۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 21224
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آسیا،خاورمیانه, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, اقتصاد کلان, اقتصادی, انرژی, ایران, بین الملل, تولید و تجارت, تیتر یک, حقوقی و قضایی, حوادث، انتظامی, خانواده, دولت, دیگر رسانه ها, سلامت, سیاست داخلی, سیاسی, شهری, شورای نگهبان, علم و فناوری, عمران و اشتغال, مجلس, محیط زیست, نظامی, ویژه تاریخ انتشار : 01 می 2023 - 13:23 |
/به مناسب روز جهانی کار و کارگر/

کارگران توانمند یا دغدغه‌مند؟

"بازوان تولید و صنعت کشور، جهادگران سنگر اقتصاد، موتور پیشران اقتصاد کشور" و... عبارت‌هایی نام آشنا است که هر ساله تنها در آستانه روز کارگر برای بزرگداشت این قشر عظیم با جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر توسط مسئولان به گوش می‌رسد و در باقی ایام سال در حاشیه قرار می‌گیرند.
کارگران توانمند یا دغدغه‌مند؟

بی شک کارگران به عنوان سرمایه عظیم انسانی در کشور موجب رشد و پیشرفت اقتصاد خواهند بود، اما این پیشرفت خود در گرو حل مشکلات کارگران و رفع شکاف میان مزد و معیشت، ایجاد امنیت شغلی، تامین مسکن، آموزش‌های به روز و به طور کلی توانمندسازی آن‌ها است، برای حل مشکلات حوزه کارگران، آنان یقه کارفرما را می‌گیرند و کارفرما هم یقه دولت را، بدین ترتیب همه از هم ناراضی‌اند و دغدغه‌های کارگران هم نه تنها برطرف نمی‌شود که بعضا تشدید هم می‌شود. نتیجه این موضوع هم همه ساله جلسات پرحاشیه شورای عالی کار است که در نهایت نه کارفرما از مصوبات آن راضی است نه کارگر.

توانمندسازی کارگران دستاوردی است که هم در افزایش کیفیت تولید نقشی تعیین کننده دارد و هم مقدمه پیشرفت و ارتقای کارگر را فراهم می‌کند، اما این اتفاق زمانی می‌افتد که کارگر از تنگنای مشکلات معیشتی بیرون آمده باشد و سپس یک گام به جلو در جهت توانمندی‌سازی خود بردارد، اما چرا در کشور ما نام کارگر با دغدغه‌های معیشتی آنها به هم گره خورده است و مسائل مربوط به کارگران از این دایره فراتر نمی‌رود. مشکل از کارگران است یا کارفرمایان یا پای بازیگری بزرگتر در میان است؟

با یک مهندسی معکوس این بار به مناسبت روز کارگر با یک کارفرما و تولید کننده به گفت‌وگو نشستیم و مشکلات حوزه کارگران را از دیدگاه یک کارفرما مورد بررسی قرار دادیم، رضا حمیدی، مدیرعامل فرش مشهد و ۴ مجموعه تولیدی دیگر در مشهد ۵۸ سال است که کارش تولید و دست و پنجه نرم کردن با ۲۷۰۰ کارگر است.

او با تاکید بر اینکه کارگر در کنار هویت اقتصادی و اجتماعی باید نقش خود را در خانواده به عنوان یک پدر یا مادر به خوبی ایفا کند، گفت: این مساله نیازمند این است که او دغدغه حقوق، معیشت و امنیت شغلی‌اش را نداشته باشد، تامین حقوق و مزایا برای کارگر وظیفه من به عنوان کارفرما است اما در این میان مواردی وجود دارد که از دست کارفرمایان و تولیدکنندگان خارج است.

قاچاق به تولید داخلی لطمه می‌زند

وی با اشاره به مشکلاتی که در جریان تولید بر کارگران نیز تاثیر می‌گذارد، بیان می‌کند: مورد اول موضوع قاچاق است. قاچاق به تولید داخلی آسیب جدی می‌زند و بر اساس محاسباتی که چندی پیش داشتم قاچاق حدود یک میلیون اشتغال را از بین می‌برد. در این رابطه موضوع واردات نیز تاثیرگذار است و اگر واردات بی مورد را کنترل کنیم، حدود ۳۵۰ هزار اشتغال در کشور ایجاد می‌شود.

کارگران توانمند یا دغدغه‌مند؟
حمیدی با اشاره به مشکلات صادرات تصریح می‌کند: بهبود شرایط کارگران در گرو بهبود شرایط اقتصادی و تولیدی کشور است، اقتصاد ما شدیدا به توسعه صادرات و افزایش حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در سایر کشورها برگزار می‌شود نیاز دارد، اما امروز هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به دلیل افزایش نرخ ارز با افزایش چشمگیری رو به رو شده است.

