۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 26 April , 2024
شناسه خبر : 4926
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 09 آگوست 2019 - 15:32 |

کاهش ۴۰درصدی بودجه ستاد نانو خبر خوبی نبود/لزوم جوان‌گرایی در اداره کشور

کاهش ۴۰درصدی بودجه ستاد نانو خبر خوبی نبود/لزوم جوان‌گرایی در اداره کشور “لزوم حفظ نخبگان در داخل کشور با هدف سپردن حل مسائل به دست آنها” و “ضرورت تقویت نگاه مأموریت‌گرایی در محیط‌های علمی برای حل مشکلات اصلی کشور” از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نخبگان علمی و ورزشی با مقام معظم رهبری مطرح […]

کاهش ۴۰درصدی بودجه ستاد نانو خبر خوبی نبود/لزوم جوان‌گرایی در اداره کشور

کاهش ۴۰درصدی بودجه ستاد نانو خبر خوبی نبود/لزوم جوان‌گرایی در اداره کشور

“لزوم حفظ نخبگان در داخل کشور با هدف سپردن حل مسائل به دست آنها” و “ضرورت تقویت نگاه مأموریت‌گرایی در محیط‌های علمی برای حل مشکلات اصلی کشور” از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نخبگان علمی و ورزشی با مقام معظم رهبری مطرح شد و ایشان نیز تاکید کردند مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند؛ زیرا ناامیدی سمّ است و اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم.

به گزارش مشهدنیوز، نخبه قادر است رویاها و تأملاتش را عملی سازد، در ارائه اطلاعات خود به دیگران پیشتاز است و خود نخبه‌پرور، در بهره‌گیری از آراء علمی و تخصصی صاحب‌نظران پیشقدم است و مشاوره برای او رکنی اساسی قلمداد می‌شود، شوق دانستن دارد، در شنیدن و گوش کردن استاد است، با زمان همراه است، در غیر از تخصص خود از واژه “نمی‌دانم” استفاده می‌کند، در زمینه تخصص خود با ارائه نظریه و راهکارهای عملی جامعه را یاری می‌رساند و همواره در پی افزایش معلومات خویش است. نخبه نیازی به ثبت در جایی ندارد و نیازمند دریافت تسهیلات نیست او خود آرزو ساز است.

نخبگی به تعبیر مقام معظم رهبری راه بی‌پایانی است که با یک آری شروع می‌شود تا فتح مرزهای فناوری ادامه دارد.این همان راهی است که جوانان پر همت را به سمت قله‌های موفقیت به پیش‌ می‌برد تا بتوانند چالش‌های موجود در جامعه بشری را از پیش رو بردارند.

این جوانان هر ساله به نشانه قدر شناسی مدال‌های خود را به مقام معظم رهبری اهدا می‌کنند. اقدامی که به گفته حضرت آیت الله خامنه‌ای اهداء مدال، اهدا به شخص نیست بلکه اهداء به یک نماد است.

امسال نیز جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمی جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال دیداری با مقام معظم رهبری داشتند و مدال‌های خود را به ایشان اهدا کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: پیشرفت علمی سودمند برای کشور، با نگاه انقلابی و مبتنی بر تفکر اسلامی امکان‌پذیر است و باید جوانان نخبه، هدف اصلی خود را رسیدن به مرزهای دانش و فناوری و جلو بردن این مرزها قرار دهند.

نخبگان بدون توقف، مسیر پیشرفت را ادامه دهند

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تشکر از اقدام جوانان نخبه در اهدای مدال‌های خود به ایشان، خاطرنشان کردند: این اقدام، اهداء به شخص نیست بلکه اهداء به یک نماد است و من ضمن پذیرش این مدال‌ها، آنها را به جوانان عزیز و نخبه باز خواهم گرداند تا نزد خودشان باقی بماند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان جوانان نخبه و برخی مطالب و پیشنهادهای آنان، بر بررسی و پیگیری این پیشنهادها تأکید کردند و گفتند: مسیر نخبگانی، مسیر بی‌انتهای تلاش و پیشرفت است، بنابراین کسب مدال نباید به عنوان پایان این راه و متوقف شدن ظرفیت‌ها و استعدادهای نخبه، تلقی شود.

