۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 23115
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, ادبیات و کتاب, تلویزیون, خانواده, رسانه, سینما, فرهنگی, یادداشت تاریخ انتشار : 14 ژانویه 2024 - 13:26 |
مرتضوی:از بازگشت «پایتخت»تا محمدرضا گلزار

پاگشای صداوسیما برای سلبریتی‌های مشهور/ بازگشت تلویزیون به ریل منتقدان

تلویزیون در نهایت پذیرفت که مخاطبانش کاهش پیدا کرده و به همین جهت هم در طول زمان در حال بازگرداندن هنرمندان قدیمی خود است.
پاگشای صداوسیما برای سلبریتی‌های مشهور/ بازگشت تلویزیون به ریل منتقدان

مهسا بهادری: « اعتقاد ما این است که ما رسانه ملی هستیم و باید برای هشتاد میلیون ایرانی برنامه بسازیم، نه برای ۱۰ درصد حزب‌اللهی.»هرچند که این کلام تا امروز بیشتر جنبه شعاری داشت، اما با باز شدن پای برخی از هنرمندان به تلویزیون به نظر می‌رسد که احتمال تحقق آن دور از ذهن نباشد.

به کمی قبل‌تر بازگردیم، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که پیمان جبلی در جمع هنرمندان، ضمن پذیرفتن کاهش مخاطبان صداوسیما گفت: «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینه‌های کم‌تر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.»

البته کمتر از دو هفته بعد حمید شاه‌آبادی، معاون سیمای سازمان صداوسیما گفت: «ما کاهش مخاطب به معنای متداول خودش نداریم. فضاسازی‌هایی که در حوزه کاهش مخاطب صورت می‌گیرد بخشی از آن به مخاطب عمومی تلویزیون در جهان برمی‌گردد که در واقع سبد مصرف تصویری مردم از تلویزیون را بخشی از آن را فضاهای دیگر پُر کرده‌اند. ما در طول ۵ سال گذشته حداکثر ۶ درصد کاهش مخاطب تلویزیون داشتیم.» هرچند شاه آبادی در آن دوره خواست کاهش مخاطب را کتمان کند اما آماری که ارائه داد این ماجرا تایید می‌کرد، از طرفی هم امسال، وحید جلیلی نگاهی به این ماجرا انداخت و به نحوی دیگر آن را پذیرفت و توضیح داد: «موقعی که صداوسیما را تحویل گرفتیم، متوسط بیننده سریال‌ها ۲۴ درصد بود. نتفلیکس که تحویل نگرفتیم. طوری حرف می‌زنند که یک جریان رسانه‌ای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یک‌باره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمان‌ها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم تا می‌توانیم به سلبریتی‌ها میدان بدهیم که این‌ها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از بیست سال چه شد؟ هم مخاطب به‌شدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاه‌ها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»

پاگشای صداوسیما برای سلبریتی‌های مشهور/ بازگشت تلویزیون به ریل منتقدان

مثال برای اینکه مسئولان خودشان هم این کاهش را پذیرفته‌اند بسیار است، از طرفی وقتی خواستند سلبریتی‌های خودشان را بسازند دیدند که نمی‌توانند نتیجه بگیرند، مثلا محمدرضا شهبازی یکی از همین مجریانی بود که صداوسیما می‌خواست با استفاده از او سلبریتی سازی کند اما نه تنها نتیجه‌ای نگرفت بلکه طبق آخرین بررسی‌ها برنامه‌ای که او اجرا می‌کرد، تنها ۵ درصد مخاطب داشت و بعد از شب یلدا که با تلویزیون با استفاده از هر تلاشی نتوانست آن‌طور که باید و شاید مخاطبانش را جذب کند، عطای سلبریتی‌سازی را به لقایش بخشید و صداوسیمایی که یک زمانی می‌گفت ما سلبریتی نمی‌خواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامه‌هایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان هم یک راه جدیدی را شروع کرد، تصمیم گرفت دوباره مجریانی که محبوبیت قابل قبولی دارند را به تلویزیون بازگرداند و در این راه معاون سیما اعلام کرد: «تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سال‌ها موفقیت کسب کردند، جزو سرمایه‌های صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرف‌نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آنها هم هست»

به همین دلیل هم قرار است فصل چهارم سریال «زیرخاکی» ساخته شود. سریالی که جلیل سامان سه فصل از آن را در مناسبت‌های مختلف روی آنتن تلویزیون فرستاد، از طرفی هم اخباری مبنی بر تقاضای جدی صداوسیما از سعید آقاخانی به گوش رسید که از این کارگردان خواسته شده تا فصل جدید «نون. خ»را آماده کند تا در نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک سیما برود. پیش از این قرار بود که «نون.خ» در یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی ساخته شود، اما فشارها و درخواست‌های صداوسیما عامل اصلی بازدارنده این ماجرا بود؛ که در نهایت سعید آقاخانی را وادار به انعقاد قرارداد با صداوسیما کرد.

در روزهای ابتدایی شهریور ۱۴۰۲ هم این خبر منتشر شد که در نوروز ۱۴۰۳ فصل جدید مجموعه «مهمونی» با اجرای ایرج طهماسب و هنرنمایی عروسک‌ها و میهمانان جدید، از شبکه نسیم صداوسیما پخش خواهد شد. از طرفی این روزها خبر ساخت فصل جدید سریال «پایتخت» در حال دست به دست شدن است.

ستاره‌هایی که بازگشتند

علاوه بر بازیگرانی که به تلویزیون برگشته‌اند، مجریانی که مدت‌ها خبری از آن‌ها روی آنتن نبود هم در قاب تلویزیون، تماشایی شدند. ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه‌ای که به گفته خودش از تلویزیون کنار گذاشته نشده و به خواست خودش مدتی کار نمی‌کرده با برنامه «سلام صبح بخیر» به آنتن شبکه۳ برگشته است.

تکلیف کامران نجف‌زاده و برنامه گفت‌وگومحورش به نام «برمودا» هم روشن شده است و پس از یک سال و نیم جدایی از خبر صدا و سیما، حالا با یک تاک‌شو، اواخر دی ماه به شبکه نسیم خواهد آمد. به نظر می‌رسد فرزاد حسنی هم قرار است با برنامه پزشکی «اکسیر» به عرصه اجرا در تلویزیون برگردد. محمد دلاوری هم که با ساخت برنامه «صرفاً جهت اطلاع» به شهرت رسیده بود پس از اینکه مدتی روی آنتن نبود، این شب‌ها با «سپهبد» در شبکه۴ تلویزیون حضور دارد.

از طرفی هم جناب خان با برنامه«جام آرزوها»هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود و در نهایت امروز با اعلام رسمی صداوسیما مبنی بر اجرای مسابقه «پانتولیگ» توسط محمدرضا گلزار، بالاخره تکلیف حضور این بازیگر در شبکه سه مشخص شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.