۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Monday, 29 April , 2024
شناسه خبر : 21575
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, استان ها, تیتر یک, جام حذفی, حوادث، انتظامی, خانواده, سلامت, شهری, علم و فناوری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, ورزشی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2023 - 14:12 |

لیگ قهرمانان آسیا از قرعه‌کشی تا واقعیت‌های موجود

فوتبال آسیا اندک اندک به شرایط نیمه حرفه‌ای نزدیک می‌شود و افزایش حضور ستاره‌های فوتبال جهان در باشگاه‌های غالبا عربی و پرداختن به زیرساخت‌های ضروری درکنار پیشرفت فوق‌العاده فوتبال شرق آسیا، نوید برگزاری لیگی نزدیک به استاندارد روز فوتبال را داده است. در این بین عدم گذر فوتبال ایران از بدیهیات و مقدمات فوتبال می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را در برداشته و سالیان درازی فوتبال این سرزمین پُراستعداد را از فوتبال قاره کهن و جهان دور نماید.
لیگ قهرمانان آسیا از قرعه‌کشی تا واقعیت‌های موجود

با این مقدمه نگاهی به گروه‌های پنج گانه لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب این قاره و وضعیت نمایندگان ایران و دیگر کشورها در این مسابقات خواهیم انداخت:
سیدبندی‌ها
کنفدراسیون فوتبال آسیا با بررسی شرایط نمایندگان کشورهای عضو این کنفدراسیون، باشگاه‌های حاضر را درچهار سید قرار داده و قرعه‌کشی نیز بر همین اساس صورت گرفته است. بر این اساس در سید اول الاتحاد عربستان، پرسپولیس ایران، السد قطر، پاختاکور ازبکستان و الهلال عربستان حضور داشتند. سید دو را باشگاه‌هایی چون سپاهان ایران، الدحیل قطر، نسف‌قارشی ازبکستان، الفیحا عربستان و نساجی ایران به خود اختصاص داده بودند. و باشگاه‌های سید سوم الفیصلی اردن، استقلال تاجیکستان، نیروی هوایی عراق، اهال ترکمنستان و بمبئی سیتی هند بوده و ترکیب سید چهارم را العین امارات، النصر عربستان، شارجه امارات، آلمالیق ازبکستان و نوبهار ازبکستان تشکیل داده بودند. نکته مهم دراین سید بندی حضورحداکثری نمایندگان عربستان، ایران، ازبکستان و قطر در دو سید اول بود و قرارگرفتن النصرعربستان و العین امارات در سید چهارم پیش‌بینی قرعه‌های سخت را برای گروه‌های پنجگانه غرب آسیا محتمل کرده بود.

گروه A
پاختاکور ازبکستان، الفیحا عربستان، اهال ترکمنستان و العین امارات با قرار گرفتن در گروه A مسابقات، ترکیب همگونی برای رقابت تشکیل داده و پیش‌بینی تیم‌های صعودکننده را تا حدودی سخت کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد دو تیم پاختاکور ازبکستان و الفیحا عربستان شانس صعود بیشتری برای صعود دارند. هرچند نباید از قدرت پنهان العین امارات نیز بسادگی گذشت.
گروه B
در گروه B نیز تعادل نسبی برقرار است جایی که باید السد قطر، نسف‌قارشی ازبکستان، الفیصلی اردن، و شارجه امارات با یکدیگر به رقابت بپردازند. السد صلابت گذشته را نداشته و دو تیم الفیصلی اردن و نسف قارشی ازبکستان معمولا با نوسانات فراوانی روبرو هستند. اما الشارجه امارت با نمایش نسبتا مناسبی که درمقابل تراکتور ایران داشت، حریفی سرسخت برای سایر رقیبان به نظر می‌رسد.
گروه C
رقابت دراین گروه پیچیده است، الاتحاد عربستان قصد دارد از قافله پیشرفت فوتبال این کشور و آسیا عقب نیافتد. سپاهان ایران تدارک لیگ قهرمانان را دیده است. نیروی هوایی عراق همواره غیرقابل پیشبینی ظاهر شده است و آلمالیق ازبکستان نیز نسبت به دیگر نمایندگان این کشور ناشناخته است اما یقینا این تیم همچون دیگر باشگاه‌های ازبکستان فوتبال فیزیکی را بدرستی آموخته و شاید معادلات صعود را پیچیده نماید.
گروه D
در این گروه نساجی ایران دو مسابقه طاقت فرسا در برابر الهلال متمول خواهد داشت. الهلال فینالیست دوره قبل به غیر از قهرمانی در آسیا به چیزی دیگری نمی‌اندیشد و دو تیم بمبئی‌سیتی هند و نوبهار(ناوباهور نامانگان) ازبکستان از شانس کمتری برای صعود برخوردارند.
گروه E
در گروه E پرسپولیس ایران، الدحیل قطر، استقلال تاجیکستان و النصر عربستان قرار داشته و یقینا باید عنوان گروه مرگ را به این گروه داد. جایی که پرسپولیس، الدحیل و النصر به قهرمانی آسیا می‌اندیشند و استقلال تاجیکستان برای صعود انگیزه مضاعفی دارد.

