۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Monday, 29 April , 2024
شناسه خبر : 22081
  پرینتخانه » آموزش تاریخ انتشار : 17 دسامبر 2023 - 13:01 |

کاهش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی «گرین‌متریک»

کاهش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی «گرین‌متریک» بر اساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» در سال ۲۰۲۳ درباره توسعه پایدار، ۳۶ مؤسسه ایرانی در سیاهه سبزترین‌های جهان جای گرفته‌اند. در سال گذشته ۴۵ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور داشتند. به گزارش مشهدنیوز، بر پایه ویرایش ۲۰۲۳ میلادی رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» درباره توسعه پایدار، ۳۶ مؤسسه ایرانی […]

کاهش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی «گرین‌متریک»

کاهش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی «گرین‌متریک»

بر اساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» در سال ۲۰۲۳ درباره توسعه پایدار، ۳۶ مؤسسه ایرانی در سیاهه سبزترین‌های جهان جای گرفته‌اند. در سال گذشته ۴۵ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور داشتند.

به گزارش مشهدنیوز، بر پایه ویرایش ۲۰۲۳ میلادی رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» درباره توسعه پایدار، ۳۶ مؤسسه ایرانی در سیاهه سبزترین‌های جهان جای گرفته‌اند که در میان آن‌ها، «دانشگاه کاشان» در رتبة نخست ملی و ۱۲۶ جهانی است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۴۵ مؤسسه ایرانی در سیاهه پایانی جای گرفته بودند. در نمودار زیر روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است.

در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی «گرین‌متریک» ۱۱۸۳ مؤسسه از سراسر جهان ارزیابی شده‌اند. «گرین‌متریک» با هدف ارائه چشم‌اندازی فراگیر از وضعیت و سیاست‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار مؤسسه‌های آموزش عالی جهان راه‌اندازی شده است. «گرین‌متریک» در گونه خود یگانه و ابزاری برای آگاه‌سازی مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاهی به چالش‌های زیست‌محیطی و مصرف انرژی است. محیط و زیرساخت، انرژی و تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، آب، حمل‌ونقل، و آموزش و پژوهش سنجه‌هایی هستند که در این نظام رتبه‌بندی برای سنجش مؤسسه‌ها به‌کار می‌روند. داده‌های «گرین‌متریک» برای ارزیابی مؤسسه‌ها، از پرسشنامه‌ای است که برای آن‌ها می‌فرستد.

دانشگاه کاشان، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه زنجان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه رازی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۱۰ دانشگاه برتر ایران در رتبه‌بندی گرین‌متریک هستند.

فهرست کامل دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی گرین‌متریک، امتیاز کل و رتبه جهانی مؤسسه‌های ایرانی و همچنین امتیاز این موسسه‌ها در سنجه‌های مختلف در لینک زیر قابل دسترسی است:

بر پایه گزارش ۲۰۲۳ میلادی «گرین‌متریک» «Wageningen University & Research» با بیشترین امتیاز سبزترین مؤسسه جهان است و «Nottingham Trent University»، «Umwelt-campus Birkenfeld»، «University of Groningen»، «University of California, Davis»، «University College Cork»، «University of Nottingham»، «Universidade De Sao Paulo Usp»، «University of Connecticut»، و «Universitat Bremen» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، این پژوهشگاه با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند.

این گزارش نیز از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) است که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.