۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 22939
  پرینتخانه » آخرین اخبار, تیتر یک, سیاست داخلی تاریخ انتشار : 12 ژانویه 2024 - 16:26 |

ابوترابی‌فرد: حضور پرشور مردم در انتخابات از مهمترین عوامل ارتقای کارآیی نظام است

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز یمن مقاوم نه تنها مورد حمایت ملت ایران، محور مقاومت و جهان اسلام، بلکه مورد حمایت همه آزادگان جهان است. به گزارش مشهدنیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه امروز تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تاکید بر اینکه موضوع غزه […]

ابوترابی‌فرد: حضور پرشور مردم در انتخابات از مهمترین عوامل ارتقای کارآیی نظام است

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز یمن مقاوم نه تنها مورد حمایت ملت ایران، محور مقاومت و جهان اسلام، بلکه مورد حمایت همه آزادگان جهان است.

به گزارش مشهدنیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه امروز تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تاکید بر اینکه موضوع غزه امروز و فردا مهمترین مسأله جهان اسلام است، گفت: قریب به ۱۰۰ روز است که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نه تنها غزه و کرانه باختری بلکه تمام نظامات انسانی و اخلاقی پذیرفته شده در این دنیای به اصطلاح مدرن را بمباران می‌کند و ۱۰۰ روز است که گرگ‌های درنده در هر دقیقه‌ای جگر کودکان و مادران فداکار و مقاوم غزه را می‌درند.

وی اظهار کرد: رژیم اشغالگر فلسطین به نمایندگی از دنیای مدرن و نظام استکبار در قامت یک نظام سر تا پا تروریستی تمام ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به تاراج گذاشته است تا ملتی را به زانو درآورد اما با مقاومت افتخار آفرین و شکیبایی حیرت‌انگیز غزه تمام دنیای استکبار به ویژه آمریکا را در شکستی قطعی و بن بستی عمیق قرار داده است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ۱۰۰ روز  است که زمان و زمانه به زیان رژیم صهیونیستی است و سخنگوی شورای امنیت آمریکا هفته قبل زبان به اعتراف گشود که مقاومت غزه نابود شدنی نیست و یک ایدئولوژی است؛ این به معنای اعلام رسمی شکست آمریکا و بن بست استراتژیک غرب تبهکار است. این قدرت‌های زیاده خواه از این رویدادهای سخت و شکننده درس نمی‌آموزند؛ آنچه در عراق، افغانستان و لبنان گذشت و آنچه امروز در یمن می‌گذرد می‌توانست برای استکبار درس آموز باشد.

وی با تاکید بر اینکه تبهکاران مسلح به مدرن‌ترین سلاح‌ها از شکست قطعی خود در غزه مقاوم درس نیاموختند و سلحشوران یمن باید به آنها درس بیاموزند، گفت: امروز یمن مقاوم که در یک دهه گذشته نشان داد می‌تواند از همه تهدیدات برای رسیدن به سطح بالایی از قدرت و اقتدار بهره بگیرد و تهدیدات را به فرصت‌های کلیدی تبدیل کند، نه تنها مورد حمایت ملت ایران، محور مقاومت و جهان اسلام بلکه مورد حمایت همه آزادگان جهان است.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: امروز دستان تنومند محور مقاومت در هم تنیده است و صف یکپارچه‌ای در برابر همه زیاده‌خواهی‌های دنیای استکبار شکل گرفته است.

به گزارش مشهدنیوز، ابوترابی فرد در ادامه به فرارسیدن سیزدهمین سالگرد تاسیس صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این صندوق در رشد بالا و پایدار تولید ناخالص داخلی و قطع وابستگی هزینه‌های جاری کشور به درآمدهای نفتی و گازی و همچنین در ثبات اقتصادی کشور و مهار تورم و رشد تولید نقشی محوری و تعیین کننده دارد.

