۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 21528
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, ایران, بین الملل, تیتر یک, جام حذفی, حوادث، انتظامی, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, علم و فناوری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, والیبال, ورزشی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 20 آگوست 2023 - 12:50 |

نظام وظیفه خدمتی که باید انجام شود/ نگاهی به وضعیت نظام وظیفه ورزشکاران

خبر مشمول شدن میلاد سرلک و پیام نیازمند که بر طبق اعلام سازمان نظام وظیفه موظفند خود را در اول شهریور ماه سال جاری به مراکز آموزشی معرفی کنند، موجی از نگرانی را در بین دوستداران فوتبال ایجاد کرده است. در فصل بیست و یکم نیز موضوع خدمت سربازی، شامل دو بازیکن استقلال تهران شد و آنان برای ادامه فعالیت‌های فوتبالی خود راهی ملوان بندرانزلی شدند. اینکه خدمت مقدس سربازی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است برکسی پوشیده نیست اما آنچه درمورد نحوه محاسبه و اعمال آن در مورد ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها که بهترین دوران زندگیِ حرفه‌ای را در همین بازه زمانی خدمت سربازی سپری می‌کنند، مورد انتظار است، مسئله‌ای است که باید موشکافانه تر بدان پرداخت:
نظام وظیفه خدمتی که باید انجام شود/ نگاهی به وضعیت نظام وظیفه ورزشکاران

