۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 26 April , 2024
شناسه خبر : 4046
  پرینتخانه » شهری تاریخ انتشار : 09 مارس 2019 - 21:23 |
شب عید و بازار شلوغ قالیشویی

از دستکاری قیمت‌ها تا جولان واحدهای غیرمجاز

شب عید و بازار شلوغ قالیشویی از دستکاری قیمت‌ها تا جولان واحدهای غیرمجاز خانه‌تکانی پایان سال یکی از روزنه‌های امید برای قالیشویی‌ها و شرکت‌های خدمات نظافتی و تزئینات ساختمان‌ برای درآمدزایی بیشتر است. گزارش مشهدنیوز،       در واقع اسفند برای بسیاری از مشاغل ماه سرنوشت‌سازی است. تکاپوی مردم در این روزها بیشتر از روزهای دیگر […]

از دستکاری قیمت‌ها تا جولان واحدهای غیرمجاز

شب عید و بازار شلوغ قالیشویی

از دستکاری قیمت‌ها تا جولان واحدهای غیرمجاز

خانه‌تکانی پایان سال یکی از روزنه‌های امید برای قالیشویی‌ها و شرکت‌های خدمات نظافتی و تزئینات ساختمان‌ برای درآمدزایی بیشتر است.

گزارش مشهدنیوز،       در واقع اسفند برای بسیاری از مشاغل ماه سرنوشت‌سازی است. تکاپوی مردم در این روزها بیشتر از روزهای دیگر سال است و شلوغی خیابان‌ها و ترافیک‌های سنگین پایان سال و مغازه‌های شلوغ و بازارهای پر رفت‌وآمد، شاهدی بر این مدعاست.

پایان سال، یکی از پررونق‌ترین روزها برای شرکت های قالیشویی است و رفت و آمد وانت‌های آنها با فرش‌های لوله شده در سطح شهر بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

در گذشته های نه چندان دور در روزهای پایانی سال از هر کوچه و گذری که عبور می‌کردی مردان، زنان و کودکانی را می دیدی که فرش‌ها و قالیچه‌های خود را در کوچه، جلوی درب منزل، داخل حیاط یا روی پشت بام پهن کرده و در کنار یکدیگر و گاه در جمع همسایگان می شستند، یک دورهمی شاد و مفرح از جنس قالیشویی که البته هنوز هم مواردی از آن در برخی خانواده ها قابل مشاهده است.

آنروزها فرش‌ها با ابزارهایی مثل پارو و کاسه! شسته می‌شد و تلاش می کردند گرد و خاک یک ساله را از فرش‌های عموما دستبافشان بزدایند.

آن سال‌ها مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بچه‌ها و نوه‌های خود را کنار هم جمع کرده و با ترفند “مهمانی ناهار” همه را برای شستن قالی‌هایشان به کار می‌گرفتند، اما با گذشت زمان و ظهور پدیده آپارتمان نشینی خانه‌ها بی‌حیاط شدند و پشت‌بام‌ها ایزوگام، پس کمتر کسی توان شستن قالی در خانه را داشت، در نتیجه قالیشویی به ‌عنوان شغلی نوظهور وارد میدان شد.

قیمت‌ها یکسان نیست/نرخ تعیین شده منصفانه نیست

گزارش مشهدنیوز،       به خانه تکانی‌های عید که نزدیک می شوی یکی از کارهای مهم پیدا کردن یک قالیشویی خوب و البته یکی از سوالات مهم، هزینه شستن قالی هاست.

کریمی، مسئول یکی از قالی‌شویی های اراک می‌گوید: طبق تعرفه اتحادیه، هزینه شستشوی هر مترمربع فرش ماشینی 4500 تومان و برای فرش دستبافت از 6500 تومان به بالاست و این قیمت‌ها برای موکت در قالب توافق با مشتری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت اقلام پرکاربرد در قالیشویی ها ادامه داد: قیمت برخی مواد شوینده افزایش قیمت چند برابری داشته است. برای مثال پودر شستشویی که سال گذشته 30 هزار تومان خریداری می‌شده امسال به قیمت 130 هزار تومان تهیه می‌شود که همین امر سبب افزایش قیمت شستشوی فرش و در نتیجه کاهش مشتریان شده است.