ایشان همچنین با اشاره به  قرار گرفتن ایران در رتبه‌های بالای فناوری نانو، تأکید کردند: اکنون انتظار این است که جوانان نخبه و نسل بعدی، صدها مورد مانند نانو و پدیده‌های ناشناخته علمی زیست فناوری را کشف کنند و فقط به ادامه مسیر پیشرفت علمی بسنده نشود.

رهبر انقلاب اسلامی لازمه رسیدن به این مرحله را حفظ و تعالی جوهر نخبگی و قانع نشدن به شرایط فعلی دانستند و افزودند: باید جوانان نخبه با کار و تلاش و پشت سر گذاشتن مشکلات، بر ظرفیت وجودی خود بیفزایند و بدون توقف، مسیر پیشرفت را ادامه دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت‌های یکی از جوانان نخبه که از مشکلات موجود بر سر راه نخبگان و عملکرد دستگاه‌ها گلایه داشت، خاطرنشان کردند: مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند؛ زیرا ناامیدی، سمّ است و اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم ولی اکنون به برکت همان جوانان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم شده است که استعدادهای جوان نخبه بروز و ظهور پیدا می‌کند و می‌تواند با صراحت بایستد و حرف‌های خود را بزند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان یکی دیگر از جوانان نخبه که معتقد بود اجرای نامناسب اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی، ناشی از ابلاغیه‌ی سیاستهای کلی است، گفتند: در قضیه اصل ۴۴، تفسیریه، علت نتیجه نامناسب آن نیست بلکه علت اصلی، عملکردها است و من همواره مهمترین منتقد آن عملکردها بوده‌ام و در بسیاری از موارد هم در مقابل اشکال‌ها ایستاده و آنها را باز گردانده‌ام.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: آن تفسیر یک نیاز قطعی کشور بود و در همان زمان بسیاری از اساتید و کارشناسان اقتصادی بر ضرورت چنین تفسیری برای اصل ۴۴ تأکید داشتند اما متأسفانه دولت‌ها در این خصوص خوب عمل نکردند و من دائماً پیگیر این موضوع هستم.

چالش‌های نخبگانی

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ۶ نفر از مدال‌آوران المپیادهای علمی و دو نفر از اعضای تیم ملی والیبال به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند که اسامی آنها به این شرح است:

علیرضا کریمی دارنده مدال نقره المپیاد شیمی
یوسف شلّاگه دانشجوی پزشکی و دارنده مدال طلای المپیاد نانو
علیرضا شریف دانشجوی رشته ریاضی و دارنده مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک
رضا کیانی‌پور دانشجوی پزشکی و دارنده مدال طلای المپیاد زیست
نیما رجبی دارنده مدال برنز نجوم
زهرا هدایتی متین دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات دانش‌آموزی

به گزارش مشهدنیوز،”گزارش اقدامات کانون دانش‌پژوهان نخبه مبتنی بر گسترش فعالیت‌های علمی در مساجد بویژه در مناطق محروم”، “لزوم حفظ نخبگان در داخل کشور با هدف سپردن حل مسائل به دست آنها”، ضرورت تقویت نگاه مأموریت‌گرایی در محیط‌های علمی برای حل مشکلات اصلی کشور”، “لزوم صیانت از روحیه تعهد و انقلابی‌گری در نخبگان”، “ضرورت برگزاری المپیاد در شاخه‌های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه”، انتقاد از کم‌توجهی به نیازهای نخبگان و لزوم جلوگیری از ایجاد ناامیدی در آنها”، “لزوم اجرای دقیق قانون خدمت وظیفه عمومی در بخش پرداخت‌ها به افسران وظیفه” و “انتقاد از شیوه نادرست اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی” از جمله موضوعاتی است که این افراد در این دیدار ارائه کردند.