وی با بیان اینکه «فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی به عنوان یک نهاد حکومتی تغییر نگاه راهبردی به درآمدهای حاصل از نفت و گاز و تبدیل آن به منابع سرمایه‌های زاینده اقتصادی است»، اظهار کرد: تاسیس صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۷ در یکی از بندهای سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید و رهبری راهی را برای هدایت بخشی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز برای رشد اقتصاد ملی در بخش خصوصی و تعاونی و همچنین بخش شرکت‌های عمومی غیر دولتی ترسیم نمودند.

امام جمعه موقت تهران گفت: بر اساس قرارداد اولیه مقرر گردید که سالانه ۲۰ درصد از عواید حاصل از نفت و گاز به صندوق واریز شود که این رقم بعداً به ۳۰ درصد افزایش یافت نهایتاً با پیش‌بینی افزایش ۲ درصد در سال، امروز به ۴۲ درصد افزایش یافته است؛ این به آن معناست که اگر بخواهیم بر اساس قانون عمل کنیم باید ۴۲ درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واگذار کنیم اما متاسفانه این سهم ۴۲ درصدی طی سال‌های اخیر به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

ابوترابی فرد عنوان کرد: در طول ۱۲ سال از عمر صندوق توسعه ملی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار منابع وارد صندوق شده است که از این منابع حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای حل مشکلات دولت‌ها در اختیار دولت‌ها قرار گرفته است؛ از این رقم ۱۱ میلیارد دلار توسط دولت دهم و ۶۴ میلیارد دلار توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم برداشته شده است و این [برداشت‌ها] مهار تورم و رشد تولید را به عنوان مهم‌ترین مسأله امروز جامعه با چالش روبرو کرده است.

وی گفت: یکی از اقدامات بسیار ارزشمند دولت سیزدهم و شخص ریاست محترم جمهوری و مدیرعامل صندوق توسعه ملی شفاف سازی منابع صندوق بوده است که این شفاف سازی بدون تردید راه را برای استفاده شایسته منابع در جهت رشد تولید هموار خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه «در طول یک دهه گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات ارزی به حوزه‌های بالادستی نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، صنعت و معدن، نیروگاه‌، پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع غذایی پرداخت شده است که در نتیجه آن ۳۶۴ طرح مهم اقتصادی تامین مالی شده است»، اظهار کرد: اگر بتوانیم منابع صندوق را دقیقاً در همان سیاست‌هایی که رهبری معظم انقلاب تعریف کرده‌اند یعنی پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی، شرکت‌های عمومی غیر دولتی و تعاونی اختصاص دهیم مطمئناً راه برای رشد تولید و مهار تورم هموار خواهد شد.

ابوترابی فرد تاکید کرد: از این ۳۶میلیارد دلاری که برای ۳۶۴ طرح در طول یک دهه گذشته اختصاص یافته، بسیاری از این طرح‌ها باید اقساط بدهی خود را به صندوق توسعه ملی تادیه می‌کردند اما اقدامی در این مسیر نکرده‌اند؛ آنچه طی ۲ سال گذشته رخ داده و شایسته است مردم عزیز ما در جریان آن قرار بگیرند این است که در طول ۲ سال گذشته مدیریت صندوق با حمایت جدی دولت حدود ۵ میلیارد دلار از این بدهی‌های معوق را به صندوق واریز کرده و برای تادیه سایر دیون نقشه راهی را تعریف کرده است.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی باید از همه ظرفیت‌های خود برای بازگشت تسهیلات پرداختی از سوی صندوق توسعه ملی استفاده کنند و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد شرکت‌هایی که بدهی خود را تادیه نکرده‌اند، به پرداخت بدهی وادار کند. همچنین از صندوق توسعه ملی درخواست داریم اسامی شرکتها و نهادهایی که تسهیلاتی را از صندوق توسعه ملی دریافت کردند اما بدهی‌های خود را تادیه نکردند در سایت این صندوق منتشر کند؛ این مطالبه مردم است و بر اساس محاسباتی که انجام دادم اگر حدود ۱۵ میلیارد مطالبات صندوق تادیه شود، شاید بتوان با آن حدود ۸ پروژه در اندازه ستاره خلیج فارس که امروز حدود نزدیک نیمی از سبد مصرفی بنزین کشور را تولید می‌کند را ساخت و این می‌تواند یک تحولی را در عرصه‌های اقتصادی و تولید ایجاد کند. همچنین انتشار اسامی شرکت‌هایی که بدهی خود را پرداخت کرده‌اند برای مردم امید آفرین است.