کریمی با بیان اینکه ماه‌های پایانی سال دوران اوج کار قالی‌شویی هاست، اما قیمت‌های تعیین شده برای هر مترمربع فرش، واقعی و مقرون به صرفه نیست گفت: هرچند همین قیمت را هم مشتریان قبول ندارند و بر سر قیمت چانه می زنند.

وی گفت: انتظار ما از اتحادیه نظارت بر یکسان بودن قیمت‌هاست و اینکه اجازه ندهند که برخی قالیشویی ها برای جلب مشتری بیشتر، قیمت‌های مصوب را کاهش دهند، چراکه با این شرایط مشتری‌ها به سمت قیمت کمتر می‌روند.

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود 30 کارگر در قالیشویی اش مشغول بکار بوده اند که امسال این تعداد به 10 نفر کاهش پیدا کرده است.

افزایش 500 درصدی هزینه مواد شوینده

راهزانی یکی دیگر از فعالان صنف قالیشویی گفت: براساس رقم تعیین شده توسط اتحادیه در حال حاضر هر مترمربع فرش ماشینی به قیمت 4900 تومان شست‌وشو می‌شود، از طرفی برخی قالی‌شویی ها که تعداد کارگر کمتری دارند، برای جلب مشتری بیشتر، با کمتر از این رقم اقدام به شست‌وشو می‌کنند. برخی قالی‌شویی ها نیز در اراک با یکدیگر متفق‌القول شده اند که فرش‌ها را با نرخ 4500 تومان شسته و تحویل دهند و البته نرخ از سوی اتحادیه نیز حدود یک هفته پیش به ما اعلام شده است. برای فرش دستبافت نیز اتحادیه نرخ 6 هزار تومانی را مشخص کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مواد شوینده نسبت به سال گذشته افزایش 500 درصدی داشته و این قیمت‌ها برای شستشوی فرش مقرون به صرفه نیست اما ناچار به ادامه کار هستیم.

قیمت های جالب!

گشتی در بازار قالیشویی‌ها گفته کریمی درخصوص قالیشویی‌هایی که قیمت های خودشان را دارند، اثبات می کند، برای مثال مسئول یک قالیشویی که اتفاقا نام کارگاهش در لیست واحدهای مجاز که از اتحادیه دریافت کرده ایم هم نیست، قیمت های جالبی را برای شستشوی فرش اعلام می کند.

وی در پاسخ به سوال  در خصوص تعرفه های شستشوی فرش گفت: تعرفه‌ای که از سوی اتحادیه مشخص شده متری 3800 تومان برای شستشو با مواد خارجی و 3500 تومان برای شستشو با مواد ایرانی است! اما ما تمام فرش‌ها را با شرایط یکسان به قیمت 3500 تومان با مواد شوینده خارجی شسته و تحویل می‌دهیم!

وی افزود: هیچگونه هزینه باربری از مشتریان دریافت نمی‌شود که این مهم از سوی اتحادیه نیز تاکید شده است. دفتر قالی شویی ما در داخل شهر مستقر است اما محل شستشوی فرش ها روستایی خارج از شهر است.

براساس این گزارش، یکسان نبودن قیمت ها و عدم وجود اهرمی که بتواند این مهم را مدیریت کند، فشارهای زیادی را به واحدهایی وارد می کنند که تلاش می کنند در اوضاع نامطلوب اقتصادی امروز و بالا رفتن هزینه مواد اولیه و دستمزد کارگر، خود را زنده و سرپا نگاه دارند، در این میان فعالیت واحدهای غیرمجاز که با قیمت های بسیار پایین تر از نرخ اعلامی اتحادیه مشتری ها را به سمت خود می برند و طبیعتا الزامی هم بر کیفیت مناسب عرضه خدمات ندارند، چالش بزرگی در مسیر فعالیت واحدهای صنفی مجاز است.

فعالیت 20 قالیشویی مجاز در اراک

رئیس اتحادیه قالی‌شویان اراک در این زمینه به، گفت: با توجه به اینکه قالی یک نوع سرمایه محسوب می‌شود در نتیجه باید در شست‌وشوی آن دقت کافی را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود و در صورتی که آسیبی به فرش وارد شود قالی‌شویی موظف است که خسارت را پرداخت یا قالی را ترمیم کند.

