Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 9555
  پرینتخانه » آموزش تاریخ انتشار : 03 ژوئن 2020 - 10:28 |

چند توصیه‌ بهداشتی ضدکرونایی برای سنجش سلامت نوآموزان + هزینه و مدارک سنجش

چند توصیه‌ بهداشتی ضدکرونایی برای سنجش سلامت نوآموزان + هزینه و مدارک سنجش امسال به دلیل شرایط کرونا طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از نیمه دوم تیرماه و با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های سنجش آغاز و تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان ادامه خواهد داشت و سنجش […]

چند توصیه‌ بهداشتی ضدکرونایی برای سنجش سلامت نوآموزان + هزینه و مدارک سنجش

چند توصیه‌ بهداشتی ضدکرونایی برای سنجش سلامت نوآموزان + هزینه و مدارک سنجش

امسال به دلیل شرایط کرونا طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از نیمه دوم تیرماه و با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های سنجش آغاز و تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان ادامه خواهد داشت و سنجش نوآموزان پیش دبستانی نیز از اول مهر انجام می شود.

به گزارش مشهدنیوز، طبق دستورالعمل ابلاغی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، اجرای سنجش بر اساس بند ۲ ماده ۳ اساسنامه سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی و مصوبه هیئت مدیران و زیر نظر شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجش، برای تمام دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ وارد کلاس اول ابتدایی می‌شوند و همچنین جاماندگان سال قبل از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود.

از جمله مدارک لازم برای انجام سنجش، اصل شناسنامه دانش آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده، یک قطعه عکس ۳ در ۴ و پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ریال است.

طبق اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امسال به دلیل شرایط کرونا این طرح از ۱۵ تیر ماه تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام خواهد شد و بر اساس این دستور العمل سنجش نوآموزان پیش دبستانی از اول مهر انجام خواهد شد. ۱۲۰۰ پایگاه سنجش اولیه نوع ب که ۶ نفر را شامل می شود، ۱۱۰۰ پایگاه سیار، پایگاه های تخصصی و ۸۰۰ پایگاه پذیرش جهش تحصیلی کار سنجش را عهده دار خواهند بود.

در مجموع بیش از ۲۳۰۰ پایگاه داریم و تمامی استان ها پایش لازم برای استقرار پایگاه های سنجش را انجام داده اند. نزدیک به ۲۰ هزار نیرو در قالب مسئولین پایگاه ها، آزماینده ها، مراقبین سلامت و کادر خدماتی طرح سنجش را به انجام خواهند رساند.

ارزیابی های مراقب سلامت شامل قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی در پایگاه های اولیه انجام خواهد شد. در صورت مشکوک بودن، نوآموز به یکی از ۵۰۰ پایگاه تخصصی جهت ارزیابی تخصصی ارجاع خواهد شد.

 توصیه‌های بهداشتی ضدکرونایی در در پایگاه‌های سنجش سلامت

به گزارش ایسنا، در دستورالعمل اجرایی و سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان آمده است که با توجه به شیوع بیماری کرونا ضمن تاکید به لزوم رعایت تمام مواردی که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود کلیه پایگاه‌ها، موارد زیر نیز مجددا یادآوری می‌شود:

شناسایی راه‌های انتقال عامل ایجاد کننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد. راه‌های انتقال این ویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی، ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه یا عطسه و با لمس اشیای آلوده منتقل می‌شوند.

بر اساس دانسته های کنونی این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس می تواند بروز کند.

طبق آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان می باشد. این ویروس می تواند در فاصله یک تا دو متری از طریق سرفه منتقل شود. راه دیگر انتقال تماس دست ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درب ها، میز و صندلی، شیر آلات، نرده پله ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می شود.

داشتن فاصله مناسب در روابط اجتماعی به این معنی است که فاصله فیزیکی از سایرین به اندازه‌ای باشد که انتقال بیماری صورت نگیرد. این نوع برخورد در همه گیری ها جایگاه ارزشمند و بسیار خاصی دارد. فاصله فیزیکی امن برای جلو گیری از ابتلا به بیماری کرونا (کووید -۱۹) حداقل ۱.۸ متر است. بدیهی است که رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش داشته باشد، ضروری بوده و باید ادامه یابد.

به بیان دیگر با توجه به قابلیت انتقال بالای ویروس کرونای جدید، حتی ابتلا یک نفر و عدم رعایت فاصله مناسب در یک جمعیت، می تواند به طور انفجاری باعث انتقال ویروس در افراد آن جمعیت شود.

