Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 3624
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 26 فوریه 2019 - 11:46 |

۸۷ درصد مردم کوبا به قانون اساسی جدید رای مثبت دادند

۸۷ درصد مردم کوبا به قانون اساسی جدید رای مثبت دادند قریب به ۸۷ درصد از مردم کوبا به اصلاحیه قانون اساسی این کشور رأی مثبت دادند و آن را تایید کردند. به گزارش مشهدنیوز،   به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس این قانون اساسی جدید، سیستم تک حزبی سوسیالیستی و اقتصاد برنامه‌ریزی شده مرکزی حفظ […]

۸۷ درصد مردم کوبا به قانون اساسی جدید رای مثبت دادند

۸۷ درصد مردم کوبا به قانون اساسی جدید رای مثبت دادند

قریب به ۸۷ درصد از مردم کوبا به اصلاحیه قانون اساسی این کشور رأی مثبت دادند و آن را تایید کردند.

به گزارش مشهدنیوز،   به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس این قانون اساسی جدید، سیستم تک حزبی سوسیالیستی و اقتصاد برنامه‌ریزی شده مرکزی حفظ می‌شود درحالیکه برخی از قوانین جنایی، انتخاباتی و مالی به‌روز می‌شوند.

حاشیه خطای این پیروزی در کشوری که احزاب اپوزیسیون و کمپین‌هایش، غیرقانونی هستند و پیشنهادهای رسمی به صورت روتین بیش از ۹۰ درصد تأیید می‌شوند، به نسبت پایین است.

کمیسیون ملی انتخابات کوبا گفته که هفت میلیون و ۸۴۸ هزار و ۳۴۳ تن در همه پرسی روز یکشنبه درباره تغییر قانون اساسی رأی دادند که به عنوان ابزاری برای تداوم یکی از آخرین کشورهای کمونیست جهان دیده می‌شود.

این کمیسیون همچنین اعلام کرد که شش میلیون و ۸۱۶ هزار و ۱۶۹ تن به نفع این قانون اساسی جدید رأی دادند. رأی حدود ۳۰۰ هزار تن هم نامعتبر اعلام شده چون اوراق رأی آنها سفید یا مخدوش بود. همچنین ۷۰۶ هزار و ۴۰۰ رأی هم علیه این قانون اساسی جدید اعلام شده است.

قانون اساسی کنونی کوبا از سوی ۹۷.۷ درصد از مردم این کشور در همه پرسی ۱۹۷۶ تأیید شده بود.

دولت میگوئل دیاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا در هفته‌های اخیر یک کمپین بدون توقف برای ترغیب مردم این کشور در دادن رأی “آری” به این همه پرسی راه انداخته و گفته بود آنهایی که رأی منفی می‌دهند، ضد انقلابی‌ها و دشمنان کشور هستند.

در کنار کمپین آری به این قانون اساسی جدید، کمپین “نه” نیز به صورت فراگیر از طریق شبکه اینترنت موبایل در کوبا در ماه‌های گذشته به راه افتاده بود. حدود دو میلیون نفر از کوبایی‌ها برای نخستین بار در دسامبر سال گذشته میلادی به خدمات شبکه اینترنت موبایل دسترسی دارند.

بجز چند وب‌سایت مستقل، تمامی رسانه‌های کوبا در اختیار دولت هستند و اخبار ارسالی از طریق آنها پر بود از پیام‌هایی که مردم را به رأی “مثبت” به این قانون اساسی جدید ترغیب می‌کنند.

قانون اساسی جدید کوبا، تجارت‌های خصوصی و مشترک را در کنار امور اقتصادی دولتی به رسمیت می‌شناسد، پست نخست وزیری و فرماندار ایالتی در دولت را در نظر گرفته و پیش فرض بی گناهی و قرار احضار زندانی را در سیستم قضائی ارائه می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.