پرسپولیس و گروه مرگ
پرسپولیس ایران که در سال‌های اخیر تجربه بازی در فینال لیگ قهرمانان آسیا را دارد برای صعود از گروه مرگ کار سختی را پیش رو خواهد داشت. قرمزپوشان ایران برخلاف گذشته فصل نقل و انتقالات تابستانی را با موفقیت پشت سرنگذاشته‌اند و معضل بزرگ این تیم درخط حمله، وضعیت آنان را در تقابل با باشگاه‌هایی چون الدحیل و النصر دشوار خواهد کرد. مشکل دیگر پرسپولیس بازسازی استادیوم آزادی بوده که مشخص نیست قبل از شروع مسابقات لیگ قهرمانان تکمیل خواهد شد تا قرمزپوشان بتوانند از پتانسیل بالای تماشاگر خود بهره ببرند؟ از طرفی محرومیت یک جلسه‌ای باشگاه پرسپولیس از حضور تماشاگرانش، دیدار روز بیست و هشتم شهریور این تیم برابر النصر عربستان را سخت‌تر کرده است. آنچه مسلم است اینکه پرسپولیس در صورت صعود از این گروه نیمی از راه قهرمانی را پیموده است.
نساجی مازندران و امکان صعود
نساجی ایران به لحاظ تجربه و قدرت کمترین شانس را برای صعود از مرحله گروهی دربین نمایندگان ایران دارد. حضور الهلال در این گروه کافی است که شرایط صعود برای دیگر باشگاه‌ها سخت‌تر شود. اما آنچه نساجی را امیدوار نگه داشته و امکان صعود به آنها داده است اینکه الهلال معمولا درمرحله گروهی و در برابر تیم‌های غرب آسیا پرنوسان بازی کرده و این موضوع شاید درنهایت به نفع نماینده ایران به پایان برسد.
سپاهان و گذرگاه سخت
تراز سپاهان در این گروه با دیگر تیم‌ها یکسان می‌باشد. “گذرگاه سختی که شاید با یک مساوی منجر به حذف نماینده ایران گردد.” اما تیم ژوزه مورایس که لیگ داخلی را با صدرنشینی مطلق آغاز کرده است برای قدرت نمایی درآسیا کمبودها و ضعف‌های آشکار و پنهانی دارد که اگر تا شروع مسابقات برطرف نگردد، اتفافات دیگری روی خواهد داد. مسابقه این تیم برابر استقلال در هفته سوم لیگ برتر نشان از عیار نه چندان بالای آنان داشته و این موضوع طلایی پوشان و هواداران آنان را بیشتر از گذشته نگران کرده است.
افسوس بزرگ تراکتور
زنوزی تراکتور را برای آسیا بسته بود. اما این تیم نه در لیگ داخلی و نه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا موفق ظاهرنشد و با شکست برابر الشارجه امارات لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد. با نگاهی به گروه B که تراکتور در صورت صعود می‌توانست دراین گروه قرار بگیرد، افسوس بزرگ فوتبال ایران را رقم زد. جایی که تراکتور ایران می‌توانست با هماهنگی بیشتر از این گروه صعود نماید.
جای خالی استقلال
حذف استقلال از آسیا دو نکته مهم را به ذهن فوتبال‌دوستان ایران متبادر کرده است؛ ابتدا ناشیانه‌ها و تفکرات آماتوری فوتبال ایران که مقدمات حذف پرافتخارترین باشگاه ایران در مسابقات باشگاهی آسیا را فراهم کرده است و شاید تبعات بعدی آن دردناک‌تر باشد. دوم پتانسیل بالای این باشگاه که در صورت حضور می‌توانست معادلات صعود را به نفع نمایندگان این کشور برهم بزند. جای خالی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا احساس شده و فوتبال ایران باید مشکلات این باشگاه را برای حضور دوباره در آسیا برطرف نماید.
عربستان و قطر و پرداختن به زیر ساخت‌ها
بی تعارف باید گفت دو کشور عربستان و قطر با پرداختن به ضروریات فوتبال قصد دارند از فوتبال آسیا فراتر رفته و این موضوع به شدت هواداران بی‌شمار ایرانی را نگران کرده است. اما ذکر دو نکته ضروی است؛ ابتدا اینکه باید در مورد پرداختن به اصول اولیه فوتبال حرفه‌ای چاره‌ای اندیشید و با سرو سامان دادن به وضعیت مدیریت این رشته و صنعت بزرگ از فرصت‌سوزی و سرمایه سوزی جلوگیری کرد. دوم اینکه با تعاملات دیپلماتیک نحوه پرداختن به زیر ساخت‌ها را از دو کشور مذکور آموخت و از پتانسل بالای این رشته درکشور استفاده کرد و با جذب سرمایه‌گذاران خارجی سریعا هزارتوی فوتبال حرفه‌ای را پیمود. در غیر این ‍صورت فوتبال ایران درآینده نزدیک توان مقابله با فوتبال متمول عربستان و قطر و سازمان یافته ژاپن و کره جنوبی را نخواهد داشت.

وضعیت و شانس نمایندگان ایران
اخبار غیررسمی نیز حکایت از این دارد که به دلیل مسائل مربوط به VAR، استادیوم‌های ایران توانایی میزبانی از بازی‌های خانگی را ندارند و پس از آنکه AFC مدعی شد شخصا تجهیزات کمک داور ویدیویی را وارد کشور می‌کند، بحث مربوط به تنش‌های سیاسی قدیمی بین ایران و عربستانی به میان آمد تا مکان تقابل نمایندگان دو کشور، یکبار دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. از طرفی استادیوم‌های ایران برخلاف ادعاهای موجود و در مقایسه با اغلب کشورها، شرایط درست میزبانی را ندارند. سه نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا نیز بدرستی تجهیز نشده‌اند و صرفا باید به غیرت بازیکنان و دیگر شانس‌های موجود برای صعود و احتمالا قهرمانی حساب بازکرد. موضوعی که در بلند مدت به تضعیف فوتبال ایران و تبدیل شدن به قدرت درجه دوم آسیا منجرخواهد شد.

نویسنده : حسن صانعی پور
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.