سه گروه ذیل به عنوان افراد در معرض خطر / در معرض بیماری عارضه دار در نظر گرفته شده و نباید تا اعلام رسمی پایان همه گیری بیماری، در پایگاه‌ها حاضر شوند:
۱- مادران باردار

۲- بیماران با بیماری زمینه ای: بیماری قلبی – عروقی، فشار خون، دیابت، بیماری های تنفسی زمینه ای و مزمن، شاخص توده بدنی BMI بیشتر از ۰

۳- بیماران با نقص ایمنی: بیماران تحت درمان با کورتیکواستروئید (پردنیزولون) بیش از۱۲.۵  میلی گرم در روز بیش از دو هفته، بیماران تحت شیمی درمانی، افراد دچار بدخیمی‌ها، افرادی که پیوند اعضاء شده‌اند.

هر پایگاه با توجه به جمعیت نوآموز، نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضد عفونی، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع و … است.

غربالگری و بیماریابی:

– خود اظهاری والدین در مورد این بیماری نکته مهمی است.

– لازم و ضروری است که کلیه عوامل اجرایی پایگاه در سامانه سلامت ثبت نام کرده و هر سه روز یکبار (۲ بار در طول هر هفته) مجددا نرم افزار  سلامت را تکمیل و به روز رسانی نمایند.

– مدیر پایگاه باید فرآیندی برای کنترل ورود احتمالی و جدا کردن دانش آموزان و کار کنان بیمار یا مشکوک به بیماری (افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی) از افراد سالم مشخص کند.

بهداشت محیط و بهداشت فردی:

– سطوحی که توسط افراد لمس می‌شوند (نرده ها، دستگیره های در و پنجره ها، میز و صندلی ها، ابزار ارزیابی تحصیلی، بینایی، شنوایی، مراقب سلامت و غیره) باید حداقل روزی دو مرتبه تمیز و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ضد عفونی شوند و تهویه مناسب در کلیه نقاط پایگاه برقرار باشد.

-آبخوری، دستشویی‌ها و توالت ها روزانه حداقل دو بار در طول ساعات و یکبار در انتهای کار پایگاه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده ضدعفونی شوند.

– پایگاه باید دارای آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی، صابون مایع و محلول‌های مناسب ضد عفونی کننده و امکانات مدیریت زباله باشند و دستورالعمل‌های بهداشت محیط و گندزدایی را رعایت کند.

– تأمین و ذخیره حداقل دو هفته‌ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و… و. از دیگر الزامات جهت بازگشایی است.

– پایگاه باید قوانین شست‌وشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضد عفونی کننده دست را برای آزماینده ها و عوامل اجرایی و نو آموزان اعمال کند. در صورت امکان، ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست  در همه کلاس ها قرار داده شود.

– در مناطق محروم آب آشامیدنی سالم برای دانش آموزان فراهم شود.   بهتر است همگان از لیوان کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند.

– در مدت زمان حضور در پایگاه کلیه آزماینده ها و کارکنان بهتر است که از ماسک معمولی و دستکش  استفاده نمایند.

–  مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد. در صورتی که مواجهه چهره به چهره عوامل پایگاه با یکدیگر ناگزیر باشد، در حداقل زمان ممکن و با رعایت فاصله ایمن حداقل ۱.۸ متر برگزار شود.

– تماس افراد با یکدیگر مانند دست دادن و روبوسی اکیدا ممنوع شود.

– از تجمع در محیط‌های خاصی پایگاه اجتناب شود.

– پذیرش نوآموز به صورتی باشد که در هر زمان کمترین تعداد مراجعین در محل حاضر باشند. لازم است فاصله حداقل ۱.۸ متر بین افراد از هم در کلیه فضاهای پایگاه رعایت شود و آرایش کلاس‌ها برای بهره برداری از فضای موجود تغییر یابد.

– ترجیحا از بزرگترین فضاهای موجود برای حضور نوآموزان و والدینشان استفاده شود. می توان از سالن های امتحانات، نهار خوری یا نماز خانه در این موارد استفاده کرد. همه پایگاه‌ها باید فضایی را برای اتاق انتظار در نظر بگیرند. لازم است چیدمان صندلی‌های این فضا به نحوی باشد که فاصله اجتماعی رعایت شده و فضا تهویه مناسب داشته باشد.

– کلیه آزماینده ها می بایست ضمن رعایت فاصله اجتماعی با نو آموز از ماسک و دستکش استفاده کنند. آزماینده موظف است یک بار هنگام ورود و یکبار هنگام خروج از اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل ۷۰ درصد دست‌های نو آموز را ضد عفونی کند.

مجدد تاکید می‌شود کلیه توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با پیشگیری از بیماری کرونا بر اساس آخرین پروتکل ستاد ملی کرونا در پایگاه های سنجش لازم الاجرا است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.