۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 11050
  پرینتخانه » استان ها, علم و فناوری تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2020 - 14:35 |
یک متخصص بیماری‌های نوزادان و کودکان:

تب کردن کودکان را به حساب دندان درآوردن نگذارید

یک متخصص بیماری‌های نوزادان و کودکان: تب کردن کودکان را به حساب دندان درآوردن نگذارید به گزارش مشهدنیوز/ همدان یک متخصص بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کرونا در نوزادان با علائم غیراختصاصی مانند تب، شیر نخوردن، بی‌حالی، گاهاً سرفه های تک تک و یا ایجاد لکه هایی روی پوست(ماتلینگ) بروز می کند، مطرح کرد: بروز […]

تب کردن کودکان را به حساب دندان درآوردن نگذارید

یک متخصص بیماری‌های نوزادان و کودکان:

تب کردن کودکان را به حساب دندان درآوردن نگذارید

به گزارش مشهدنیوز/ همدان یک متخصص بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کرونا در نوزادان با علائم غیراختصاصی مانند تب، شیر نخوردن، بی‌حالی، گاهاً سرفه های تک تک و یا ایجاد لکه هایی روی پوست(ماتلینگ) بروز می کند، مطرح کرد: بروز این علائم در نوزادان غیراختصاصی است، یعنی ممکن است این علائم علت بیماری های دیگری مانند عفونت ادراری، خون، مغز و یا عفونت ریه باشد.

دکتر راحیل رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، به انجام تست pcr در نوزادانی که از مادر مبتلا و یا مشکوک به کووید ۱۹ متولد شده اند، خبر داد و تصریح کرد: در اکثر کشورهای جهان حتی اگر نوزاد علائم بیماری را نداشته باشد طی ۲۴ ساعت اولیه پس از تولد، از او تست pcr گرفته می شود و در صورتی که تست منفی شود ۴۸ ساعت بعد نیز مجدداً از او تست خواهند گرفت اما در ایران به علت هزینه بالای تست، تنها از نوزادان علامت دار که از مادر مبتلا به کووید ۱۹ متولد شده اند، تست گرفته می شود.

وی به علائم ابتلا به کرونا در شیرخواران و کودکان اشاره کرد و افزود: تب بالا که بیش از دو تا سه روز طول بکشد، سرفه های خشک، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، کوفتگی و در برخی موارد اسهال و استفراغ از علائم ابتلا به کرونا در شیرخواران و کودکان است، البته در موارد نادر ممکن است این علائم به صورت تشنج، درگیری کبد و یا التهاب عضله قلب بروز کند.

این متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه خطر مرگ و میر در کودکان کمتر از بزرگسالان است، ادامه داد: کرونا در ۲۳ درصد کودکان بدون علامت و یا خفیف تر از بزرگسالان است و کودکان مبتلا به بیماری زمینه ای بیشتر مستعد بروز عوارض جدی در اثر ویروس کرونا هستند.

رحیمی نسبت به کودکان بدون علامتی که می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند، هشدار داد و بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون هیچ موردی از وجود ویروس کرونا در شیر مادر مبتلا گزارش نشده، این مادر در صورتی که وابسته به دستگاه های تنفسی نباشد می تواند با رعایت پروتکل های بهداشتی نوزاد خود را شیر دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر نوزاد یا شیرخواری به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شود از طریق ترشحات تنفسی مادر مبتلا مثل عطسه، سرفه، صحبت کردن و یا بوسیدن بوده، اظهار کرد: مادر مبتلا هنگام شیردهی به نوزاد خود باید تمام مدتی که فرزندش کنار اوست، ماسک بزند، دست های خود را مرتب و با رعایت اصول بهداشتی بشوید و روزانه لباس هایش را تعویض کند.

این متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: ابتلا به بیماری کرونا تاکنون در موارد محدودی مبنی بر انتقال این بیماری از مادر به جنین گزارش شده است و مادر باردار به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنش باید بیش از دیگران اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت کند.

چاقی یکی از عوامل خطرناک برای ابتلا به نوع شدید کرونا در کودکان

وی شرکت نکردن در تجمعات، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک هنگام مراجعه به پزشک برای مراقبت های بارداری را از جمله اصول بهداشتی که مادران در دوره بارداری باید رعایت کنند، دانست و یادآور شد: در واقع پیشگیری از ابتلای مادر سبب پیشگیری از ابتلای جنین به کرونا خواهد شد که هم به نفع مادر و هم به نفع نوزاد است در ضمن خواهش ما از پدر و مادرها این است که در صورت مبتلا شدن، کودکان خود را نزد پدربزرگ و یا مادربزرگ خود نفرستند چراکه همانطور که گفته شد ممکن است کودک به نوع خفیف بیماری با علائم کمتر مبتلا شود و یا اینکه بدون علامت باشد و سبب انتقال این بیماری به پدربزرگ و مادر بزرگ خود شود.

رحیمی با بیان اینکه والدین علائم ایجاد شده در کودکان خود را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: به طور مثال در صورت تب کردن کودک، این تب را به حساب دندان درآوردن کودک نگذارید، تب کودک اگر پس از دو تا سه روز پایین نیامد و یا اگر تب با اسهال، استفراغ های مکرر، تنفس های سخت، ضایعات جلدی، بی‌حالی، بی قراری و یا شیر نخوردن همراه باشد، والدین حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: والدین در ساعات خلوت کودکان خود را به طبیعت ببرند و نیز تحرک مناسب برای فرزندان خود ایجاد کنند تا در معرض چاقی قرار نگیرند چراکه چاقی یکی از عوامل خطرناک برای ابتلا به نوع شدید کرونا در کودکان است.

این متخصص بیماری‌های کودکان در پایان از مردم خواست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شرکت نکردن در تجمعات و ماسک زدن در قطع این زنجیره کمک کنند و اظهار کرد: طبق قانون جدید CDC کودکان زیر پنج سال به ماسک نیاز ندارند و برای کودکان زیر دو سال زدن ماسک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.