۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 15499
  پرینتخانه » آخرین اخبار, بین الملل, تیتر یک, سیاسی تاریخ انتشار : 26 فوریه 2022 - 10:54 |
سومین روز از حمله روسیه به اوکراین؛ در حال بروزرسانی

گزارش لحظه به لحظه از جنگ در اوکراین؛ پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه حمله روسیه، توسط مسکو وتو شد/ حمله به کی‌یف/

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.
گزارش لحظه به لحظه از جنگ در اوکراین؛ پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه حمله روسیه، توسط مسکو وتو شد/ حمله به کی‌یف/

سومین روز از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و هر لحظه تحولات و خبرهای جدیدی در خصوص این بحران منتشر می شود که سعی داریم در این بسته خبری تجمیعی از این خبرها را بروز رسانی و منتشر کنیم:

مقامات اوکراینی از ساکنان پایتخت خواستند در پناهگاه بمانند
به گزارش خبرگزاری فرانسه به ساکنان شهر گفته شده است که در پناهگاه های خود بمانند یا اگر در خانه هستند از پنجره ها دوری کنند.
ارتش اوکراین و نیروهای روسیه صبح شنبه در کی یف برای کنترل پایتخت اوکراین درگیر شدند.
سرویس ارتباطات ویژه اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی در تلاش برای حمله به یک نیروگاه برق در منطقه ترویشچینا در شمال شرق کیف هستند.
به گزارش سرویس ارتباطات ویژه، آژیر ضد هوایی نیز در سپیده دم در خارکف، شهری بزرگ در شرق اوکراین در نزدیکی مرز روسیه به صدا درآمد.

واشنگتن پست:آمریکا آماده فراری دادن رئیس جمهوری اوکراین است

نشریه آمریکایی واشنگتن پست روز شنبه در خبری نوشت: دولت آمریکا آماده کمک به ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای خارج کردن وی از کی یف است تا از به اسارت گرفته شدن و یا احیانا کشته شدن وی بدست نیروی های روسی جلوگیری کند؛ با این وجود زلنسکی این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

مناطقی که نیروهای روسیه در اوکراین به آن تسلط یافته‌اند

بر اساس تحلیل «موسسه مطالعات جنگ» در واشنگتن، نیروهای روسیه کنترل بخش‌هایی از شمال اوکراین از جمله منطقه انحصاری چرنوبیل و همچنین جنوب این کشور را به دست گرفته‌اند.

نماینده روسیه در سازمان: هیچ موردی از کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین وجود ندارد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اوایل صبح امروز، شنبه، 26 فوریه اعلام کرد که هیچ موردی از کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات نیروهای مسلح روسیه برای حفاظت از دونباس گزارش نشده است. به گفته این دیپلمات، نظامیان روسیه شهرهای اوکراین را بمباران نمی کنند و ما از قبل اعلام کردیم که مردم عادی در خطر نیستند. و هیچ تایید قابل اعتمادی در مورد مرگ غیرنظامیان وجود ندارد.

سفیر ایران در کی‌یف: امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد

منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف اعلام کرد: امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم گردید و امیدوارم هم وطنان عزیز به سلامت به دامان میهن برگردند (بیشتر بخوانید).

حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین در سومین روز جنگ

عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین درحالی امروز (شنبه) وارد سومین روز خود شده است که منابع خبری از هدف قرار گرفتن کی‌یف، پایتخت این کشور خبر دادند (بیشتر بخوانید).

تجمع بزرگ در حمایت از اوکراین در تفلیس پایتخت گرجستان
بایدن: آمریکا از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهد کرد

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد ناتو ثابت می‌کند که از آزادی و دموکراسی در مقابل تهدید پوتین علیه پایه‌های صلح و امنیت بین المللی حمایت می‌کند (اینجا بخوانید).

بلینکن:به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم‌ مقام‌های عالیرتبه روسیه نوشتم «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم».

تلاش مردم کی‌یف، پایتخت اوکراین برای ترک شهر
۵۱ کشور خواستار مطرح شدن بحران اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل شدند

۵۱ کشور در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

درخواست ۶.۴ میلیارد دلاری کاخ سفید برای کمک به اوکراین

کاخ سفید از کنگره این کشور خواسته برای کمک به اوکراین ۶.۴ میلیارد دلار در اختیار دولت بگذارد.