در این دیدار یوسف شلاگه دانشجوی پزشکی و دارنده مدال طلای المپیاد نانو در سخنان خود به موضوعاتی چون “ایفای نقش جوانان نسل سومی انقلاب در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب”، “نقش صدا و سیما در بهبود عدالت آموزشی و شغلی”، ” پیشرفت‌های حاصل در اقتصاد دانش بنیان خصوصا در حوزه فناوری نانو”، “لزوم جوان‌گرایی در اداره کشور”، “دغدغه‌های نخبگان حوزه علوم پزشکی” و “امیدواری نسبت به آینده با وجود مشکلات فعلی” تاکید کرد.

به گزارش مشهدنیوز،وی  با بیان اینکه در سال ۹۶ اعلام شد افرادی که می‌خواهند مدال خود را به مقام معظم رهبری اهدا کنند، مدارک خود را تحویل دهند، گفت: بر این اساس دو مدال طلا و یک مدال نقره المپیاد علوم و فناوری نانو خود را تحویل دادم.

شلاگه ادامه داد: یک هفته قبل در خصوص دیدار با مقام معظم رهبری اطلاع رسانی شد و درخواستی برای ارائه سخنرانی در این دیدار را داشتم که متنی که برای سخنرانی ارسال کرده بودم، از میان متن‌های ارسالی، انتخاب شد.

این عضو کانون برگزیدگان باشگاه نانو با اشاره به موضوع سخنرانی خود در دیدار با مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: در این دیدار چند  موضوع را مطرح کردم که یکی  از آنها موضوع اعتماد کردن به جوانان بود. این موضوع نیز یکی از تاکیدات ایشان در گام دوم انقلاب نیز بود. اگر جایی در کشور اعتقادی به حضور جوانان ندارند، خود رهبری و مراکز تحت امر ایشان موضوع جوان‌گرایی را پیگیری کنند.

وی تشکیل هسته‌های نخبگی را از دیگر موضوعات مطرح ذکر کرد و ادامه داد: این امر در ستاد کانون برگزیدگان باشگاه نانو تشکیل شده است و در آن برگزیدگان نانو را حول یک محور علمی جمع کردند و آنها را در موضوع خاص هدایت می‌کنند تا این افراد بتوانند در موضوعات مختلف موثر باشند.

این مدال آور المپیاد کشوری علوم و فناوری نانو تاکید کرد: این اقدام راهی برای جلوگیری از خروج نخبگان و استفاده از آنها در مسایل کشور خواهد بود.

شلاگه با اشاره به دغدغه‌های ستاد فناوری نانو و هجمه ایجاد شده نسبت به حوزه علوم پزشکی یادآور شد: در صدا و سیما متاسفانه ناعادلانه به این مساله ورود کرده است و یک طرفه به آن پرداخته است و در این سخنرانی مطرح کردم که در کشور با آن چیزی که به عنوان آرمان‌ها انقلاب مطرح شده فاصله زیادی داریم و در این شرایط سخت اقتصادی موقعی مردم جنگ اقتصادی در کنار هم قرار می‌گیرند که همه طعم عدالت را با هم بچشند.

این مدرس ستاد توسعه فناوری نانو و استادیار دوره‌های نهایی المپیاد نانو با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: ایشان در سخنرانی‌های خود اعلام کردند که نسل جوان نسل ندیده و نیازموده هستند و من به ایشان اطمینان دادم که درست است که ما خیلی موارد را ندیده‌ایم ولی آنقدر دیده‌ایم که با وجود مشکلات فعلی به آینده کشور و موفقیت آن ایمان قوی داشته باشیم و برای کشور تلاش کنیم.

