۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 22749
  پرینتخانه » دیگر رسانه ها تاریخ انتشار : 07 ژانویه 2024 - 13:52 |

برف نیامد؛ کمربندها را برای عبور از خشکسالی محکم‌تر کنید

برف نیامد؛ کمربندها را برای عبور از خشکسالی محکم‌تر کنید پیش‌ترها مدارس به خاطر بارش سنگین برف تعطیل می‌شدند اما حالا آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها بر برف زمستانی پیشی گرفته و مدارس را به تعطیلی می کشاند. این یعنی یک هشدار! به گزارش مشهدنیوز، ۱۶ روز از دی ماه گذشت و بسیاری از استان‌ها […]

برف نیامد؛ کمربندها را برای عبور از خشکسالی محکم‌تر کنید

برف نیامد؛ کمربندها را برای عبور از خشکسالی محکم‌تر کنید

پیش‌ترها مدارس به خاطر بارش سنگین برف تعطیل می‌شدند اما حالا آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها بر برف زمستانی پیشی گرفته و مدارس را به تعطیلی می کشاند. این یعنی یک هشدار!

به گزارش مشهدنیوز، ۱۶ روز از دی ماه گذشت و بسیاری از استان‌ها مثل تهران هنوز هوای برفی را تجربه نکرده‌اند. نه آبی در سدها مانده و نه برفی در کوهستان‌ها !!
کم‌بارشی در سال آبی جاری در کشور، اینک با قهر ابرهای زمستانی که نوید بارش برف می دهند نیز همراه شده و متوسط بارش نسبت به سال گذشته و نسبت به شرایط نرمال (متوسط درازمدت) را با شرایط نگران کننده ای روبرو کرده است.

آمارها نشان می دهد درحال حاضر تنها ۴ درصد مساحت کشور برفی است، درحالی‌که این رقم در سال‌های نرمال (متوسط درازمدت) باید در این وقت سال حدود ۹ درصد باشد. این وضعیت مبین این واقعیت است که از نظر آب معادل برف باریده شده، در سال آبی جاری با کاهشی ۳۵ درصدی نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجه‌ایم.

کارشناسان، خشکسالی را یک پدیده طبیعی می دانند که در مقایسه با سایر بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله و طوفان‌ها دارای تفاوت‌هایی است. مهمترین تفاوت پدیده خشکسالی با سایر پدیده‌های طبیعی خزنده بودن آن است؛ چنانکه شروع و پایان آن به طور دقیق مشخص نیست.
بیشتر کارشناسان و محققان، منشا اصلی بروز خشکسالی را کمبود بارندگی می‌دانند و انواع آن شامل خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژیکی و اجتماعی- اقتصادی متاثر از این کمبود است.

کاهش بارش در طول یک دوره زمانی به عنوان خشکسالی هواشناسی در نظر گرفته می‌شود که منشا آن بی‌نظمی در الگوی جهانی چرخش جوی در مقیاس بزرگ است.

صرف نظر از دلایل علمی و تغییرات اقلیمی که عوامل پدید آورنده خشکسالی است موضوعی که باید از هم اکنون از سوی عموم مردم بویژه متولیان امور آب کشور به آن توجه جدی شود، اتخاذ تمهیدات مناسب برای مدیریت منابع آب و و اتخاذ راهکارهای حساب شده برای عبور از وضعیت نگران کننده موجود با کمترین هزینه است.

پدیده خشکسالی عارضه‌ای جهانی است که البته اثرات آن بر کشور ما بدلیل قرار گرفتن در جغرافیای نسبتا خشک و همچنین عدم توجه کافی به حفظ منابع با ارزش آب به صورت شدیدتری بروز و ظهور یافته است.
بی توجهی به ضرورتهای اقدام ملی برای مقابله با پدیده خشکسالی و عوارض آن، می‌تواند کشور را در شرایط غیر قابل پیش‌بینی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی قرار داده و موجب شکل گیری حاشیه هایی جدی تر از موضوع اصلی شود.

منبع: نور نیوز

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.