به گزارش مشهدنیوز، امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه‌های عبادی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه به تحلیل و تبیین رابطه ملت و دولت در اندیشه سیاسی امیرالمومنین (ع) پرداخت و با تاکید بر اینکه رهبری می‌فرمایند انقلاب اسلامی الگو و نمونه خود را از امیرالمومنین (ع) گرفت و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، گفت: در منطق عقلانی، علمی و وحیانی نهج‌البلاغه مردم از جایگاه ویژه‌ای در ساخت یک نظام سیاسی برخوردارند. امام علی (ع) در فرازی از نهج‌البلاغه به نکته دقیقی اشاره می‌کند و آن اینکه انتخاب مردم زمانی مورد قبول خداوند است که فرد شایسته‌ای را انتخاب کنند.

ابوترابی فرد با اشاره به تاکید امام علی (ع) بر اهمیت نقش مردم در نظام سیاسی تصریح کرد: در تاریخ اسلام ۳ مقطع محوری داریم که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی جوامع بشری زنان در شکل‌گیری نظام سیاسی و بیعت با رهبری جامعه حضور یافتند که این ۳ مقطع عبارتند از بیعت با پیامبر (ص)در مدینه منوره، واقعه غدیر و انتخاب امام علی (ع) به عنوان رهبری جامعه اسلامی در سال ۳۵.

وی گفت: از نگاه رهبری انقلاب، مردم سالاری ما ریشه اسلامی دارد و مردم‌سالاری ما که مردم سالاری دینی است، بر یک مبنای مستحکم اسلامی متکی است. یکی از عرصه‌هایی که امام خمینی (ره) همواره بر آن تاکید می‌کرد مسأله حضور مردم در انتخاب مسئولان نظام و منتهی شدن مسئولیت‌های به اراده و خواست مردم است. نقطه تلاقی جمهوری اسلامی با دیگر نظامات سیاسی به ویژه نظام لیبرال- دموکراسی غرب، جایگاه جمهوریت و مردم سالاری است که در نظام اسلامی این جایگاه برآمده از مبانی اندیشه ناب دینی و اسلامی است.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با تاکید بر اینکه حضور پر شور مردم در کنار صندوق‌های رای مهمترین ابزار تجلی اراده و حاکمیت ملت است، گفت: این حضور پیام آور وحدت ملی و همچنین زمینه ساز جابجایی قدرت و گردش نخبگانی و از مهمترین عوامل افزایش قدرت ملی و ارتقای کارآیی نظام و افزایش سطح امنیت و سرمایه اجتماعی است.

ابوترابی فرد در تصریح کرد: با توجه به نقش محوری «رقابت» که رهبری فرمودند یعنی مسابقه سیاسی برای حضور در عرصه مدیریت کشور و تاکید ایشان برای باز بودن میدان برای مسابقه جناح‌های سیاسی، نظرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شایسته است که مسئولان محترم در دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و شورای محترم نگهبان از تمام ظرفیت‌های قانونی برای انجام این مهم به نحو شایسته استفاده کنند و ملت بزرگ ایران در ۲ انتخابات پیش‌رو با حضور عزت آفرین و اقتدار آفرین خود برگ زرینی بر برگ‌های زرین انقلاب اسلامی بیفزایند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.