا با حضور معاون درمان وزات بهداشت و خبرنگاران بسیاری از رسانه‌ها برگزار شد، پزشکان زیادی در سالن جلسات در صندلی‌های کنار هم و بدون فاصله حضور داشتند و شام جلسه را هم روی میز سالن جلسات و با در آوردن ماسک‌ها صرف کردند.

جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا در خوزستان نیز که مهم‌ترین جلسه برای برنامه‌ریزی و ارائه هشدارها در خصوص وضعیت بیماری است هر هفته در استانداری خوزستان برگزار می‌شود؛ در سالن جلسات ستاد مقابله با کرونای استانداری خوزستان نیز صندلی‌ها در کنار هم چیده شده‌اند و تعداد زیادی از مسئولان استانی و شهرستانی در هر جلسه که گاهی چهار ساعت طول می‌کشد، حضور دارند.

در حالی که همیشه توصیه می‌شود، باید مرتبا سطوح ضدعفونی شوند تا از انتقال ویروس پیشگیری شود اما روی میز اغلب جلسات در ادارات و سازمان‌های مختلف به ویژه ستاد کرونا خبری از الکل یا موادضدعفونی کننده نیست و حین برگزاری جلسه نیز قندان روی میز قرار دارد و چای هم توزیع می‌شود.

هر چند اکثر حاضرین در جلسات از ماسک استفاده می‌کنند و بارها نیز در خصوص استفاده صحیح از ماسک برای تاثیرگذاری در جلوگیری از انتقال بیماری توضیح داده شد اما همچنان تعدادی از مسئولان نهادها و ادارات مختلف حاضر در جلسات، ماسک را زیر چانه خود قرار می‌دهند یا بینی خود را با ماسک نمی‌پوشانند.

در برخی از جلسات ادارات مختلف، تا حدی سالن جلسات شلوغ می‌شود که جای نشستن نیست و از اتاق‌های دیگر صندلی به سالن می‌آورند تا افراد را در سالن آن هم در شرایط کرونایی جا بدهند.

در اغلب جلسات خبری از مواد ضدعفونی کننده نیست و تنها در یکی دو جلسه در مراکز بهداشت اهواز مواد ضدعفونی کننده روی میزها قرار داشت و فاصله‌گذاری نیز تقریبا رعایت شده بود.

در مراسم افتتاحیه‌ها و کلنگ‌زنی‌ها هم، علاوه بر ازدحام مسئولان و همراهان آن‌ها، افراد محلی اغلب بدون ماسک حاضر می‌شوند که همه این موارد موجب گسترش ویروس می‌شود.

طبق گفته مسئولان بهداشتی، اگر فرد آلوده به ویروس کرونا به مدت ۱۵ دقیقه در یک محیط بسته حضور داشته باشد و از وسایل حفاظت فردی استفاده نکند، می‌تواند سایر افراد را نیز آلوده کند.

با توجه به شرایط برگزاری جلسات و رو در رویی کارمندان با مسئولان، به نظر می‌رسد که جلسات اداری نیز تاثیر عمده‌ای در گسترش ویروس دارند و این گونه است که ویروس در جلسات، کنترل نمی‌شود.

دکتر سیدمحمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری جلسات ادارات در شرایط قرمز کرونایی اظهار کرد: برخی مواقع حتی زمانی که جلسات دولتی و مناسبت‌های مختلف در تلویزیون نمایش داده می‌شود، می‌بینیم که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شوند.

وی افزود: زمانی که در یک فضای کوچک، تعداد زیادی از افراد دور هم جمع شوند و کنار یکدیگر بنشینند؛ حتی اگر از ماسک استفاده کنند، امنیت لازم برای جلوگیری از ابتلا وجود ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همواره توصیه می‌شود دستورالعمل‌های بهداشتی با هم رعایت شوند؛ مثلا استفاده از ماسک به تنهایی تاثیر زیادی ندارد. گاه می‌بینیم برخی ماسک استفاده کرده‌اند اما یا ماسک را پایین آورده‌اند و در حال صحبت کردن یا چای خوردن هستند؛ برخی اوقات مسئولان را اینگونه می‌بینیم و در چنین فضاهایی شرایط انتقال بیماری فراهم است.

وی افزود: دیگران را از تجمع منع می‌کنیم اما خودمان در تجمعات حضور پیدا می‌کنیم اما به عنوان مثال اکنون در سوئیس تجمع بیش از شش نفر را ممنوع کرده‌اند. پروتکل‌های تدوین‌شده باید مو به مو اجرا شوند رفتار ما در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید الگو باشد.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.