۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 25721
  پرینتخانه » آموزش تاریخ انتشار : 29 مارس 2024 - 14:16 |
مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی مطرح کرد

پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا

مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی مطرح کرد پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه متاسفانه در عرصه مقاله و پژوهش در حوزه علوم انسانی از سوی دنیا به صورت محدود مورد پذیرش قرار می گیریم، گفت: در این زمینه تفاوت ایدئولوژی و ارزش‌ها تاثیرگذار است. به […]

پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا

مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی مطرح کرد

پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا

مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه متاسفانه در عرصه مقاله و پژوهش در حوزه علوم انسانی از سوی دنیا به صورت محدود مورد پذیرش قرار می گیریم، گفت: در این زمینه تفاوت ایدئولوژی و ارزش‌ها تاثیرگذار است.

به گزارش مشهدنیوز، مهدی معین زاده مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی در گفتگو با ایسنا گفت: باید اندکی از کمی نگری و اقتباس از روش های ارتقا کشورهای خارجی دست بکشیم و به دنبال مسئله ای باشیم که چهارستون اجتماع را می لرزاند. باید ضمن حرکت در مرز دانش، مرعوب نظریه پردازی های دنیا نشویم و متناسب با شرایط جامعه خود به نظریه ها بپردازیم.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش های علوم انسانی در کشور و خارج از کشور گفت: یکی از نقاط قوت پژوهش های علوم انسانی، این است که در مرز دانش حرکت می کنیم. ممکن است این حرکت به صورت ترجمه، تالیف یا اقتباس از آثاری که در مرز دانش علوم انسانی در دنیا نگاشته می شوند، انعکاس پیدا می کند و مورد بحث قرار گیرد.

وی به نقطه ضعف پژوهش در علوم انسانی هم اشاره کرد و افزود: ضمن مغتنم دانستن این فرصت که ما در مرز دانش حرکت می کنیم ولی علوم انسانی ما ارتباطش با مسائل اجتماعی گسیخته است. مرز دانش بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکا معنا پیدا می کند و مسائل آن ها با مسائل ما متفاوت است.

معین زاده تصریح کرد: باید اندکی  از کمی نگری و اقتباس از روش های ارتقا کشورهای خارجی دست بکشیم و به دنبال مسئله ای باشیم که چهارستون اجتماع را می لرزاند. این مسائل می تواند، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد. باید ضمن اینکه در مرز دانش حرکت می کنیم، مرعوب نظریه پردازی های دنیا نشویم و متناسب با شرایط جامعه خود به نظریه ها بپردازیم.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.