۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 12672
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 22 می 2021 - 10:09 |
يک نويسنده گفت: از رئیس جمهور آینده می‌خواهم به نویسندگان کشور وعده و وعید ندهد و اهل عمل باشد.

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ رئیس جمهور آینده به نویسندگان وعده و وعید ندهد!

راضیه تجار، نویسنده درباره انتظاراتش از رئیس جمهور آینده در حوزه فرهنگ گفت: در ابتدا آرزو می‌کنم فردی اصلح و متعهد برای تصدی پست ریاست جمهوری انتخاب شود. فردی که به سیاست داخلی و خارجی کشور تسلط کافی داشته باشد. به گونه‌ای عمل کند که به صلاح ملت و مملکت باشد. وی افزود: از رئیس […]

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ رئیس جمهور آینده به نویسندگان وعده و وعید ندهد!

راضیه تجار، نویسنده درباره انتظاراتش از رئیس جمهور آینده در حوزه فرهنگ گفت: در ابتدا آرزو می‌کنم فردی اصلح و متعهد برای تصدی پست ریاست جمهوری انتخاب شود. فردی که به سیاست داخلی و خارجی کشور تسلط کافی داشته باشد. به گونه‌ای عمل کند که به صلاح ملت و مملکت باشد.

وی افزود: از رئیس جمهور آینده می‌خواهم، به نویسندگان کشور وعده و وعید ندهد و اهل عمل باشد. کسی که در راس کار قرار می‌گیرد، باید برخلاف گذشتگان که همیشه فرهنگ را در انتهای سبد قرار می‌دادند، فرهنگ را در الویت کارهایش قرار دهد. او باید پیش از تصمیم گیری برای حوزه فرهنگ با افراد دلسوز و کسانی که در این زمینه فعالیت کردند و در این حوزه اشراف دارند مشورت کنند. سپس بهترین‌ها را برای این حوزه انتخاب کنند.

رئیس جمهور آینده به نویسندگان وعده و وعید ندهد!

این نویسنده ادامه داد: الان نامزد‌ها در گرماگرم انتخابات هستند و وعده‌هایی می‌دهند. آن‌ها با اندیشه، فکر و صحبت با انجمن‌ها و افراد مختلفی که در این زمینه فعال هستند و خاک این صحنه را خوردند، صحبت کنند و بهترین پیشنهاد‌های آن‌ها را گزینش و اقدام کنند.

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال نیز در این باره گفت: اوضاع نشر در دو سه سال اخیر خوب نیست. نمی‌خواهیم از تمام ناشران حمایت شود، اما باید از ناشران فعال حمایت‌های جدی شود؛ چراکه در غیر این صورت تعداد ناشران فعال کاهش می‌یابد؛ از جمله این حمایت‌ها می‌توان به خرید کتاب هایشان، دادن تسهیلات به آن‌ها و کمک در زمینه هزینه‌های جاری ناشران فعال اشاره کرد. باید کاری کرد که بازار متعادلی در نشر ایجاد شود


وی افزود: بازار یکسانی در یک سال نداریم. قیمت کاغذ و سایر ملزومات نشر دائم تغییر می‌کند. حتی اگر قرار نیست کاغذ دولتی به ناشران بدهند و قرار است کاغذ بندی ۵۰۰ هزار تومان برای انتشار کتاب هایشان تهیه کنند، لااقل قیمت کاغذ همان ۵۰۰ هزار تومان بماند و تغییر نکند. با این حفظ قیمت ناشر می‌تواند برای فعالیت دو سالش برنامه ریزی کند. علاوه بر این قیمت کاغذ و سایر ملزومات انتشار کتاب در سال ثابت بماند. در شرایط کنونی دائم قیمت‌ها تغییرمی کند؛ مدام با کاهش یا افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم. ما تنها به دنبال ثبات بازار هستیم.

مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: ثبات بازار برای ناشران اهمیت زیادی دارد. همه ناشران در شرایط ثبات بازار، کتاب منتشر می‌کنند. در سال اول دولت روحانی این ثبات در بازار وجود داشت، اما در دوره دوم ریاست جمهوری او اوضاع بهم ریخت. از همه مهمتر این است که یک وزیر آشنا به فرهنگ را برای این حوزه انتخاب کنند. در فهرست وزیران، یکی از کاندیدا‌ها اسم کسی را برای به عهده گرفتن مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کرده بود که هیچ آشنایی با حوزه فرهنگ نداشت.

وی بیان کرد: رئيس جمهور آينده بايد در انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونانش دقت کنند. صرف اینکه فرد موردنظرش عضو فلان حزب بوده است، باید وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی شود، کارساز نيست. بايد یک مدیر کاربلد برای این حوزه انتخاب کنند. نبايد کسی را به عنوان وزير ارشاد انتخاب کنند که هیچ کاری نمی‌تواند برای اهالی فرهنگ انجام دهد.

محمدمیرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه به طور طبیعی سامان دادن به وضعیت توزیع و پخش کتاب اهمیت زیادی دارد اظهارکرد: درست است که ناشران پخش کتاب را به عهده دارند، اما مراکز قدرتمندی در این زمینه نداریم؛ فقط به صورت محدود چند شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند. مجموعه شرکت‌های پخش کتاب هم باید حمایت شوند، چون ابن مسئله یک امر مهم در زمینه تولید فرهنگ است.

وی افزود: در دوره‌های قبل میزان جایزه جهانی کتاب سال ۵۰ سکه بود. در این مدت به شدت میزان آن کاهش یافته و به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. این مبلغ یک پنجم جایزه کتاب سال در هشت سال پیش است. باتوجه به اینکه نویسندگان کتاب از نظر مادی به میزان این جایزه ادبی اهمیت می‌دهند باید این مسئله سامان پیداکند و به مبلغ هشت سال پیش بازگردد. از سوی دیگر دولت بعدی به وضعیت کاغذ سامان بدهند. دولت آینده باید برای پاسداری از اعتبار و ارزش‌های کشور که بخش عمده آن در فرهنگ ایجاد می‌شود، تلاش کند.

رئیس جمهور آینده به نویسندگان وعده و وعید ندهد!

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: باتوجه به مشکلات بیمه‌ای که برای عده‌ای از نویسندگان وجود دارد به مشکلات بیمه‌ای آن‌ها توجه کنند. همچنین به مشکلات معیشتی نویسندگانی که درآمد ثابتی ندارند، توجه شود. این‌ها انتظاراتی است که از دولت آینده داریم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.