وی با اشاره به نگرانی‌های موجود در ستاد نانو اظهار کرد: این ستاد به عنوان مرکزی در کشور است که برای توسعه این علم عملکرد خوبی دارد، ولی متاسفانه در سال جاری با کاهش بودجه ۴۰ درصدی مواجه بوده است و این خبر خوبی نبود و این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره دغدغه فناوری نانو را داشته‌اند.

وی همچنین به هجمه‌های ایجاد شده در حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: فضای نامناسب دو قطبی در جامعه وجود دارد به این صورت که به جای حل مشکلات از روش‌های عقلانی، در دو قطبی‌های “خوب” و “بد” و “دوست” و “دشمن” برده می‌شود. نمونه این امر را در انتخابات مشاهده کردیم و چندی پیش موضوع “سلبریتی‌”ها مطرح شد و در حال حاضر گریبانگیری جامعه پزشکان شده است.

شلاگه با تاکید بر اینکه دو قطبی کردن مسایل خوب نیست، ادامه داد: من در این سخنرانی اعلام کردم که در این شرایط صدا و سیما در این زمینه ناعادلانه برخورد می‌کند و دایما در حال مخابره کردن اخبار طرف مخالف است. البته که جامعه پزشکی عاری از اشتباه نیست ولی فرد منصف این هجمه‌ها و تهمت‌هایی در خصوص جامعه پزشکی وجود دارد را تحمل نخواهد کرد.

عضو شورای سیاست گذاری کانون برگزیدگان باشگاه نانو اضافه کرد: درباره جامعه پزشکان هیچگاه اعلام نمی‌شود که در مدت بیش از یک سال است که کارانه‌ها پرداخت نشده است و یا هیچگاه کسی از پرداخت حقوق پزشکانی که طرح خود را در مناطق محروم می‌گذرانند بعد از اتمام طرح سخنی به میان نمی‌آورد.

وی با انتقاد نسبت به یک جانبه نگری نسبت به جامعه پزشکی، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر نسبت پزشک به بیمار کم است باید نسبت به افزایش تعداد پزشکان اقدام شود ولی از سوی دیگر زمانی که تجربه کشور در زمینه افزایش ظرفیت رشته‌های فنی و مهندسی را داریم چرا باید با اجرای این تجربه، جای دیگر هم خراب کنیم.

شلاگه افزایش دوبرابری ناگهانی ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی را مناسب نداست و افزود: این اقدام در حال اجرا است و در این افزایش ظرفیت باید به دنیال چه بازخوردی باشیم.

وی زمینه تحقیقاتی خود را نانو پزشکی ذکر کرد و ادامه داد: زخم‌پوش‌های نانوساختار از جمله زمینه تحقیقاتی من بوده است.

وی در این باره توضیح داد: پانسمان‌ها به طور معمول برای جلوگیری از خونریزی و یا بروز عفونت زخم است ولی هر چه این حوزه پیشرفته شد، کارکردهای متنوعی اضافه شده است.

شلاگه توضیح داد: در حال حاضر در تلاش هستیم که زخم‌پوش‌ها به گونه‌ای عمل کنند که قادر به ترمیم زخم، انعقاد خون، رشد بافت‌های جایگزین نیز باشند.از این رو این پانسمان‌ها یک پانسمان فعال است و به بدن کمک می‌کند که پروسه درمان تسریع شود.

وی با بیان اینکه نانو ساختارها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، در این حوزه وارد شده است و نتایج خوبی به دست آمده است، خاطر نشان کرد: این پانسمان‌ها برای زخم‌پوش‌های دیابتی و بند آورنده سریع خون تولید شده است ولی مساله‌ای که محصولات تولیدی حوزه سلامت وجود دارد این است که فاصله میان تولید تا به بازار آمدن آنها زیاد است چون نیاز به اخذ تاییدیه‌هایی دارند.

این محقق با بیان اینکه در حال حاضر انجام پایان نامه دکتری خود را در دستورکار دارد، اضافه کرد: موضوع پایان نامه من در حوزه تالاسمی اطفال است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.