۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Tuesday, 16 April , 2024
شناسه خبر : 21266
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آسیا،خاورمیانه, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, اقتصادی, ایران, بین الملل, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, خاورمیانه, دولت, سلامت, سیاست خارجی, سیاسی, شهری, علم و فناوری, محیط زیست, یادداشت تاریخ انتشار : 20 می 2023 - 14:31 |

“مردم پیروز انتخابات ترکیه” گام‌های استوار دمکراسی مسلمانان زبانزد شد

ترکیه روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری کشورش را با سه نامزد و همزمان با آن انتخابات پارلمان ۶۰۰ نفره خود را برگزار کرد . کاندیداهای ۶ نفره ریاست جمهوری که ۳ نفر از آنان قبل از ورود به عرصه تبلیغات به نفع ۳ نامزد باقی مانده انصراف داده بودند آغازگر این ماراتن سیاسی مهم در ترکیه بودند.
“مردم پیروز انتخابات ترکیه” گام‌های استوار دمکراسی  مسلمانان زبانزد شد

۱– رجب طیب اردوغان ؛ سیاستمدار ۶۹ ساله ای که رویای احیاء امپراطوری عثمانی انگیزه مبارزات انتخاباتی وی بود .

۲– کمال قلیچداراوغلو ؛ سیاستمدار ۷۴ ساله ای که بازگرداندن ترکیه به یک «سیستم پارلمانی قوی» با کنترل جدی و تعاملی با سایر نهادها آرزویش بود.

۳– سنان اوغان ؛ سیاستمدار ناسیونالیست ۵۵ ساله ناسیونالست که به‌دنبال بازگرداندن پناهندگان سوری و تامین امنیت برای مردم ترکیه است.

صرفنظر از این که کاندیداهای این کشور چه نظری در خصوص سیاست داخلی و خارجی ترکیه داشته اند و یا پیروزی کدام نامزد به نفع ایران بوده و یا غرب و روسیه و کشورهای خاورمیانه به کدامیک از این ۳ نفر گرایش و تمایل بیشتری داشتند باید به تحلیلی تبیینی در خصوص تعداد شرکت کنندگان در این انتخابات پرداخته شود ، موضوعی بس مهم است که می تواند درس عبرت فراوانی برای حاکمان کشور ما و نگاه به مردم‌سالاری و مقبولیت و کنشگری مثبت مردم در دفاع از کیان کشور باشد .
در انتخابات ترکیه بیش از ۶۴ میلیون رای دهنده ترکیه‌ای واجد شرایط رای دادن هستند (نزدیک به واجدین شرایط رای دادن در ایران)که شامل بیش از شش میلیون رای اولی می‌شوند. ۳.۴ میلیون رای دهنده ترکیه‌ای نیز در خارج از این کشور وجود دارند ، همچنین تعداد رای دهندگان زندانی ۵۳۱۷۲ نفر بود.
حضور و مشارکت بیش از ۹۰ درصد مردم (نزدیک به ۵۸ میلیون نفر) در این انتخابات در نوع خود رکوردی بی سابقه در خلق دموکراسی و مردم‌سالاری در ترکیه بوده است .

حالا این همسایه طماع عثمانی منش در آسمانها سیر می‌کند، حمایت تام و تمام مردم در انتخابات دست دولت آینده را برای هر تحرکی باز کرده است ، نگاه به غرب با حفظ منافع ملی ، گفتگو با روسیه با رویکرد تثبیت قدرت سیاسی در قفقاز و دریای سیاه ، ناز کردن برای پیوستن به اروپا و رد شرایط سخت این اتحادیه و در نهایت جذب دهها میلیون گردشگر خارجی در جزیره ثبات و امنیتی که مردم خلق کردند از جمله مزایای حضور گسترده مردم در انتخابات ترکیه است .
مردم ترکیه علیرغم وجود تورمی سنگین در کشورشان با درایت حاکمان خود نقشی بی بدیل از کنشگری سیاسی ، ملی را رقم زدند که دهها سال آینده طعم آن را خواهند چشید .

حاکمان و مسئولین ایران اسلامی باید راههای حضور مردم در انتخابات پیش رو را تسهیل کرده تا پس از دو دوره کم رونق حضور مردم در پای صندوق‌های رای ، این بار با علاقه به انتخاب کاندیداهای مورد نظر خود در عرصه انتخابات حاضر شوند .
اعضای محترم شورای نگهبان باید برای سلیقه های مختلف سیاسی و احزاب مختلف راهکاری ساده جهت ظهور و بروز آنان در انتخابات مهیا کند ، دوستان حزب پایداری و همفکران آنان که در این سالها متهم به چیدمان سیاست کم تحرکی در انتخابات بوده و معمولا نزدیک ایام انتخابات صحنه را طوری آرایش می‌دهند که مردم را از صندوق رای نا امید کنند باید طرحی نو در افکنند تا نظرات رهبری در خصوص انتخابات پرشور تامین شود وگرنه تا ابد نامشان به ضدیت با مردم برده خواهد شد.

هنگامیکه سرمایه داران و متمولین در طبقات بالای کشتی تایتانیک غرق در مستی و خوشگذرانی بودند ساعتها بود که دهها نفر در طبقات زیرین کشتی یا غرق شده بودند و یا با مرگ دست و پنجه نرم می کردند ، اتفاقا باید گفت مرگ فقرا در طبقات زیرین بسیار راحت‌تر از مرگ درد آور سرمایه دارانی بود که حالا باید ساعتها کج شدن کشتی و پرتاب شدن به اقیانوس دوستان خود را لحظه‌ به لحظه مشاهده کرده و دهها بار می مردند .

فرصت بسرعت می‌گذرد ، این انتخابات می تواند با حضور بیست و چند درصد مردم ، پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران شود و از طرفی می‌تواند با بیش از ۵۰ درصد مشارکت کننده نور امیدی در تداوم آن را مشاهده کرد .

حزب همدلی مردم تحول خواه قصد دارد پس از ۶ سال سازماندهی بی وقفه و حضور در ۳۰ استان و ۱۵۷ شهرستان کشور ، در همه حوزه های انتخابیه و به تعداد کرسی های مجلس در انتخابات امسال شرکت نموده و فضای انتخابات را پر شور نماید ، البته بشرط آنکه کاندیداهای خود را در صف رقابت مشاهده نماید . انشاءالله

نویسنده : سید احمد نبوی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.