به گفته مقام‌های آمریکایی این درخواست شامل ۲.۹ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه، اقتصادی و امنیتی به اوکراین و همسایگانش خواهد شد.

در صورت موافقت کنگره، این پول به صورت اضطراری در اختیار وزارت خارجه آمریکا و سازمان فدرال توسعه بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

این درخواست درعین حال شامل ۳.۵ میلیارد دلار بودجه مورد نیاز وزارت خارجه و دفاع آمریکا برای مقابله با بحران اوکراین است.

مقام‌های مسکو: نظامیان روس کنترل شهر ملیتوپول اوکراین را به دست گرفتند

به گزارش خبرگزاری تاس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان این کشور کنترل شهر ملیتوپول اوکراین را به دست گرفته‌اند.

وی افزود که تصرف این شهر بدون هیچ‌گونه مقاومتی از جانب نیروهای اوکراین صورت گرفته است.

پیش از این گزارش‌هایی از درگیری‌های سنگین در این شهر منتشر شده بود.

شهر ملیتوپول با نزدیک به ۱۵۰ هزار سکنه در جنوب شرق اوکراین و نزدیک به کریمه و دریای آزوف قرار دارد.

گوترش پس از نشست شورای امنیت: به صلح یک فرصت دیگر بدهید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بامداد امروز در توییتی کوتاه نوشت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد تا به صلح دست یابیم.

وی تاکید کرد که طرف‌های درگیر در اوکراین باید به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند و خواستار اطمینان از عبور آزادانه کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه در اوکراین شد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب پس از استفاده روسیه از حق وتو در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین شکست خورد این درحالی است که چین، هند و امارات رای ممتنع به این پیش‌نویس دادند.

گوترش درباره حق وتوی روسیه نوشت: “سازمان ملل از بطن جنگ و برای پایان دادن به جنگ متولد شد. امروز این هدف محقق نشده است. اما ما هرگز نباید تسلیم شویم. به صلح یک فرصت دیگر بدهید.”

از سوی خود روسیه، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه حمله مسکو وتو شد

به گزارش اسکای نیوز، پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک به رای گذاشته شد، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کرد و “تجاوز روسیه” را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست.

در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا آن را تهیه کرده بود پیش از ارائه در شورا تغییر ایجاد شد و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد.

با این حال روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است آن را وتو کرد.

در پیش‌نویس قطعنامه از مسکو خواسته شده بود که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.

پیش نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود.

چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ندادند.

اعمال حق وتو به این معنی است که رای منفی هر یک از کشورهای عضو دائمی شورای امنیت – یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا – مانع از تصویب یک قطعنامه‌ می‌شود.

امارات متحده عربی و هند نیز – که پیش از این جلسه شورای امنیت، درباره موضع‌گیری آنان ابهاماتی وجود داشت – مانند چین از شرکت در این رای‌گیری خودداری کردند.

این قطعنامه علاوه بر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و درخواست عقب‌نشینی نیروهای مسکو، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته بود تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتی با تشکر از کشورهایی که در حمایت از تصویب این قطعنامه رای دادند، روسیه را به دلیل وتو کردن این قطعنامه، “لکه خونی” بر شورای امنیت توصیف کرد.

اکنون، به دنبال وتوی روسیه، آمریکا اعلام کرد که این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواهد رفت؛ جایی که روسیه در آن حق وتو نخواهد داشت.

قطعنامه یادشده، یادآور اقدامی مشابه از سوی این نهاد سازمان ملل به دنبال الحاق منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه درسال ۲۰۱۴ است.

در آن زمان، شورای امنیت قطعنامه‌ای در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برای تعیین وضعیت کریمه تهیه کرد و از کشورها خواست همه‌پرسی مذکور را به رسمیت نشناسند. پیش‌نویس آن قطعنامه ۱۳ رای موافق دریافت کرد، در حالی که چین در رای‌گیری شرکت نکرد و روسیه آن را وتو کرد.

پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۰۰ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف تصویب و آن همه‌پرسی را نامعتبر اعلام کرد.

مصوبات مجمع عمومی بر خلاف شورای امنیت ضمانت اجرایی ندارد.

آمریکا، پوتین و لاوروف را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور، سرگئی لاوروف وزیرخارجه و سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه را تحریم کرد.

آمریکا همچنین رگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرد.

در حال تکمیل….

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.