۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 26 April , 2024
شناسه خبر : 1507
  پرینتخانه » تیتر یک, سیاست داخلی تاریخ انتشار : 24 دسامبر 2018 - 16:38 |
قاضی‌زاده: این آخرت روزنامه‌نگاری ماست!

نگاهی به اخبار ضدونقیض رسانه‌ها درباره آیت‌الله شاهرودی

شامگاه گذشته خبری مبنی بر درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در ادامه این موج به برخی رسانه‌های رسمی از جمله تلویزیون هم سرایت کرد. شایعه درگذشت آیت‌الله شاهرودی که تا همین ساعات گذشته در رسانه‌ها دست به دست می‌شد و مخاطبان را سردرگم می‌کرد،‌ سرانجام با انتشار گزارش‌هایی […]

نگاهی به اخبار ضدونقیض رسانه‌ها درباره آیت‌الله شاهرودی

شامگاه گذشته خبری مبنی بر درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در ادامه این موج به برخی رسانه‌های رسمی از جمله تلویزیون هم سرایت کرد. شایعه درگذشت آیت‌الله شاهرودی که تا همین ساعات گذشته در رسانه‌ها دست به دست می‌شد و مخاطبان را سردرگم می‌کرد،‌ سرانجام با انتشار گزارش‌هایی از بیمارستان محل بستری وی و گفت‌وگو با رییس بیمارستان، تکذیب شد.

به گزارش مشهدنیوز،  دقیق‌ترین اخبار را از وضعیت هوشیاری  این شخصیت سیاسی منتشر کند، اما برخی رسانه‌ها که اتفاقا داعیه‌دار رفتار حرفه‌ای هستند، با خیال پیشتازی در انتشار سریع اخبار، خبر درگذشت آیت‌الله شاهرودی را اعلام و حتی تا ساعتی بر نگه داشتن این خبر مهم روی صفحه نخستشان پافشاری کردند.

در ادامه پیگیری برخی رسانه‌ها از وضعیت سلامت و هوشیاری رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تکذیب خبر درگذشت وی، رسانه‌هایی که منتشرکننده خبر غلط بودند را مجاب کرد تا با حذف آن، پس از ساعتی اشتباهشان را بپذیرند.

علی‌اکبر قاضی‌زاده ـ استاد روزنامه‌نگاری ـ به گزارش مشهدنیوز، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا درباره‌ خبرهای نادرستی که بعضا درباره‌ درگذشت چهره‌های شناخته‌شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، می گوید: درست نیست که به راحتی از نبود کسی استقبال کنیم. به نظرم این آخرتِ روزنامه‌نگاری امروز ماست که ما به جای مشاهدات و دریافت‌های شخصی خودمان، به فضاهای غیرموثق و غیرمعمول تکیه کنیم.

قاضی‌زاده تصریح می‌کند: آنگونه که من متوجه شدم خانواده آیت‌الله شاهرودی اصرار دارند که وسایل کمکی برای تنفس ایشان باقی بماند و منتظر عنایت الهی هستند، اما نظر بیمارستان و پزشکان چیز دیگری است؛ بنابراین در این‌باره تضاد و تناقضی هست. آدمی تا زمانی که حیات در وجودش است، زنده است و در این مواقع دادن خبر درگذشت سخت است. اگر شما در سوئد فرانسه و آمریکا هم بودید و این اتفاق می‌افتاد همانند آنچه اخیراً برای بوش پدر هم رخ داد، تا وقتی که به هر حال آثار حیات هر چند کوچک وجود داشته باشد، انتشار خبر درگذشت درست نیست.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با بیان اینکه رسانه‌های رسمی باید اخبار را از منابع رسمی دریافت کنند، یادآور می‌شود: معمولا این‌گونه خبرها را یا پرستاران، یا اقوام دور و منابعی که خیلی نزدیک نیستند، اعلام می‌کنند. متاسفانه بارها این نکته را مطرح کرده‌ام؛ ما در روزنامه‌نگاری رسم بدی پیدا کرده‌ایم. بیشتر از حضور و مشاهده، متکی به اینترنت، فضای مجازی و سایت‌های دیگر هستیم که این خیلی آسیب‌زننده است. شما خودتان را جای خانواده مورد نظر بگذارید، حس خوبی نیست که سوژه چنین خبرهایی باشید. متاسفم که برخی خبرنگاران حوزه سیاسی، شورای نگهبان یا مصلحت نظام، هیچ خبرنگاری تحقیقی عینی انجام نداده‌اند تا خبر درست را بگیرند و روی خط خبر بگذارند. یقین دارم کسانی که این خبر را منتشر کردند، به ویژه تلویزیون، تسلیم خبرهای حدس و گمانی شدند تا خبرهای عینی. ممکن است ایشان در نهایت فوت کنند اما همین چند ساعت بیشتر هم برای خانواده و عزیزانش مغتنم است. درست نیست که آدم‌ها به راحتی از نبود کسی استقبال کنند به نظرم این آخرت روزنامه‌نگاری امروز ماست که ما به جای مشاهدات و دریافت‌های شخصی خودمان، به فضاهای غیرموثق و غیرمعمول روی می‌آوریم.

این استاد روزنامه‌نگاری با تاکید بر اینکه رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها باید نسبت به انتشار اتفاقات، مسوولانه‌تر و عینی‌تر برخورد کنند، اظهار می‌کند: عباراتی از این دست که «شنیده‌ایم» و یا «فلان جا گفته است»، رسانه‌ها را به این قبیل اشتباهات می‌اندازد. متاسفانه انتشار چنین شایعاتی پیش از اینها بارها اتفاق افتاده است. درباره مرحوم عزت الله انتظامی چندین بار خبرهایی از این دست منتشر شد و یا شایعه درگذشت جمشید مشایخی بارها در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده است.

قاضی‌زاده در پایان درباره‌ی سلب اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه‌ها که در نتیجه انتشار اخبار نادرست ایجاد می‌شود، اظهار می‌کند: متاسفانه با انتشار خبرهای نادرستی که رسانه‌های رسمی به آن دامن زده‌اند، مخاطبان به راحتی بین ماندن و رفتن یک فرد، سردرگم هستند. حوزه خبری برای رسانه‌ها به همین منظور ایجاد شده است که خبرنگار با افراد حوزه خود ارتباط بگیرد و اخبار موثق را منتشر کند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.