وی درباره مشکلات تامین انرژی تاکید می‌کند: درسال گذشته صنایع به دلیل کمبود آب، برق و گاز با مشکل رو به روشدند. ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار می‌گوید، دولت موظف است در صورت قطع برق، آب و یا گاز صنایع خسارت آن را پرداخت کند، اما دولت یک ریال تاکنون پرداخت نکرده است. طبیعی است که این شرایط اگر تاثیر مستقیمی بر کارگران نگذارد تاثیر غیر مستقیم آن بر وضعیت کارگرانی که در مجموعه‌هایی تولیدی مشغول به کار هستند غیر قابل انکار خواهد بود، مجموعه تولیدی ما در سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در حوزه قطع برق و گاز ایجاد شد ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات کافی برای توسعه کسب وکار و افزایش تولید در کشور بیان کرد: امروز برخی از تسهیلات بین ۲۰ تا ۲۲ درصد نرخ سود بانکی دارد که این عدد بسیار بالایی است.امروز برخی از تسهیلات بین ۲۰ تا ۲۲ درصد نرخ سود بانکی دارد که این عدد بسیار بالایی است

حمیدی درباره تعرفه‌های صادارتی مواد اولیه صنعت بیان می‌کند: باید این تعرفه‌ها صفر شود. این مواد اولیه وارد می‌شود تا تولید در کشور صورت گیرد و نیاز کشور مرتفع شود. البته سختگیری در گمرکات کشور چند وقتی است که تسهیل شده، اما به طور کلی مواد اولیه بخش صنعت نباید در گمرکات معطل بماند؛ چراکه این موضوع ممکن است پروسه تولید در یک مجموعه را با اختلال مواجه کند.

کاهش میزان سرمایه گذاری مولد در کشور

مدیرعامل فرش مشهد ادامه می‌دهد: امروز در کشور سرمایه گذاری مولد کاهش یافته است. باید برای سرمایه گذار در کار تولیدی رغبت وجود داشته باشد، اما در حال حاضر برعکس است و خرید و فروش ارز، خانه و دلالی مورد توجه تعداد زیادی از جوانان قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین مصرف تولیدات غیر ملی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که بر تولید و در پی آن مساله اشتغال در کشور اثر می‌گذارد. باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم از کالای ایرانی استفاده کنند. بسیاری از مردم استفاده از محصولات خارجی را افتخار خود می‌دانند که این افتخار، افتخار به نابودی تولید و کارگر داخلی در کشور است، اما در عین حال صنعتگران و تولیدکنندگان باید در بهبود  کیفیت محصولات خود تلاش کنند تا مردم نسبت به استفاده از کالاهای خارجی بی رغبت شوند. متاسفانه رشد بهره‌وری در ایران کم است و اگرچه در کشور برای تولید هزینه می‌شود اما ماحصل آن به اندازه میزان هزینه‌ای که شده نیست. اگر بهره وری در ایران رشد کند، ثروتی بیش از ثروت نفت ایجاد می‌کند.

حمیدی با اشاره به حمایت‌هایی که یک کارفرما می‌تواند در جهت کاهش دغدغه‌های کارگران صورت دهد، بیان می‌کند: در مجموعه ما شعارمان این بوده که کارگر بعداز ۵ سال فعالیت باید خانه‌دار شود و تا دو سال گذشته سعی کرده‌ایم در مجموعه‌های تولیدی خود به این شعار عمل کنیم و طی سال‌های گذشته بیش از ۲۲۰۰ آپارتمان برای کارگران با ارزان‌ترین قیمت ممکن ساخته‌ایم.در مجموعه ما شعارمان این بوده که کارگر بعداز ۵ سال فعالیت باید خانه‌دار شود و طی سال‌های گذشته بیش از ۲۲۰۰ آپارتمان برای کارگران با ارزان‌ترین قیمت ممکن ساخته‌ایم
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته به دنبال تامین زمین بر اساس قانون نهضت ملی مسکن رفته و به دنبال ساخت ۱۰۰۰ خانه دیگر برای کارگران در طول ۵ سال آینده هستیم، ادامه می‌دهد: بارها برای این مساله نامه‌ای به اداره صمت ارسال کردیم تا هر سال بتوانیم ۲۰۰ واحد مسکونی بسازیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. همچنین طی سالیان گذشته شرکت تعاونی مصرف نیز برای کارگران ایجاد شده و برای فرزندان کارگران نیز که در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند، تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

حمیدی با تاکید بر حمایت دولت از کارآفرینان و تولیدکنندگان ادامه می‌دهد: اکثر مواردی که به آن اشاره کردم با حمایت دولت از تولیدکننده رقم می‌خورد، بهبود شرایط کارگر نیز در گرو بهبود شرایط تولید است که این موضوع مسئولیت دولت است، ما در مجموعه خود امسال با توجه به شعار سال هدفگذاری کرده‌ایم تا ۲۰ درصد نسبت به سال قبل تولیدات کارخانه خود را افزایش دهیم. عمل به شعار سال و تحقق آن در گرو ارائه تسهیلات بانکی، جلوگیری از قاچاق، افزایش بهره‌وری و … است. این دولتمردان هستند که با حمایت از تولید کننده و ریل‌گذاری صحیح در عرصه تولید می‌توانند ۱۰۰ درصد شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری را محقق کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.