علی مهاجرانی بیان کرد: تنها 20 قالی‌شویی در اراک مجوز دارند که البته تعدادی نیز بدون مجوز اقدام به فعالیت می کنند و اتحادیه در قبال هرگونه آسیب و ایرادی که از سوی این قالی‌شویی‌های بدون مجوز به قالی وارد شود هیچگونه مسئولیتی ندارد.

وی تاکید کرد: شهروندان باید فرش‌های خود را به قالی‌شویی های معتبر بسپارند و تنها با تماس با اتحادیه می‌توانند از مجوزدار بودن یک قالی‌شویی اطمینان حاصل کنند.

وی ادامه داد: از مهرماه سال جاری بازرسی و بررسی عملکرد و فعالیت قالی‌شویی ها با همکاری بخش بازرسی بازرگانی آغاز شده و تلاش اتحادیه بر این است که خدمات با کیفیت مناسب به شهروندان ارائه شود.

رئیس اتحادیه قالی‌شویان اراک اضافه کرد: براساس تعرفه تعیین شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت شست‌وشوی هر مترمربع فرش دستبافت به صورت معمولی 6750 تومان و به صورت شفاف شور 12 هزار تومان و شست‌وشوی هر متربع مربع فرش ماشینی به صورت معمولی 4900 تومان و به صورت شفاف‌شور 6 هزار تومان تعیین شده است. نرخ پرداخت فرش نیز متری 2400 تومان مشخص شده است.

به گفته وی، این قیمت‌ها برای قالی‌شویی‌های درجه یک مشخص شده و برای قالی‌شویی‌های درجه دو که شفاف‌شور نداشته و امکانات کمتری دارند تعرفه نیز متفاوت خواهد بود. در قالی‌شویی‌های درجه دو قیمت شستشوی فرش دستبافت به ازای هر متر مربع 6200 تومان و برای فرش ماشینی 4550 تومان است.

مهاجرانی تصریح کرد: بر اساس تبصره مشخص شده تمامی قالی‌شویی‌ها موظف به نصب نرخ‌نامه در واحد صنفی خود هستند و هزینه شستشوی پتو، موکت و کارهای رفوگری و تعمیرات با توافق طرفین مشخص می شود. برای فاکتورهای زیر 80 هزار تومان نیز 15 درصد هزینه حمل و نقل اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت و ماشینی اراک با اشاره به اینکه در سال جاری افزایش کمتر از 20 درصدی در این بخش در نظر گرفته شده است، بیان کرد: حتما پس از تحویل فرش به قالی‌شویی باید رسید حاوی ابعاد و قیمت فرش به مشتری تحویل شود و پس از شست‌وشو و بازگشت فرش نیز فاکتور صادر شود.

روزی دو تا سه شکایت از قالیشویی‌ها

وی در خصوص شکایت‌ از قالی‌شویی‌ها از سوی مراجعه کنندگان گفت: تقریبا روزانه دو یا سه مورد شکایت از قالی‌شویی‌ها به اتحادیه گزارش می‌شود که با تعیین کارشناس و بازنگری کارشناسی به این موارد رسیدگی خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت و ماشینی اراک گفت: قالی‌شویی‌ها باید مجهز به تجهیزات تصفیه آب باشند چراکه محیط زیست ایراداتی در این خصوص می گیرد و همچنین سازمان آب نیز بر مقدار آب مصرفی نظارت دارد.

گزارش مشهدنیوز،       فرش یک سرمایه ارزشمند برای خانواده های ایرانی است بویژه اگر دستباف باشد که در این صورت یک اثر هنری نیز محسوب می شود و در نتیجه حفظ و نگهداری از آن ضروری است، اما عدم نظارت درست و اصولی بر بازار قالیشویی ها، عدم برخورد جدی و کارآمد با واحدهای صنفی غیرمجاز و امثالهم می تواند این سرمایه گرانقیمت را به خطر انداخته و در عین حال برای مردم مشکلات بسیاری حتی از نوع سرقت و بروز خسارت ایجاد کند.

شکی نیست که در این حوزه نیز اطلاع رسانی و آگاه سازی درست نسبت به نحوه استفاده از خدمات این صنف می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در این حوزه جلوگیری کند که البته شواهد نشان می دهد که اطلاع رسانی در این حوزه نیز همچون بسیاری حوزه ها کم، ناقص و مقطعی است.

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.