قانون موجود
“براساس قانون سازمان نظام وظیفه که در آذرماه سال 1397 توسط سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد، بازیکنان در سطح تیم‌های ملی تا سن سی سالگی و در سطح تیم‌های لیگ برتر تا سن بیست و هشت سالگی از خدمت سربازی معاف می‌باشند. بر همین اساس ورزشکاران مشمول در سطح تیم ملی از سوی وزارت ورزش و جوانان و ورزشکاران مشمول در سطح تیم برتر از سوی فدراسیون مربوطه جهت اعمال این قانون معرفی خواهند شد.” قانون موجود هرچند با نیت مساعدت ویژه با ورزشکاران شاغل در سطح اول کشور تصویب و اجرا شده است اما ایراداتی را می‌توان برآن متصور شد؛ ابتدا اینکه صرف دعوت به تیم ملی که گاهی مقطعی و سلیقه‌ای صورت می‌گیرد نباید ملاک معافیت موقت باشد و دوم اینکه باید در نحوه اجرای آن و تیم‌هایی که مجاز به جذب بازیکنان سرباز هستند، تغییراتی بر اساس نظرات کارشناسی صورت بگیرد.
اولویت در توانمندی‌ها
اینکه توانمندی و یا پتانسیل بازیکنان ملی و یا شاغل در سطح لیگ برتر تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد، نکته مهمی است که باعث شده است بسیاری از بازیکنان شاخص به علت مشمول شدن راهی تیم‌های نظامی شوند و مسیر زندگی حرفه‌ای آنان به تمامی تغییر کند. قبل از تصویب این قانون و با توجه به حضور باشگاه‌های متعدد نظامی در سطح اول فوتبال ایران، بازیکنانی چون مجتبی جباری فرصت رشد و ادامه درست فوتبال خود را پیدا کرده و بعد از بلوغ در این عرصه و اتمام خدمت مقدس سربازی، دغدغه‌ای در خصوص ادامه فوتبال خود نداشته و حتی براحتی راهی تیم‌های خارج از کشورمی‌شدند. به عبارتی توانمندی‌های این طیف در طول خدمت سربازی با توجه به شرایط موجود به شکوفایی رسیده و بعد از آن مورد بهره برداری قرارمی‌گرفت. در مِتُد جدید این جریان شکلی کاملا برعکس گرفته و تعداد زیادی را از چرخه فوتبال ایران خارج کرده و یا خواهد کرد. موضوع دیگر اینکه سقف سی سال باید در خصوص بازیکنان شاغل درلیگ برتر درنظر گرفته شود زیرا مسیر رفتن به تیم ملی حضورفعال در لیگ خواهد بود.
سهمیه بندی تیم‌ها
چرا بازیکن باانگیزه‌ای چون میلاد سرلک باید در هفته‌های پیش رو با استرس وارد زمین مسابقه شود. این اتفاق شاید باعث عدم دعوت او به اردوی تیم ملی به خاطر پایین آمدن کیفیت بازی وی گردد. چرا نباید باشگاه‌های بزرگ کشور که هرساله بازیکنان مشمول در لیست آنان دیده می‌شود، سهمیه بازیکن سرباز داشته باشند تا توامان شرایط سربازی و فوتبال آنان حفظ و رعایت گردد. همگان دیدن که سیاوش یزدانی و محمد حسین مرادمند بازیکنان باشگاه استقلال بعد از پیوستن به ملوان بندرانزلی شرایط متفاوتی در خصوص دعوت به تیم ملی و بازی در تیم باشگاهی پیدا کرده و دو سرمایه بزرگ فوتبال ایران به فراموشی سپرده شدند. این سهمیه بندی منافاتی با خدمت مقدس سربازی نداشته و می‌شود راهکار عملی آن تدوین و اجرایی گردد.
معافیت براساس تعداد بازی ملی
قدرمسلم اینکه بازیکنانی که حضور فعالی در تیم‌های ملی دارند، باید اولویت ویژه‌ای در خصوص چگونگی رفتن به خدمت سربازی داشته باشند. اگر بازیکنان مشمولِ قانون قهرمان ملی که شامل معافعیت دائمی می‌شوند را مجزا کنیم، باقی ملی پوشانی که در تیم‌های ملی مشغول به بازی هستند و با افتخار آفرینی و یا ایجاد شور و شعف به جامعه، در سلامت روانی جامعه موثر می‌باشند، باید دارای امتیازاتی متفاوت برحسب تعداد بازی ملی در این خصوص باشند و این جریان انگیزه مضاعفی به بازیکنان ملی پوش نیز در خصوص ارایه بازی بهتر و با کیفیت خواهد داد.
کنترل ویژه و دوری از شائبه‌ها
در فصل بیست و یکم دو جریان مخرب در فوتبال ایران در خصوص بازیکنان مشمول بوجود آمده و ضمن ایجاد شائبه‌های فراوان روح و روان بسیاری از بازیکنان را تحت و الشعاع قرار داده بود. مسلما بازیکنان شاخص ورزش ایران به خصوص فوتبال، توسط مردم و اصحاب رسانه رصد شده و در این بین موضوع سربازی آنان نیز از جذابیت‌های خاص خود برخودار است. فوتبال ایران ملاحظه کرد که هر دقیقه و هرساعت بازیکنی مشمول خدمت مقدس سربازی‌ می‌گردید و تصاویری از معافیت‌های تحصیلی و غیرتحصیلی آنان منتشر و رونمایی می‌شد. این موضوع لزوم کنترل ویژه دو نهاد سازمان نظام وظیفه و نهاد ورزش، اعم از وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی را دراین خصوص ضروری کرده است.
احیای باشگاه‌های نظامی
بعد از انحلال باشگاه بزرگ پاس و بعد از محو شدن باشگاه ابومسلم ناجا و افول باشگاه بازیکن‌سازی چون فجرسپاسی و دیگر باشگاه‌های نظامی، خدمت سربازی ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها، تبدیل به کابوس بزرگ آنان شد. باشگاه‌های یاد شده با جذب بهترین‌های ایران که مشمول خدمت مقدس سربازی شده بودند، شرایط ادامه فعالیت حرفه‌ای بازیکنان شاخص را فراهم می‌کردند و درمواردی با مدیریت درست ، آنان را تبدیل به بازیکنانی تاثیرگذارمی نمودند. از این دست باید از خداداد عزیزی یاد کرد که با پیوستن به باشگا فجرتهران و سپس پاس تهران مسیر درست فوتبال حرفه‌ای را پیموده و در همین راستا به تیم ملی نیز دعوت شد. لذا لزوم احیا باشگاه‌های بزرگ نظامی در این امر به نظر می‌رسد. “خبر احیای باشگاه پاس تهران بهترین خبرورزشی روزهای اخیر ایران بوده که در بلند مدت شاید به ایجاد شرایط پایدار در زمینه خدمت سربازی قهرمانان ورزشی منجر گردد و امیدواریم به سرانجام درستی نیز برسد.”
نظام وظیفه خدمتی که باید انجام شود
سرباز به عنوان نیروی خط مقدم دفاع و مبارزه با دشمن و حتی به عنوان نیروی صف اول تلاش برای پیشرفت کشور در طول تاریخ مورد توجه بوده و بسیاری از بزرگان عرصه جهاد و خدمت سرباز بودن را بالاترین افتخار خود می‌دانستند و می‌دانند، تاجایی که سید شهیدان مقاومت حاج قاسم سلیمانی هم خود را سرباز معرفی می‌کند. از طرفی امام علی علیه السلام در سال سی و هشت هجری پس از انتصاب مالک اشتر به فرمانداری مصر در نامه‌ای به او ضمن بیان اصول حکومت، با دقت ویژه‌ای مالک را به توجه به سربازان از منظر مالی، روحی، تأمین تجهیزات و ابراز، مهر و عطوفت با آنان توصیه می‌کند. این موضوعات نشان می‌دهد خدمت نظامی وظیفه، وظیفه خطیر و بزرگی است که باید انتهای آن به خروجی‌های معنوی و کسب علم و دانش منجر شود و این موضوع درخصوص خدمت نظام وظیفه ورزشکاران و به خصوص رشته پر تماشاگری چون فوتبال که تبدیل به نیاز اساسی جامعه شده است، باید بازنگری و با تدوین و تصویب قوانین راهبردی به بهترین شکل ممکن انجام گردد تا از سرمایه سوزی و بیراهه رفتن آن جلوگیری شود.

نویسنده : حسن صانعی پور
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.